Tuesday, January 13, 2015

Kes Altantuya: Azilah Dan Sirul Ke Tali Gantung


Mahkamah Persekutuan hari ini mengetepikan keputusan membebaskan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK) terhadap tuduhan membunuh model Mongolia, Altantunya Shaariibu dan menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap mereka.

Azilah-Dan-Sirul-Altantuya

Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Suriyadi Halim Omar, yang membacakan penghakiman itu, berkata mahkamah mengetepikan pembebasan Cif Inspektor Azilah Hadri, 38, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 43, kerana membunuh Altantuya dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang mendapati mereka bersalah membunuh wanita itu dan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka.

Dalam keputusan sebulat suara, mahkamah membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan membebaskan dua anggota polis berkenaan.

(Baca: Panas! Azilah Dan Sirul Dibebaskan Dari Tuduhan Membunuh Altantuya!)

Panel rayuan itu dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria. Hakim lain ialah Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Suriyadi, Tan Sri Abdull Hamid Embong dan Tan Sri Ahmad Maarop.

Hakim Suriyadi berkata selepas meneliti keterangan yang dikemukakan di mahkamah, dua anggota polis itu didapati gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

“Pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah seperti mengikut pertuduhan. Kami membenarkan rayuan itu dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk mensabit dan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka,” kata Hakim Suriyadi.

Hakim Arifin mengeluarkan waran tangkap terhadap Sirul Azhar yang tidak hadir di mahkamah. Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah memohon mahkamah untuk mengeluarkan waran tangkap itu.

Azilah dan Sirul Azhar didakwa membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja di Shah Alam antara 10 malam pada 19 Okt dan 1 pagi, keesokan harinya pada 20 Okt 2006.

Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos 2013, membenarkan rayuan kedua-dua komando polis itu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 yang mendapati mereka bersalah kerana membunuh dan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka.

Bekas penganalisis politik Abdul Razak Baginda, 54, yang didakwa bersubahat dengan Azilah dan Sirul Azhar, dibebaskan Mahkamah Tinggi pada 31 Okt 2008 selepas mahkamah itu memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Pendakwaan tidak mengemukakan rayuan terhadap pembebasan Abdul Razak. –BERNAMA

Kronologi Kes Bunuh Altantuya Shaariibuu

Sembilan tahun berlalu, akhirnya kes pembunuhan berprofil tinggi melibatkan model dari Mongolia, Altantuya Shaariibuu berakhir apabila Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman mati terhadap dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK).

Dua anggota tersebut adalah Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar.

Menurut fakta kes, jasad wanita tersebut telah diletupkan dengan bahan letupan C4 oleh kedua-dua tertuduh bagi menghapuskan bukti.

Mengimbas kembali kes tersebut yang mendapat perhatian masyarakat Malaysia, pada 26 Oktober 2006, Cif Inspektor Azilah (tertuduh pertama) dari Unit Tindakan Khas (UTK) Bukit Aman ditahan berhubung kehilangan model tersebut.

Pada 6 November pula, tertuduh kedua, Koperal Sirul Azhar Umar pula ditahan atas sebab yang sama. Sehari kemudian, penganalisis politik, Abdul Razak Baginda juga ditahan bagi membantu siasatan.

15 November kemudian, Azilah dan Sirul dituduh di Mahkamah Majistret di Shah Alam atas pembunuhan model tersebut. Dalam dakwaan itu, mereka dituduh melakukan pembunuhan di Lot 12843 dan Lot 16735 di Mukim Bukit Raja, Shah Alam, Selangor, antara 10 malam pada 19 Oktober hingga 1 pagi pada 20 Oktober.

Sehari kemudian, Razak Baginda pula didakwa bersubahat dalam pembunuhan tersebut antara 9.45 pagi hingga 11.05 pagi pada 18 Oktober di tingkat 10 Bangunan Getah Asli di Jalan Ampang.

Pada 19 Jun 2007, perbicaraan bagi kes tersebut bermula buat ketiga-tiga tertuduh. Setahun selepas itu iaitu pada 31 Oktober, Mahkamah Tinggi membebaskan Razak tanpa memerintahnya membela diri selepas keputusan memutuskan bahawa pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Pada hari yang sama, Mahkamah Tinggi turut memutuskan pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Azilah dan Sirul Azhar dan memerintahkan mereka membela diri.

14 November kemudian, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah membuat pengesahan bahawa pendakwaan tidak akan merayu terhadap pembebasan Abdul Razak.

Awal 2009, kedua-dua tertuduh memulakan prosiding pembelaan diri. Setelah berlangsung selama empat bulan, pada 9 April, mahkamah menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap kedua-dua tertuduh setelah Mahkamah Tinggi mendapati mereka bersalah.

Sehari selepas itu, Azilah menfailkan notis rayuan terhadap hukumannya dan diikuti Sirul tiga hari selepas itu.

Empat tahun selepas itu, pada 24 Jun 2013, Mahkamah Rayuan membuat pendengaran terhadap rayuan yang dikemukakan mereka berdua.

Pada 23 Ogos tahun yang sama, mahkamah membenarkan rayuan dikemukakan Azilah dan Sirul lantas membebaskan mereka daripada pertuduhan membunuh Altantuya. Pendakwaan terus menfailkan rayuan pada hari yang sama.

Pada 23 Jun tahun lalu, Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan yang dikemukakan pihak pendakwaan. -Mynewshub.cc

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. Tak reti nak komen... speechless...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejap salah kejap tak salah.. Cuma kesian jadi kambing hitam..

      Delete
  2. Inilah mahkamah dunia... tanpa berpandukan hukum Allah... tiada keadilan dan kebenaran.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon