Saturday, July 18, 2015

Apa Sebenarnya Penyakit Paru-paru Berair?


Ada orang berpendapat bahawa mandi malam adalah penyebab utama seseorang menghidap penyakit paru-paru berair (pneumonia), yang merupakan salah satu penyebab utama kematian dikalangan pesakit kronik dan boleh terjadi kepada semua peringkat umur.

Paru-paru Berair

Kononnya air ketika kita mandi akan masuk melalui liang-liang roma sebelum terkumpul dibahagian paru-paru. Sejauh mana kebenarannya?

Punca Penyakit Paru-paru berair

Paru-paru berair terjadi apabila berlakunya pengumpulan cecair berlebihan dalam paru-paru kita.

Jangkitan paru-paru berair terbahagi pula kepada dua iaitu Pulmonari Edema (PE) dan Pneumonia.

1. Pulmonari Edema

Pulmonari Edema adalah pengumpulan air berlebihan pada ruang tisu dan organ. Kesannya, paru-paru bengkak dan berair.

Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.

2. Pneumonia

Manakala penyakit Pneumonia pula disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus dalam paru-paru yang menyebabkan keradangan berlaku.

Malah, Pneumonia juga boleh dijangkiti melalui udara yang disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit. Sekali lagi, ia bukan berpunca dari mandi malam.

Nanah

Cecair yang terdapat dalam paru-paru pula bukanlah sama seperti air yang kita minum atau air paip yang dikatakan masuk kedalam paru-paru ketika mandi, tetapi ia adalah cecair yang dipenuhi nanah yang banyak malah adakalanya bercampur darah dan bendalir tubuh.

Tanda-tanda Penyakit Paru-paru berair

Tanda-tanda yang boleh dilihat biasanya pesakit akan mengadu mengalami batuk, sakit dada dan sukar bernafas apabila melakukan kerja-kerja ringan.

Pada peringkat awal, rawatan akan dilakukan dengan menggunakan imbasan x-ray pada dada. Kemudian, pemeriksaan darah dan pemeriksaan fungsi paru-paru akan dilakukan.

Kesimpulan

Oleh itu, jika anda mengalami masalah sukar bernafas, mudah penat dan merasa tidak cukup oksigen meskipun hanya melakukan kerja-kerja ringan, segeralah datang berjumpa doktor supaya anda mendapat rawatan sebelum terlambat kerana penyakit ini boleh membawa maut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

4 comments

  1. dulu masa tak ada ilmu mmg anggap mandi malam boleh buat paru2 berair, tq atas info..walaupun bukan penyebab paru2 berair kalau boleh elakkan juga mandi malam terutama mandi air sejuk..

    ReplyDelete
  2. saya terpaksa mandi malam sebab balik kerja waktu malam..

    ReplyDelete
  3. SY KERAP MANDI MALAM SBB BALIK KEJE MALAM,KDG TU BALIK PETANG TTP MANDI MLM..TAKUT JUGA,,TP ALHAMDULILLAH BUAT MASE NI KESIHATAN MASIH OK,BUAT KERJA PON MCM BIASE,XPERNAH LG SESAK NAFAS,,NK CEK TAKOT,,MUDAH MUDAHAN XDE APE2,,

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon