Saturday, March 07, 2015

5 Cara Menjadi Kaya Walaupun Makan Gaji


Antara perkara penting untuk dilakukan sebelum menjadi kaya, kita tetapkan apakah maksud kaya pada definisi kita.

Makan-gaji

Contoh, andai menjadi jutawan, maksud jutawan bagi saya adalah mempunyai simpanan RM1 juta dalam akaun Tabung Haji.

Menjadi kaya dengan makan gaji bukanlah sesuatu yang mustahil apabila kita ada ilmu. Ada antara ikon yang menjadi jutawan hanya dengan makan gaji.

Walaupun begitu, ada caranya selain hanya bergantung dengan gaji sedia ada.

Dengan adanya matlamat itu, maka akan lebih mudah untuk kita rancang apa yang perlu untuk sampai ke arah matlamat itu.

Ramai antara kita yang nak jadi kaya, dan jutawan. Namun mereka tidak tetapkan apakah definisi kaya dan jutawan itu bagi mereka.

Hasilnya sampai bila-bila mereka tidaka akan capai kekayaan dan taraf jutawan. Oleh sebab, mereka tidak tetapkan apakah takrifan kekayaan dan jutawan pada diri mereka.

Justeru, sebelum mengambil keputusan dan berimpian menjadi jutawan, tetapkan matlamat, apakah definisi jutawan pada kita.

Sama juga apabila kita tetapkan matlamat nak jadi kaya. Kaya yang bagaimana?

Memadai tetapkan satu matlamat utama sahaja supaya kita tidak pening dan boleh fokus pada matlamat itu. Seperti, jutawan pada saya adalah apabila saya ada RM1 juta dalam akaun Tabung Haji.

Dengan menetapkan matlamat, maka mulai sekarang, dalam apa sahaja perancangan, kita akan fokus matlamat itu. Berikut dikongsikan 5 cara menjadi kaya dengan makan gaji.

1. Ada pendapatan pasif

Penulis buku Rich Dad, Poor Dad, Robert T Kiyosaki menyatakan ramai orang kaya di dunia ini mencapai kebebasan kewangan melalui pendapatan pasif.

Maksud pendapatan pasif dalam bahasa mudah adalah, duit masuk tanpa kita perlu bekerja untuknya.

Contoh pendapatan pasif adalah membeli rumah, dan menyewakannya kepada orang lain. Kita sebagai pemilik rumah akan dapat sewa pada tiap bulan tanpa kita perlu bekerja untuk perkara itu.

Berbanding pendapatan aktif seperti menjadi seorang pereka grafik. KIta perlu buat rekaan untuk pelanggan. Hanya dengan cara itu, kita akan dapat duit.

Pelanggan bayar, kita mulakan kerja dan hantar kepada mereka.

Ia memakan tenaga, wang, masa dan energi. Pendapatan pasif juga boleh ditakrifkan, kerja sekali, untung berkali-kali.

Seperti menjual ebook. Penulis ebook hanya perlu buat kerja pada sesuatu masa sahaja iaitu kerja-kerja menulis, terbit dan lancarkan.

Namun, mereka akan dapat keuntungan selagi ebook itu ada jualan walau setelah beberapa tahun.

2. Mencari kerja dengan pendapatan tanpa batasan

Tuan Mahadi BZ merupakan antara ikon yang kita boleh ikuti andai mahu bekerja dengan pendapatan tanpa batasan, iaitu sebagai perunding amanah saham (unit trust).

Walau sekarang beliau adalah jutawan amanah saham, beliau tetap bekerja di bawah sebuah syarikat iaitu bank CIMB. Cara beliau yang kita boleh adaptasi adalah kita membina empayar melalui pembinaan tim untuk orang lain serta sebagai perunding amanah saham.

Contoh lain, kita bekerjasama dengan pemilik bisnes produk A. Kita bina tim yang bantu tingkatkan jualan. Tidak mengapa andai kita perlu berkongsi keuntungan.

Asalkan kita turut dapat membina pendapatan tanpa batasan apabila tim kita dapat buat untung bersih yang tinggi pada tiap bulan.

3. Hidup di bawah kemampuan

“Jangan ikut orang.”

Itu antara syarat ketat untuk menjadi kaya dengan makan gaji. Adakalanya kerana mengikut trend sedia ada, kita jadi pak turut supaya tidak ketinggalan.

Contoh, trend graduan beli kereta dengan gaji pertama, kita jadi pak turut untuk mengikuti perkara itu.

Sedangkan kita sedar, kita belum mampu memiliki kereta dengan gaji sedia ada. Tidak mengapa andai menaiki kenderaan awam, itulah perkara yang maksima kita mampu.

Tetapkan matlamat simpan berapa. Antara cara orang kaya adalah mereka simpan dulu, baru belanja. Ia dikongsikan oleh Mekanik Kewangan, Abang Abu.

Pemikiran dan jiwa kita akan berbeza apabila kita ada simpanan wang yang banyak. Bayangkan antara kita ada simpanan RM4 dengan RM4,000, apa perasaan dan pemikiran kita ketika itu?

Pasti berbeza. Justeru, sentiasa muhasabah supaya kita lihat poket sendiri. Fikirkan redha Allah berbanding tanggapan manusia.

“Hanya dengan mengingati Allah, hati akan tenang.” (Surah Ar Raad: 28)

4. Kurangkan perbelanjaan

Berbalik kepada prinsip ‘tengok poket sendiri’. Jangan kerana nak ikut orang dan nak orang tengok kita hebat dan poket lebat, kita buat-buat poket lebat.

Penting untuk kita ada integriti (pegangan) yang kita hanya belanja saat perlu bukan mahu.

“If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need.” – Warren Buffett

Pernah berlaku, saat kita rasa kita beli benda yang kita mahu, suatu hari kita sedar ia bukan yang kita perlu. Dan ia hanya menjadi barang yang menyemakkan rumah kita dan kita tak guna.

Oleh sebab itu, penting tapis sehingga 3 kali sebelum mahu ambil sesuatu barang yang kita tidak perlu. Banyakkan istighfar supaya kita tidak ikutkan nafsu ketika berbelanja.

Insya-Allah didorongkan Allah membeli yang sepatutnya.

5. Berkuli dengan pemilik bisnes

Hampir sama dengan cara ketiga. Dengan berkuli dengan pemilik bisnes, antaranya kita akan dapat pengalaman dan mengetahui selok-belok dalam bisnes itu.

Kita juga akan dapat tahu bagaimana seseorang pemilik bisnes mengetuai timnya dalam membangunkan empayar perniagaan mereka.

Walau ketika itu kita mungkin makan gaji, tidak mustahil dengan pengalaman bekerja bersama mereka, kita dapat bangunkan perniagaan sendiri.

Di samping, andai kita lakukan yang terbaik sebagai pekerja walau tukang hantar barang, mereka lihat ada potensi dan suka cara kita bekerja, kita bakal dinaiktaraf menjadi rakan bisnes mereka.

Namun jangan berharap. Buktikan kepada mereka melalui tindakan tanpa perkataan. Adakalanya mereka tidak kelihatan seperti memerhati.

Namun dalam diam kebiasaannya pemilik bisnes akan mencari pekerja yang boleh dijadikan rakan bisnes.

Insya-Allah apabila dipraktikkan walau hanya satu daripada cara di atas, kita mampu menjadi kaya, mempunyai pendapatan lebih daripada gaji sedia ada. Kerana hakikatnya, kita tidak boleh bergantung kepada gaji semata-mata.

Penting ada exit plan untuk kehidupan kita 20 – 30 tahun akan datang. Kita boleh adaptasi daripada petikan hadis di bawah,

Dalam sebuah riwayat disebutkan Abdullah bin Umar ra. mengabarkan, “Aku sedang duduk bersama Rasulullah SAW tatkala datang seorang lelaki dari kalangan Anshar.

Ia mengucapkan salam kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu berkata, ‘Ya Rasulullah, mukmin manakah yang paling utama?’ Beliau menjawab, ‘Yang paling baik akhlaknya di antara mereka.’

‘Lalu Mukmin manakah yang paling cerdas?’ tanya lelaki itu lagi. Beliau menjawab: “Orang yang paling banyak mengingat mati dan paling baik persiapannya untuk kehidupan setelah mati. Mereka itulah orang-orang yang cerdas. ” (Hadis Riwayat Ibnu Majah no. 4259, dihasankan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Ash-Shahihah no. 1384)

Ia bermaksud, kita pandang jauh ke hadapan supaya kita bersiap di masa sekarang.

BACA INI JUGA: Adakah Anda Memiliki 6 Ciri-ciri Seorang Jutawan?

Sumber: Majalahniaga

3 comments

  1. Yang penting berjimat cermat untuk kumpul sejuta, dan setelah dapat kumpul sejuta bolehlah buat perniagaan sendiri untuk jadi lebihhhhhh kayaaa.. hehe

    ReplyDelete
  2. Bukan mudah nak jadi kaya....mungkin jadi pemain bola boleh jadi kaya kot...

    ReplyDelete
  3. Niat serta usaha pasti beroleh kejayaan jika kena caranya dan diizinkan Allah.. thanks sharing SP..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon