Wednesday, August 27, 2014

Unik! Tukang Beratur Profesional


Info Unik Dunia. Fenomena orang ramai sanggup beratur untuk menjadi pemilik terawal dan mendapatkan produk-produk terbaru bukanlah perkara yang luar biasa lagi.

Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc)
Seperti dilaporkan dalam akhbar New York Post.

Trend ini boleh dilihat setiap kali telefon pintar Apple memasuki pasaran dan ada individu yang sanggup beratur berjam-jam malah berhari-hari semata-mata untuk mendapatkan produk terkini keluaran Apple.

Malah, di negara kita sendiri baru-baru ini, peminat tudung Fareeda yang sanggup beratur seawal subuh semata-mata mahu membeli tudung keluaran terbaru syarikat itu.

Di Amerika Syarikat, seorang lelaki bernama Robert Samuel melihat perkara itu sebagai satu peluang untuknya menjana pendapatan.

Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc) [2]

Dia menawarkan perkhidmatan beratur bagi mereka yang malas untuk beratur dan tidak sanggup menunggu berjam-jam untuk memiliki sesuatu produk menerusi syarikatnya, Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc).

Menurut Robert, idea untuk perkhidmatan tersebut timbul tahun lalu. Pada masa itu dia baru kehilangan kerja, jadi dia perlu memikirkan cara yang inovatif untuk menjana pendapatan.

Disebabkan rumahnya berada berdekatan dengan kedai Apple Store di New York, dia mengambil keputusan untuk beratur dan kemudian menjual tempat beliau kepada orang lain semasa hari pertama iPhone 5 dijual.

Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc) [3]

Setelah beratur selama 18 jam, Robert berjaya menjual tempatnya beratur kepada individu yang malas mahu beratur untuk mendapatkan telefon pintar iPhone 5 dengan harga USD325. Selepas itu dia sedar, beratur bagi pihak lain boleh menjana pendapatan dan menjadikan ia satu karier dengan menjadi seorang tukang beratur secara profesional.

Mungkin ramai yang beranggapan pekerjaan Robert adalah mudah. Tetapi untuk menjadi seorang tukang beratur, seseorang itu memerlukan kesabaran yang tinggi kerana perlu beratur untuk tempoh yang sangat panjang.

Selain itu, tukang beratur juga perlu mengharungi keadaan cuaca yang panas dan sejuk. Robert juga pernah beratur dalam keadaan cuaca hujan dan bersalji.

Kebiasaannya, Robert akan membawa beberapa gajet seperti telefon pintar dan juga tablet untuk menghilangkan rasa bosan menunggu. Dia juga akan membawa pengecas mudah alih untuk mengecas gajetnya dan kerusi lipat agar dia tidak penat berdiri.

Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc) [4]

Pasti ramai yang tertanya-tanya bagaimana pula jika Robert ingin ke tandas atau membeli makanan dan minuman? Adakah tempatnya akan diambil jika dia keluar daripada barisan?

Menurut Robert, perkara itu tidak menjadi masalah kerana orang lain yang turut beratur memahami antara satu sama lain.

Dia hanya perlu memberitahu orang berdekatan dengannya yang dia hendak keluar barisan sebentar dan dia juga akan bertanya jika mereka mahu memesan sesuatu seperti makanan dan minuman.

Semasa beratur untuk pelanggan, Robert akan menerangkan kepada orang lain yang juga beratur bahawa dia adalah tukang beratur yang menawarkan khidmat profesional.

Dia akan menggunakan peluang itu untuk memberikan kad perniagaan dan memberitahu mereka yang mereka juga boleh menggunakan perkhidmatannya untuk memudahkan sesuatu urusan.

Untuk mendapatkan perkhidmatan yang ditawarkan, pelanggan perlu membayar sebanyak USD25 untuk sejam pertama dan USD10 untuk 30 minit berikutnya.

Same Old Line Dude Inc. (SOLD Inc) [5]

Setakat ini, syarikat milik Robert mempunyai tujuh orang pekerja tetap dan 15 orang pekerja sambilan yang bersedia untuk memberikan perkhidmatan kepada pelanggan termasuk dirinya sendiri.

Selain beratur untuk mendapatkan barangan teknologi, Robert juga pernah beratur untuk membeli makanan, pakaian, tiket konsert, pas masuk rancangan televisyen dan macam-macam lagi.

Apa saja yang pelanggan ingin dapatkan perkhidmatan untuk beratur bagi pihak mereka, Robert dan pasukannya pasti akan lakukan.

Sebenarnya, peluang mencari rezeki sentiasa terbuka luas. Apa yang penting adalah kita bijak meraih dan memanfaatkan peluang yang terbuka luas di hadapan kita seperti apa yang Robert lakukan.

Mungkin ada yang berminat untuk memulakan perkerjaan seperti ini sebagai kerjaya di Malaysia?

-Sentiasapanas.com

6 comments

  1. kelakar. tapi boleh ada syarkat dan pekerja sendiri, itu yang tak tahan, hahahaa

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum.... sentiasa panas,

    peluang menjana pendapatan sentiasa ada jika bijak menggunakan peluang yg ada...

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mSelim. Banyak peluang disekeliling kita sebenarnya kan.

      Delete
  3. Mahal juga bayarannya...lumayan. Mungkinkah perkhidmatan spt ini wujud di Malaysia suatu hari nanti? Kita tunggu dan lihat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin dalam masa terdekat tapi bayaran murah la agaknya..hehe

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon