Tuesday, November 25, 2014

Peperangan Buah Oren Dari Ivrea


Pernahkah anda menyaksikan pesta membaling buah tomato? Rasanya sebahagian besar daripada kita pernah melihat pesta sebegini dalam berita-berita yang disiarkan di kaca tv.

Ivrea Orange Festival [4]

Tapi, pernahkah kita bertanya, kenapa orang-orang Eropah meraikan pesta sebegini? Adakah mereka sudah tidak ada keseronokan lain untuk dijadikan hiburan? Atau memang masyarakat Eropah suka meraikan 'kegilaan' mereka secara unik?

Sebenarnya, mereka bukanlah begitu, setiap pesta yang diraikan mempunyai rentetan peristiwanya yang tersendiri.

Pesta melontar buah-buahan dan sayur-sayuran adalah simbolik untuk meraikan sebuah revolusi kemenangan dalam menjatuhkan kerajaan yang zalim.

Semasa zaman feudal mencengkam Eropah, golongan pembesar yang terdiri daripada pahlawan dan bangsawan menjalankan pemerintahan secara kejam.

Pembunuhan, penindasan dan pemerasan adalah perkara biasa dalam penghakiman mereka terhadap penduduk di kawasan yang diperintah mereka.

Justeru, pelbagai revolusi dilalui masyarakat untuk menggulingkan pemerintahan kejam ini dan menghadapkan mereka ke muka pengadilan.

Selepas zaman pencerahan berlaku, segala bentuk revolusi itu dipamerkan semula dengan menganjurkan pelbagai festival untuk memperingati peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam masyarakat mereka.

Ada diantara festival yang dianjurkan ini menjadi sangat popular hingga terkenal ke serata dunia.

Ivrea Orange Festival

Di Ivrea, Itali, penduduknya mempunyai satu tradisi pelik dalam meraikan revolusi yang dilalui mereka. Satu pesta khusus yang dinamakan sebagai peperangan buah Oren diraikan masyarakat disini.

Walaupun sejarawan tidak pasti tarikh sebenar tradisi ini bermula, yang pasti ia berkaitan penindasan terhadap seorang gadis yang mati kerana mempertahankan kesucian perawannya.

Berdasarkan kepada beberapa kisah dalam sejarah masyarakat, pesta ini bermula selepas penggulingan keluarga Ranieri yang memerintah kawasan ini.

Keluarga Ranieri adalah pengikut setia Henry V. Diatas kesetiaannya, keluarga ini dilantik menjadi pemerintah dibandar bernama Turin.

Bagaimanapun, cara pemerintahan keluarga Ranieri tidak disenangi masyarakat apabila pewaris keturunan ini mula berlaku kejam dengan memperkenalkan polisi pelik.

Salah satunya ialah dengan memberi kebenaran kepada golongan bangsawan dan pembesar di bandar berkenaan untuk menuntut mana-mana pengantin perempuan yang baru berkahwin supaya bermalam dengan mereka sebagai cukai.

Tradisi ini bukan saja mencemar kesucian si gadis, malah mencemarkan maruah suami.

Mengikut peraturan berkenaan, mana-mana gadis yang melangsungkan perkahwinan perlulah tidur dengan bangsawan yang menuntutnya sebelum dia boleh tidur dengan suaminya.

Ivrea Orange Festival [2]

Menurut beberapa manuskrip lama, tujuan Ranieri memperkenalkan peraturan itu adalah untuk merosakkan baka keturunan masyarakat disitu. Dia percaya, jika dalam sesebuah keluarga itu anak sulungnya berketurunan pembesar, dia akan mampu mengawal keturunannya supaya tidak memberontak.

Bagaimanapun, perkara itu menjadi dendam masyarakat. Oleh kerana mereka tidak mampu melawan, para wanita telah melancarkan protes dengan cara menggugurkan kandungan mana-mana pengantin yang mengandungkan anak pembesar.

Malah, ada diantara mereka sanggup mati demi mempertahankan maruah suami mereka!

Peraturan ini dikatakn berlaku pada kurun ke-13, semasa era pemerintahan Marquis William VII of Montferrat. Akibat peraturan ini jugalah Marquis ditumbangkan rakyat dalam sebuah revolusi.

Kisah tumbangnya Marquis sebenarnya bermula dengan sebuah kisah tragis seorang gadis sunti bernama Mugnaia. Gadis ini sanggup membunuh diri demi menjaga kesuciannya.

Lantaran sedih dengan kehilangan gadis ini, para petani, peniaga dan pedagang di bandar ini telah melancarkan revolusi lalu mengusir Marquis dari bandar Turin.

Sebagai mengenang peristiwa itu, para penduduk meraikan pesta perang oren. Pesta bermula dengan seorang gadis dipilih untuk menjadi Mugnaia.

Ivrea Orange Festival [3]

Kemudian dia akan diarak sekumpulan lelaki yang berpakaian seperti askar zaman silam disekeliling bandar. Selepas itu, kumpulan ini akan bertemu dengan Aranceri dan peperangan pun bermula.

Pesta ini akan berterusan sehingga semua oren yang terdapat dalam tong dihabiskan dengan cara membaling sesama sendiri.

Peperangan ini terbahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan mewakili daun terup bercorak hati berwarna merah dan satu puak lagi hati berwarna hitam.

BACA INI JUGA: Festival Argungu, Perayaan Menangkap Ikan Terbesar Dunia!

-Sentiasapanas.com

3 comments

  1. Huhh...! suatu pembazirann...

    ReplyDelete
  2. Wow banyaknya oren tu... kenapa peperangan buah oren? lebih bagus kalau pesta makan buah oren kan?? hehe

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon