Sunday, August 24, 2014

Kesagake, Pemangsa Paling Ganas Dalam Sejarah Jepun


Sejarah Jepun sejak dahulu mencatatkan pembunuhan manusia paling berprofil tinggi dilakukan oleh Tebuan Gergasi Jepun yang mana secara puratanya telah membunuh 40 orang setahun.

Kesagake
Gambar hiasan.

Namun, haiwan pemangsa paling digeruni di negara itu adalah Beruang Perang dan mungkin serangan paling ganas dalam sejarah melibatkan haiwan tersebut selepas apa yang terjadi di sebuah daerah di Hokkaido pada tahun 1915.

Pada masa itu, Sankebetsu masih merupakan sebuah kampung yang baru dibuka - dengan bilangan penduduk yang sangat kecil dan tinggal di kawasan terpencil yang sangat luas.

Kawasan itu dahulunya merupakan habitat asal beruang perang termasuk seekor beruang perang jantan yang paling dahsyat dikenali sebagai Kesagake yang sepanjang hidupnya melawat Sankebetsu untuk mencari makanan selepas terjaga dari hibernasi yang pada masa itu juga merupakan musim menanam jagung bagi para petani.

Kerana dianggap sebagai ancaman kepada penduduk kampung dan tanaman mereka, Kesagake ditembak oleh dua orang petani sebelum melarikan diri ke kawasan pergunungan dalam keadaan cedera.

Penduduk kampung percaya, selepas ditembak, beruang itu akan belajar untuk takut kepada manusia dan cuba untuk menjauhi kawasan halaman mereka. Tapi apa yang berlaku selepas itu menyanggah tanggapan mereka.

Pada 9 Disember 1915, Kesagake muncul semula. Dia memasuki rumah keluarga Ota, bila mana si isteri hanya tinggal bersendirian bersama bayi mereka. Beruang besar itu menyerang bayi tersebut, membunuhnya, sebelum menerkam ke arah ibunya.

Wanita itu cuba mempertahankan diri dengan melempar kayu api ke arah Kesagake, namun dia diheret ke hutan oleh beruang tersebut.

Apabila ahli-ahli keluarga pulang dari ladang, rumah telah kosong. Hanya darah yang memenuhi lantai dan dinding rumah tersebut. 30 orang lelaki bergegas ke hutan untuk membunuh Kesagake dan menyelamatkan wanita malang tadi.

Mereka berjaya menemuinya, Kesagake sekali lagi berjaya ditembak namun masih gagal dibunuh. Haiwan itu berjaya melepaskan diri dan mereka menemui beberapa bahagian badan wanita yang telah dimakan separuh, tertanam dibawah timbunan salji, yang disimpan Kesagake sebagai bekalan makanannya.

Beruang buas itu kemudiannya muncul sekali lagi, kali ini di ladang keluarga Ota. Beberapa pengawal bersenjata dihantar dengan misi untuk membunuhnya. Namun, beberapa rumah di kampung tersebut telah ditinggalkan tanpa penjaga dan seperti memahami keadaan ini, Kesagake tidak mensia-siakan peluang yang ada.

Kesagake menyerang rumah keluarga Miyoke dan mencederakan semua penghuni yang ada di dalam rumah tersebut. Walaupun ada yang berjaya menyelamatkan diri, dua kanak-kanak dibunuh, begitu juga dengan seorang wanita mengandung, yang menurut saksi, merayu kepada haiwan itu untuk nyawa bayi dalam kandungannya!

Namun, segala-galanya sia-sia, Kesagake dengan sifat binatang buasnya membunuh wanita tersebut dan kandungannya.

Apabila para pengawal sedar kesilapan mereka dan kembali ke kampung, mereka menemui mayat dua orang kanak-kanak, wanita dan janin yang bergelimpangan bersama darah yang memenuhi lantai.

Hanya dalam tempoh dua hari, Kesagake telah meragut enam nyawa. Penduduk kampung mula ketakutan. Ramai pengawal meninggalkan pos kawalan kerana takut.

Seorang pemburu beruang kemudiannya dimaklumkan mengenai insiden tersebut dan dia mengenalpasti beruang itu sebagai Kesagake.

Dia memaklumkan beruang itu sudah lama membunuh sebelum serangan ke atas Sankebetsu. Beliau pada mulanya menolak untuk terlibat dalam pemburuan Kesagake, namun akhirnya akur dengan rayuan penduduk.

Dialah satu-satunya manusia yang berjaya membunuh haiwan buas itu dalam pemburuan besar-besaran pada 14 Disember 1915. Beruang itu, Kesagake, disahkan setinggi 3 meter dan seberat 380 kg! Beberapa bahagian tubuh manusia ditemui di dalam perutnya.

Namun, tragedi paling buruk tidak berakhir dengan kematian Kesagake. Sesetengah mereka yang terselamat dari serangan Kesagake mati akibat kecederaan yang dialami.

Kampung itu kemudiannya ditinggalkan oleh penduduk kampung dan kini menjadi sebuah 'pekan berhantu'.

Sehingga ke hari ini, insiden Sankebetsu merupakan kejadian serangan haiwan paling buruk dalam lipatan sejarah Jepun dan paling ganas pernah direkodkan.

BACA INI JUGA: Haiwan-haiwan Yang Sangat Sukar Ditemui

-Sentiasapanas.com

6 comments

  1. Oh yaka...patutlah ada dlm salah satu karakter game. Beruang tu mmg antara askar perang. Skrg baru tau...ingatkan kebetulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun baru tau beruang ni ada dlm karakter game..hehe

      Delete
  2. hebatnya pemangsa ini. Kadangkala disebabkan manusia juga haiwan menjadi ganas

    ReplyDelete
  3. Betul tu. Kerana kerakusan manusia binatang mnjadi ganas.

    ReplyDelete
  4. wah.. hebat info ni..
    tahniah anda ada blog yang banyak info.

    jemput blogworking
    www.yatiadam.com

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon