Tuesday, November 04, 2014

Keunikan Koleksi Terbesar Buku Mini


Info Unik. Bila sebut perpustakaan, ramai yang beranggapan ia hanyalah ruangan himpunan bahan bacaan dari segenap sumber.

Joszef Tari

Bagi kita, perpustakaan hanyalah ruangan biasa yang dipenuhi buku, namun cuba anda bayangkan sebuah perpustakaan yang menghimpunkan koleksi buku dakam saiz mini!

Ruang bacaan yang menghimpunkan buku-buku bersaiz kecil ini telah dibina atas inisiatif peminat buku mini, Joszef Tari.

Perpustakaan ini tidaklah sebesar mana dan hanya dibina disatu sudut ruangan yang kecil tetapi menyimpan koleksi buku mini dalam pelbagai genre.

Lelaki separuh abad dari Republik Hungry ini mula mengumpul koleksi buku mini sejak tahun 1972. Dan sehingga kini lebih 5,200 judul buku ada dalam simpanannya.

Minat terhadap bidang penulisan serta penerbitan mendorong Joszef meneruskan hobi menyimpan koleksi buku mini.

'The Constitution of The Hungarian People's Republic' merupakan buku pertama yang berada dalam koleksinya. Ia berukuran 22mm lebar x 35mm panjang.

Yang lebih menarik, buku mini yang ada dalam simpanan Joszef bukan sahaja didalam bahasa Hungry, malah beliau juga mengumpul buku mini dalam bahasa Inggeris, Latin, Indonesia, Jepun dan bahasa dari negara-negara Eropah.

Menurut Joszef, dalam simpanannya juga ada buku yang hanya bersaiz 2.75mm x 1.75mm, dan merupakan antara buku paling kecil di dunia!

Selain itu, Joszef juga memiliki 15 naskah akhbar mini termasuk akhbar kecil yang bersaiz 19mm x 26mm. Malah, dalam koleksinya juga terdapat buku yang berusia 100 tahun!

Buku dan akhbar ini mempunyai isi kandungan yang sama seperti buku biasa yang kita baca. Oleh sebab buku ini dalam saiz yang terlalu kecil, agak sukar untuk membaca baris ayat yang tercetak kerana tulisannya yang terlalu halus untuk pandangan mata kasar.

Joszef juga memberitahu, beliau menyukai pelbagai genre buku. Dan disebabkan minatnya lebih cenderung dalam bidang kesusasteraan dan politik, maka banyaklah buku-buku mini yang berkaitan dengan topik itu dalam simpanannya.

Selain itu, Joszef turut menyimpan koleksi buku berkaitan dengan seni, sukan dan masakan.

Kebanyakan buku mini ini dibeli sendiri oleh Joszef namun ada juga buku yang diberi oleh keluarga dan rakan-rakan sebagai hadiah.

Apabila menemui buku mini yang diminati, Joszef akan membeli beberapa salinan agar ia boleh ditukar dengan rakan-rakan lain yang mempunyai hobi yang sama.

Joszef Tari [2]
Antara koleksi buku mini Joszef.

Memandangkan minat yang terlalu mendalam, Joszef mula menerbitkan buku mininya sendiri. Kini, sesiapa pun boleh mendapatkan koleksi buku mini yang diminati. Ia direka dan diterbitkan oleh Joszef sendiri.

Manakala, Ezster Tari, anak perempuan Joszef merupakan seorang artis yang mahir dalam mengilustrasikan rekaan, telah banyak membantu mencapai matlamat bapanya.

Bagi berkongsi minat dan hobi dengan masyarakat luar yang lain, Joszef telah mewujudkan laman web sendiri bagi menghubungkan mereka antara satu sama lain.

Melalui web itu, mereka boleh berkongsi idea dan pendapat serta bertukar-tukar koleksi buku yang ada.

Jangan pula hairan, ramai sebenarnya orang yang memiliki hobi dan minat yang sama dari serata dunia.

Info Tentang Buku Yang Anda Tidak Pernah Tahu!

1. Buku termahal di dunia dinamakan 'The Codex Leicester' yang ditulis oleh Leonardo da Vinci. Ia telah dijual pada tahun 1994 dengan harga RM95.48 juta.

2. Buku terbesar di dunia berjudul 'This Is Muhammad'. Ia adalah buku yang terbesar dan terberat di dunia. Buku ini seberat 1,500 kilogram dengan panjang lima meter serta lebar empat meter. Ia memiliki 420 muka surat.

3. Buku terkecil di dunia berjudul 'Shiki no Kusabana' yang diterbitkan oleh Toppan Printing. Berdasarkan rekod, buku ini hanya bersaiz 0.75 milimeter.

4. Buku paling laris di dunia berjudul 'A Tale of Two Cities', karya Charles Dickens yang diterbitkan pada tahun 1859. Buku ini telah terjual lebih daripada 200 juta naskah.

5. Buku paling tebal pula dikenali sebagai 'The Wikipedia'. Ia dihasilkan oleh Rob Mathew yang membuat ringkasan artikel daripada laman web wikipedia dan mencetaknya menjadi sebuah buku. Ia setebal 5,000 muka surat.

Jadi, selamat membaca diucapkan buat semua..:)

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. Menarik juga minat dia tu.. suka tengok mcm tu.. :)

    ReplyDelete
  2. betul betul mini ni....kecik lagi dari danbo mini saya

    ReplyDelete
  3. Tengok gambar mula2 ingatkan kotak rokok... info yang menarik... :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon