Sep 13, 2014

Misteri Kubur Menukar Mayat Menjadi Mumia!

Info Misteri. Jika orang-orang purba Mesir terpaksa menghabiskan masa beratus-ratus tahun lamanya untuk mencipta cara-cara dan memperbaiki teknik membuat mumia, sebuah kubur di San Bernardo, Colombia menjadi tumpuan apabila mayat-mayat yang dikuburkan disitu bertukar menjadi mumia dalam keranda mereka.

San Bernardo, Colombia Mummy [2]

Fenomena ini mula dikesan 15 tahun lalu oleh seorang penggali kubur, Eduardo Cifuentas.

Menurut Eduardo, mayat-mayat yang telah di'mumia'kan itu mungkin telah berada disitu sejak tahun 1957 namun tiada siapa yang menyedari keadaan itu.

Katanya lagi, masa yang berlalu menukarkan warna pakaian dan kulit mumia kepada menjadi warna kecoklatan selain turut berkedut.

Satu-satunya tempat yang berlakunya proses semulajadi mumia sebelum ini di Amerika Selatan ialah Guanajuato, sebuah pekan ditengah Mexico dimana kejadian dipercayai berlaku kerana pengaruh gas di bawah tanah dan keadaan tanah itu sendiri.

Namun, di San Bernando, keadaannya berlainan kerana mayat-mayat yang ditanam dalam bilik-bawah tanah menjadikan mayat-mayat itu tidak tersentuh tanah.

Penduduk-penduduk tempatan cuba memberikan pendapat mereka sendiri. Ada yang mengatakan ianya mungkin kerana air bersih yang ada dikampung tersebut selain kekurangan bahan kimia dalam makanan mereka.

Ada juga yang berpendapat bahawa suhu bawah tanah diperkampungan tersebut membantu proses mumia semulajadi.

San Bernardo, Colombia Mummy

Pada masa sekarang sebenarnya terdapat lebih 2 dozen mumia yang didirikan secara menegak di dinding kawasan bawah tanah di perkuburan tersebut.

Buat masa ini, mumia-mumia tersebut telah menjadi tarikan utama pelancong ke Colombia.

Datuk Bandar telah mengarahkan sebuah muzium khas dibina dibelakang kawasan perkuburan itu yang mana 8 mumia yang terpelihara akan dipamerkan disitu.

Saksikan videonya dibawah.



-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

4 comments

Segalanya diatas kehendak dan kuasa Allah swt

Huhh.. menakutkan. Pasti ada pengajaran disebaliknya.. Allahuakbar.

pasti ada pengajaran yang ingin DIA tunjukkan pada kita...

Misteri betul. Satu kajian yang mendalam perlu dibuat untuk siasat perkara ni.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon