Aug 30, 2015

6 Aplikasi Hebat Setanding Whatsapp

Sejak perlepasannya pada tahun 2003, Whatsapp kian meningkat dan ketika ini dianggap sebagai raja aplikasi pesanan atau mesej segera (IM).

Walau bagaimanapun, mungkin ada yang kini kurang menyukainya kerana sudah dibawah penguasaan Facebook.

Namun, hakikatnya tiada satu pun aplikasi yang dapat memenuhi keperluan setiap orang termasuk beberapa pilihan lain seperti Hangout, Skype dan Facebook Messenger.

Tambahan pula ada beberapa alternatif lain selain Whatsapp dipasaran sekarang ini yang menawarkan ciri-ciri serupa atau malah lebih baik.

1. Kik Messenger

Kik Messenger

Kik merupakan satu lagi aplikasi yang bermula pada tahun 2009 diplatform Blackberry, telefon pintar yang berada dipuncak popularitinya ketika itu. Aplikasi ini menyediakan khidmat mesej percuma selain beberapa cirinya yang menonjol.

Antaranya, tidak perlukan nombor mudah alih anda untuk berfungsi sedangkan nombor ini diperlukan aplikasi mesej yang lain. Namun, Kik bergantung kepada nama panggilan untuk dijadikan sebagai identiti anda.

Anda boleh memulakan kumpulan sembang hanya menggunakan hastag dan boleh juga membentuk kumpulan peribadi. Kik ketika ini amat popular dikalangan generasi muda.

Turut disertakan dalam aplikasi ini adalah sebuah pelayar web bagi menjadikan carian dan peluncuran lebih selesa.

Jika anda letih menggunakan Whatsapp dan mahu beberapa perubahan, Kik adalah alternatif yang sesuai.

Sesuai untuk iPhone, Android dan Windows.

2. Telegram

Telegram

Telegram merupakan aplikasi baru yang dilepaskan satu dan setengah tahun yang lalu. Aplikasi ini juga seperti aplikasi Whatsapp yang telah ditambah baik.

Aplikasi ini menawarkan banyak ciri pesaingnya itu dengan beberapa tambahan. Malah, antaramukanya juga hampir sama dengan Whatsapp.

Dalam aplikasi ini anda boleh berkongsi fail, imej dan video sehingga 1.5GB! Saiz yang cukup besar berbanding saiz apa yang boleh ditawarkan Whatsapp.

Selain itu, anda boleh membentuk kumpulan sehingga 200 ahli, dua kali ganda berbanding had yang ditetapkan oleh Whatsapp ketika ini. Lebih menarik lagi, anda mampu menghantar mesej musnah sendiri seperti ciri yang ada pada aplikasi Snapchat.

Selain pantas, aplikasi ini juga selamat malah turut memiliki program dengan ganjaran USD$200,000 bagi mencari lompong-lompong keselamatannya.

Sesuai untuk iPhone, Android dan Windows.

3. LINE Messenger

LINE Messenger

LINE ketika ini adalah antara pesaing terbesar Whatsapp. Selain pesanan percuma, turut menawarkan panggilan suara dan video percuma kepada pengguna LINE yang lain.

Aplikasi ini memiliki aspek rangkaian sosial kerana anda boleh mengemaskini status dan mengeposnya kepada garis masa anda.

Mungkin inilah satu-satunya aplikasi yang menyokong pelbagai platform - Windows, iOS, Android, Blackberry, OS X, Windows Phone, Nokia Asha dan Firefox OS.

Selain itu, LINE menawarkan ciri pelekat yang disebut sebagai emojis. Melaluinya anda boleh melahirkan emosi dengan cara tersendiri. Kalau emosi anda lebih rumit, anda boleh membeli pelekat yang sesuai dikedai pelekat.

Aplikasi ini memiliki asas pengguna yang besar (sekitar 600 juta pengguna) dan semakin berkembang dengan pantas.

4. BBM

BBM

BBM boleh dianggap sebagai perintis kerana telah membawakan IM kedalam arus perdana sebelum Whatsapp. Biarpun hari ini Blackberry masih bergelut untuk bersaing tetapi situasi BBM agak berbeza.

Blackberry akhirnya melepaskan aplikasi ini untuk kegunaan di platform lain, langkah yang sepatutnya dibuat lebih awal, yang mungkin mampu menghalang Blackberry daripada menghadapi 'kepupusan' seperti hari ini.

BBM hari ini menawarkan ciri yang setanding dengan Whatsapp. Pin alpha-numerik yang digelar pin BBM digunakan bagi mengenalpasti pengguna.

Ciri utamanya ialah saluran dimana anda boleh melanggan saluran yang dikehendaki. Anda boleh bersembang terus dengan pemilik saluran dan pemilik saluran ada antaramuka web bagi menerbitkan kandungan.

Disamping itu kualiti mesej suaran dalam BBM jauh lebih baik berbanding Whatsapp.

Sesuai untuk iPhone, Android, Windows dan Blackberry.

5. WeChat

WeChat

Sebelum ini aplikasi WeChat yang dibangunkan oleh Tencent Holdings yang berpangkalan di China, dinamakan sebagai W ixin.

Biapun pada peringkat awal popularitinya tidak setanding Viber dan Kik, namun ketika ini popularitinya kian meningkat khususnya dikalangan remaja.

Menawarkan banyak ciri menarik antaranya sembang berkumpulan, pelekat, sembang video, panggilan percuma antara pengguna selain penyiaran mesej.

Aplikasi ini terus dikemaskini dar masa ke semasa dan mempunyai reka bentuk perisian yang menarik. Lebih menarik lagi, ia boleh digunakan secara percuma untuk selama-lamanya.

Aplikasi ini juga menawarkan permainan percuma dimana anda boleh bermain dengan rakan-rakan anda yang menggunakan WeChat.

Aplikasi ini begitu popular di China dan kini meluaskan penggunaannya diluar negara.

Sesuai untuk iPhone, Android dan Windows.

6. Viber

Viber

Viber juga ada kelebihannya berbanding aplikasi yang lain. Antaranya, servis yang disediakan mungkin yang paling meluas dalam senarai ini.

Ciri utama yang ditawarkan adalah panggilan percuma kepada mana-mana pengguna Viber dan panggilan dengan kadar rendah dikenakan kepada pengguna Viber.

Lebih menarik lagi, aplikasi ini juga menyokong beberapa platform termasuk Android, iPhone, Blackberry, Windows Phone, Symbian dan Bada.

Pada mulanya, Viber hanya dibangunkan untuk iPhone dan pernah disebut-sebut sebagai pesaing kepada Skype; yang kini berkembang menjadi syarikat permesejan yang mempunyai lebih 200 juta pengguna diseluruh dunia, selain menyokong lebih sedozen bahasa yang berbeza.

Akhirnya, Viber telah dikuasai oleh Rakuten, sebuah syarikat e-dagang dan berasaskan internet, pada harga USD$900 juta.

Sesuai untuk iPhone, Android dan Windows.

BACA INI JUGA: 5 Ciptaan Terhebat Umat Islam Yang Mengubah Dunia!

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

4 comments

Tak larat nak download mcm2 dah hihi..last2 tinggal whatsapp, tele dan wechat je...

Sblum ni ada download telegram tapi buat hp hang selalu hang pulak.. last2 guna wassap je. Wechat tu pun ok juga.. :)

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon