Tuesday, October 28, 2014

Inconnue, Wanita Yang Paling Banyak Dicium!


Sebuah kedai yang terletak dipinggir bandar Paris yang sibuk merupakan syurga bagi peminat barangan antik.

Inconnue

Ditingkat bawah kedai, pengukir sibuk menggunakan adunan plaster untuk membentuk wajah-wajah yang mereka inginkan. Inilah keadaannya dikedai Lorenzo semenjak perniagaan keluarga itu dimulakan seawal tahun 1870an.

Kedai tersebut dipenuhi dengan patung wajah penyair terkenal, selebriti dan juga ahli politik. Daripada Napoleon sehinggalah patung muka Beethoven, semuanya ada.

Namun yang menjadi tanda-tanya, kenapa patung wajah seorang wanita yang tiada identiti menjadi patung paling laris dijual.

Wajahnya menarik dengan bibir yang terukir sedikit senyuman. Matanya tertutup rapat namun seri wajahnya tampak bersinar. Patung tersebut seakan-akan bernyawa.

Inconnue. Itulah nama patung tersebut. Ia juga disebut L'Inconnue de la Seine yang bermaksud, wanita Seine yang tidak dikenali.

Menurut sejarah patung ini yang diceritakan, sekitar akhir kurun ke 19, pihak berkuasa telah mengeluarkan mayat seorang gadis yang lemas di Sungai Seine, Paris.

Oleh sebab tiada sesiapa yang mengenalinya, mereka telah mempamerkan mayat tersebut di dalam keranda kaca dibilik mayat dengan harapan ada orang yang boleh mengesahkan identiti gadis itu.

Namun, hari berganti hari, tiada seorang pun yang datang mengesahkan identiti gadis itu.

Kebetulan pada suatu hari, seorang ahli patologi yang sedang bertugas berasa kagum melihat kecantikan wajah mayat gadis itu.

Baginya, wajah gadis itu tidak kelihatan seperti seorang mangsa lemas yang biasa ditemuinya. Wajah itu tenang dan seperti sedang tidur dengan lena.

Lantas, ahli patologi itu memanggil seorang tukang ukir untuk membentuk topeng plaster mengikut bentuk wajah mayat tersebut. Malah, si tukang ukir juga terpesona melihat kecantikan wajah si mati.

Hasilnya, topeng wajah gadis itu yang dibentuk seperti patung separuh badan telah menjadi rebutan penduduk tempatan.

L'Inconnue de la Seine
Inconnue, si gadis misteri.

Mereka tertarik dengan kehadiran gadis misteri itu ditempat mereka. Boleh dikatakan hampir semua rumah dan premis perniagaan akan menggantung ukiran wajah gadis tersebut di kedai dan kediaman mereka sehinggakan ada yang menggelarnya, 'Si Mona Lisa Yang Tenggelam'.

Tahun berganti tahun, wajah wanita tersebut terus menjadi inspirasi buat penulis novel dan penyair. Mereka mula menulis hasil karya yang diinspirasikan daripada patung gadis itu.

Antara kisah karangan penulis yang ada ketika itu ialah tentang seorang wanita cantik yang ditinggalkan kekasih dan akhirnya bertindak membunuh diri dengan terjun ke dalam sungai. Wajah cantiknya diabadikan dalam bentuk ukiran patung.

Seorang artis, John Goto mendakwa dia telah menyelidik asal usul gadis itu dan mengatakan bahawa dia sebenarnya ialah seorang artis Hungry bernama Ewa Lazlo.

Ewa dikatakan dibunuh oleh kekasihnya, Louis Argon. Namun, tiada siapa yang dapat mengesahkan cerita ini. Dan sehingga kini, identiti wanita tersebut masih kekal misteri.

Pada tahun 1955, Asmund Laerdal berjaya menyelamatkan anak lelakinya yang lemas dengan menarik badan anaknya yang sudah tidak bernadi ke atas tanah sebelum bertindak melapangkan saluran pernafasan anaknya.

Asmund ketika itu merupakan seorang pengeluar permainan kanak-kanak yang berjaya. Lalu, sewaktu dia diminta untuk membuat sebuah patung bagi dijadikan alat latihan untuk pernafasan mulut ke mulut (CPR), Asmund terus bersetuju bila memikirkan kaedah itulah yang berjaya menyelamatkan nyawa anaknya.

Dia kemudiannya mencipta patung yang menggambarkan seorang pesakit yang tidak sedarkan diri. Asmund inginkan wajah patung itu tampak semulajadi.

Dia beranggapan patung wanita akan mengurangkan rasa takut pada mereka yang ingin belajar teknik CPR.

Ketika Asmund sibuk memikirkan tentang wajah yang hendak diletakkan pada bahagian kepala patung CPR ciptaannya, dia teringat sebuah patung wanita yang dilihat dirumah datuknya beberapa tahun sebelum itu.

L'Inconnue de la Seine CPR

Wajah patung itu yang tenang menjadikannya model yang paling sesuai untuk diletakkan pada patung CPR ciptaan Asmund.

Dia memutuskan patung L'Inconnue de la Seine akan menjadi patung CPRnya dan diberi nama Resusci Anne. Sejak itu, penggunaan patung tersebut untuk latihan CPR kian meluas keserata dunia.

Jadi, jika anda merupakan antara 300 juta orang di dunia yang telah menjalani latihan CPR, mungkin anda salah seorang daripada mereka yang pernah berkucupan dengan bibir Inconnue, si gadis misteri..

BACA INI JUGA: Bunuh Diri Kerana Sekeping Gambar Menyedihkan!

-SENTIASAPANAS.COM

5 comments

  1. lo baru tau pasal patung cpr ni.. ghupernya wajah dia ekk.. takut lak..

    ReplyDelete
  2. belum pernah buat CPR ..haha.

    ReplyDelete
  3. Suka tengok gambar sebenar dia.. mmg cantik & nampak baik je.. :)

    ReplyDelete
  4. Tenangnya tapi klu letak taring 2 mcmana ye?hehe

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon