Saturday, April 25, 2015

Lesung Pipit, Kecantikan Akibat Kecacatan Gen!


Tanggapan masyarakat mengatakan bahawa individu yang memiliki lesung pipit itu cantik. Dan kata orang, memiliki lesung pipit adalah sesuatu yang sangat istimewa.

Lesung Pipit
Gambar hiasan.

Namun, tahukah anda lesung pipit adalah suatu kecacatan? Lesung pipit terjadi disebabkan oleh otot wajah yang dinamakan Zygomaticus Major terbelah dua. Ia menyebabkan otot wajah lebih pendek daripada biasa.

Kesannya, apabila anda bercakap, senyum dan sebagainya, kulit wajah akan tertarik dan membentuk lekukan pada pipi.

Lesung pipit terjadi disebabkan oleh faktor keturunan. Ia memerlukan gen dominan untuk diturunkan kepada generasi seterusnya. Jika ibu bapa memiliki lesung pipit, maka potensi untuk anak-anak memilikinya juga tinggi iaitu antara 50 hingga 100 peratus.

Sementara itu, jika salah seorang daripada ibu bapa sahaja yang memiliki lesung pipit, maka potensi untuk diwarisi hanya sebanyak 25 hingga 50 peratus sahaja.

Bagaimanapun, ada juga individu yang memiliki lesung pipit walaupun ibu bapa mereka tidak memilikinya. Ia terjadi disebabkan oleh faktor 'Gen Skip' generasi. Ini kerana banyak gen yang tidak diwarisi dari sesuatu generasi ke generasi yang lain.

Sebaliknya, ia berlaku secara berselang-seli. Jika keadaan ini terjadi, bermakna keturunan anda dulu ada memiliki lesung pipit. Oleh itu, anda insan bertuah kerana memilikinya semula.

Lesung pipit hilang

Meskipun begitu, lesung pipit juga boleh hilang selaras dengan peningkatan umur individu. Ia biasanya terjadi kepada bayi yang baru lahir dengan lesung pipit, kemudian hilang apabila mereka dewasa.

Ianya terjadi kerana semasa proses tumbesaran, terdapat beberapa otot di wajah akan mengalami proses pembentukan sempurna dan menjadi normal seperti orang lain. Keadaan ini yang menyebabkan lesung pipit ini hilang.

Jenis-jenis lesung pipit

Mungkin ramai yang beranggapan bahawa lesung pipit hanya terdapat di wajah sama ada di kedua-dua pipi atau salah satu pipi sahaja.

Tetapi sebenarnya, ia boleh terbentuk dari dagu hingga ke bahagian punggung.

1. Lesung pipit dagu berbelah

Lesung pipit di dagu juga dikenali sebagai dagu berbelah. Bentuknya seperti huruf Y. Namun ada juga yang berbentuk lubang. Ia terjadi disebabkan oleh pembentukan tulang rahang yang tidak sempurna di bahagian kiri dan kanan ketika masih dalam kandungan. Lekukan pada dagu juga sebenarnya merupakan keturunan sama seperti lesung pipit.

2. Lesung pipit pada punggung

Secara umumnya, lesung pipit pada punggung dikenali sebagai Sacral Dimple. Ia terdapat di sekitar atas belahan punggung atau di sekitar bahagian bawah saraf tunjang berhampiran tulang punggung, berbentuk seperti lekukan kecil.

Lesung pipit jenis ini selalu dilihat pada bayi yang baru lahir. Bagaimanapun, ia tidaklah begitu merisaukan. Namun begitu, terdapat kes Sacral Dimple menjadi petanda kecacatan pada saraf tunjang.

Sacral Dimple yang bermasalah atau tidak selalunya boleh dilihat melalui bentuk lekukan tersebut. Pun begitu, kes sedemikian sangat jarang terjadi.

Jika sekiranya lesung pipit pada punggung berlekuk kecil, ia tidaklah membahayakan. Bagaimanapun, jika bentuknya besar dan dalam, anda dinasihatkan untuk berjumpa doktor.

Walaupun ia jarang terjadi, namun tidak mustahil ia boleh berlaku.

BACA INI JUGA: "Senyumannya Ikhlas Dan Suaranya Seperti Malaikat"

-SENTIASAPANAS.COM

5 comments

  1. Lesung pipit kecacatan yang terbaik :)... hehe

    ReplyDelete
  2. Hahaha..jahat....tapi manis kalau ada lesung pipit...
    Cik akak salah seorangnya...tapi pelik pula dah....ibu ayah tak de lesung pipit..tapi cik akak, anak sedara..semua ada..haha...cacat istimewa kot

    ReplyDelete
  3. Nampak lebih comel tatkala adnya lesung pipit..

    ReplyDelete
  4. Saya ada lesung pipit.. tapi bahagian bawah sikit sebelah bibir.. ibu bapa saya takda lesung pipit.. tapi bile cite dkt adik saya ngn ayh sy mreka tk caya.. tapi mak saya kata mmg ada lekukan pun..

    ReplyDelete
  5. Info yg bagus sbb ada yg terlalu bangga ada lesung pipit.walau apa pun yg ada mmg cantik harap perangai pon cantik baru gam ada lesung pipit

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon