Thursday, October 16, 2014

Tahukah Anda Asal Usul Domain Name?


Nama domain (domain name) merupakan satu pengenalan yang menentukan autonomi pentadbiran, kuasa dan kawalan terhadap internet.

Asal Usul Domain Name

Nama domain dibentuk oleh undang-undang dan prosedur Domain Name System (DNS). Sebarang nama yang didaftarkan di dalam DNS ialah nama domain.

Mari kita baca sejarah domain name secara ringkas.

1. Nama domain pertama di dunia. Pada tahun 1985, Symbolics Inc telah mendaftarkan Symbolics.com. Symbolics.com berada di bawah pemilikan yang sama selama 25 tahun sehinggalah XF.com Investments membeli nama tersebut pada tahun 2009 dengan nilai yang tidak dinyatakan.

2. Akhir 1985, 6 nama domain didaftarkan diseluruh dunia.

3. Sebelum tahun 1995, sesiapa pun boleh mendaftar nama domain secara percuma. Syarikat perunding teknologi, Network Solutions telah diberikan kebenaran untuk mengenakan bayaran bagi pendaftaran nama domain. Harga pada masa itu bermula USD$100 untuk pendaftaran selama dua tahun.

3. Pada tahun 1998, kertas cadangan untuk penswastaan DNS dikemukakan, dikenali sebagai 'Green Paper'. Ia bertujuan untuk meningkatkan persaingan dalam pasaran dan menggalakkan penyertaan antarabangsa. Ia menerima kritikan orang awam yang membawa kepada usul 'White Paper' dan penubuhan ICANN.

4. Pada tahun 2003, Akta Kebenaran Dalam Nama Domain dicipta. Undang-undang boleh menghukum pencipta nama domain yang mengelirukan, yang menghubungkan pengguna ke laman web pornografi tanpa kebenaran mereka. Pesalah awal termasuklah 'Bobthebiulder.com' dan 'Teltubbies.com'.

5. Pada tahun 2007, nama domain VacationRentals.com merupakan nama domain paling mahal pernah dijual dengan harga USD$35 juta. Pembelinya, Ben Sharples membeli nama domain tersebut semata-mata untuk mengelakkannya daripada dibeli oleh pesaingnya, Expedia.

6. Pada tahun 2012, Mike Mann, spekulator domain telah mendaftarkan hampir 15 ribu nama domain dalam sehari dengan alasan 'mahu memiliki dunia'.

7. Pada tahun 2013, kesemua 456,976 kombinasi AAAA.com hingga ZZZZ.com telah habis digunakan. Internet kehabisan domain empat aksara dot com!

8. Dan pada tahun ini (2014), lebih 100 nama domain generik (gLTDs) diperkenalkan seperti .cars, .music disamping nama syarikat seperti .apple dan .hyundai.s

Selamat membaca..

BACA INI JUGA: 10 Syarikat Gergasi Yang Di Bina Oleh Remaja

-SENTIASAPANAS.COM

5 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon