Friday, May 01, 2015

Ibn Firnas, Manusia Pertama Terbang Di Udara


Ketika hagemoni Barat berjaya mengajar masyarakat dunia tentang sejarah Wright Bersaudara, jangan lupa tentang hal yang satu ini.

Ibn Firnas

Lebih seribu tahun sebelum Wright Bersaudara menerbangkan pesawat mereka, Ibn Firnas telah berjaya terbang di udara lebih awal dari itu.

Ibn Firnas atau nama sebenarnya, Abbas Qasim Ibn Firnas merupakan seorang pakar sains Islam di Sepanyol. Beliau dilahirkan di Ronda, Sepanyol, pada tahun 810 Masihi dan membesar disana sehingga menjadi seorang tokoh Islam terkenal.

Pada zaman pemerintahan Khalifah Umaiyah di Sepanyol (dulu bernama Andalusia), ilmuwan ini suka bermain muzik dan mengarang puisi. Malah, pernah menjadi salah seorang penuntut serta pengikut Ziryab, seorang ahli muzik terkenal dan berperwatakan dramatik dari Iraq.

Semasa hidupnya, Ibn Firnas tersohor dalam bidang kimia. Dia seorang cendekiawan yang tidak pernah kering idea, sentiasa memiliki daya kreativiti dan rajin mencipta teknologi baru pada waktu itu.

Paling menonjol ialah dia telah mendahului dunia penerbangan yang mana berjaya membina sebuah model pesawat terbang bagi membolehkan manusia terbang di udara.

Model tersebut adalah berupa sayap burung, diperbuat daripada kayu dan bulu burung kemudian dijahit dengan sutera. Beliau mendapat idea tersebut selepas lebih 20 tahun meneliti bagaimana burung terbang dan cara daun, benih serta bulu yang gugur mendarat ke permukaan bumi.

Pada tahun 875 Masihi, Ibn Firnas menjemput warga Cordova untuk datang menyaksikan hasil ciptaannya itu. Ditengah kerumunan orang ramai, dia kemudian terjun dari menara Masjid Mezquita dengan menggunakan sepasang sayap yang dipasangkan pada tubuhnya.

Terjunan itu menyebabkan dia melayang-layang di udara selama 10 minit. Namun, sesuatu yang tidak dijangka berlaku selepas itu.

Ibn Firnas terhempas ke tanah bersama pesawat ciptaannya gara-gara cara meluncur yang kurang baik. Insiden itu dikatakan berpunca daripada kelalaian sendiri kerana dia dikatakan tidak mengambil kira cara burung mengepak ketika menjunam dan mendarat pada bahagian ekor.

Akibat kemalangan itu, beliau disahkan mengalami kecederaan parah dibahagian belakang. Kesakitan yang dialami membuatkan dia tidak berdaya lagi meneruskan uji kaji bagi percubaan seterusnya.

Ibn Firnas [2]

Pada tahun 888 Masihi, Ibn Firnas meninggal dunia selepas 13 tahun menanggung kesakitan akibat kecederaan dialami. Walauppun telah tiada, negara Libya menunjukkan tanda memperingati beliau dengan mengeluarkan setem wajah Ibn Firnas. Negara Iraq turut mengenang ketokohan beliau dengan membina tugu.

Tugu Ibn Firnas boleh dilihat dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Iraq dan Lapangan Terbang Ibn Firnas di utara di utara Baghdad, juga dinamakan sempena namanya.

Sejak hari bersejarah itu, pelbagai penciptaan dan uji kaji dilakukan, sebelum akhirnya tercipta pesawat terbang seperti mana yang wujud pada hari ini.

BACA INI JUGA: Penerbangan Komersial Paling Singkat Di Dunia

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. Dah lama tinggalkan zaman sekolah....sejarah peradaban dunia pun cik akak dah lupa....kiki

    ReplyDelete
  2. Ilmuan Islam dahulu tidak sama dgn sekarang.. bnyk kehebatan mereka diambil pihak barat dan dimanfaatkan sebaiknya...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon