Jul 18, 2015

Apa Sebenarnya Penyakit Paru-paru Berair?

Ada orang berpendapat bahawa mandi malam adalah penyebab utama seseorang menghidap penyakit paru-paru berair.

Paru-paru Berair

Kononnya air ketika kita mandi akan masuk melalui liang-liang roma sebelum terkumpul dibahagian paru-paru. Sejauh mana kebenarannya?

Punca Penyakit Paru-paru berair

Paru-paru berair terjadi apabila berlakunya pengumpulan cecair berlebihan dalam paru-paru kita.

Jangkitan paru-paru berair terbahagi pula kepada dua iaitu Pulmonari Edema (PE) dan Pneumonia.

1. Pulmonari Edema

Pulmonari Edema adalah pengumpulan air berlebihan pada ruang tisu dan organ. Kesannya, paru-paru bengkak dan berair.

Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.

2. Pneumonia

Manakala penyakit Pneumonia pula disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus dalam paru-paru yang menyebabkan keradangan berlaku.

Malah, Pneumonia juga boleh dijangkiti melalui udara yang disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit. Sekali lagi, ia bukan berpunca dari mandi malam.

Nanah

Cecair yang terdapat dalam paru-paru pula bukanlah sama seperti air yang kita minum atau air paip yang dikatakan masuk kedalam paru-paru ketika mandi, tetapi ia adalah cecair yang dipenuhi nanah yang banyak malah adakalanya bercampur darah dan bendalir tubuh.

Tanda-tanda Penyakit Paru-paru berair

Tanda-tanda yang boleh dilihat biasanya pesakit akan mengadu mengalami batuk, sakit dada dan sukar bernafas apabila melakukan kerja-kerja ringan.

Pada peringkat awal, rawatan akan dilakukan dengan menggunakan imbasan x-ray pada dada. Kemudian, pemeriksaan darah dan pemeriksaan fungsi paru-paru akan dilakukan.

Kesimpulan

Oleh itu, jika anda mengalami masalah sukar bernafas, mudah penat dan merasa tidak cukup oksigen meskipun hanya melakukan kerja-kerja ringan, segeralah datang berjumpa doktor supaya anda mendapat rawatan sebelum terlambat kerana penyakit ini boleh membawa maut.

BACA INI JUGA: Apa Yang Akan Terjadi Jika Anda Minum Air Kelapa Setiap Hari?

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

9 comments

dulu masa tak ada ilmu mmg anggap mandi malam boleh buat paru2 berair, tq atas info..walaupun bukan penyebab paru2 berair kalau boleh elakkan juga mandi malam terutama mandi air sejuk..

saya terpaksa mandi malam sebab balik kerja waktu malam..

Cik bagaimana cara untuk mengatasi masalah paru paru berair ini selain dari segi perubatan moden..boleh share di sini...

Ada rakan yang mencadangkan produk Shaklee Omega 3. Mungkin anda boleh cuba.

salam sye jabbaar semalam saye xray paru2 sbb kerap sgt sakit dada tp sye xbatuk sye just skit dade dan mcm xtahan sejuk...dan keputusan xray paru2 belah kiri dah tiade dlm xray dokte ckp sye menghidap paru2 berair yg tahap kritikal:'(hmmm umur sye 17 taon...sye buang xray tu dan kuarge tiade sorng pon yg tau..sblom ni sye ade gak wat keje ringan2 sye pelik sgt sye cpt pnt dan dade rase mcm nk nafas xnk nafas je:'(..hmm sye takot sgt hmmm..

sye ade tnye kwn2 ade ke sape2 yg pnh kne skit mcm ni...dorng kate ade dan dah meninggal kn dunia dan pon...:'(sye diam dan tros diam dan redha je laa:'(

takde masalah pon, kne tebuk and buang nanah tu je, sy pon pena kena and da sihat da pon.

SY KERAP MANDI MALAM SBB BALIK KEJE MALAM,KDG TU BALIK PETANG TTP MANDI MLM..TAKUT JUGA,,TP ALHAMDULILLAH BUAT MASE NI KESIHATAN MASIH OK,BUAT KERJA PON MCM BIASE,XPERNAH LG SESAK NAFAS,,NK CEK TAKOT,,MUDAH MUDAHAN XDE APE2,,

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon