Wednesday, August 27, 2014

Fenomena Luar Biasa Awan Berlubang


Dunia ini sememangnya dipenuhi dengan keajaiban alam semula jadi yang menakjubkan seperti formasi awan Hole Punch yang unik dan pelik.

Hole Punch Cloud

Terdapat pelbagai jenis formasi awan yang wujud dan salah satu daripadanya adalah fenomena meteorologi yang jarang berlaku yang dikenali sebagai awan Hole Punch.

Awan Hole Punch adalah formasi awan yang terdapat sebuah lubang yang terbentuk di bahagian tengah awan tersebut. Sesuai dengan namanya, Hole Punch, ia betul-betul kelihatan seperti awan yang telah ditumbuk lalu meninggalkan kesan berlubang.

Ia sering menarik perhatian orang ramai kerana jarang dilihat. Pada tahun 2009, kelibat awan Hole Punch ini telah menggemparkan penduduk Moscow kerana mereka menganggap lubang pada awan itu dihasilkan oleh UFO.

Hole Punch Cloud [2]

Jadi bagaimana awan Hole Punch terbentuk? Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan Amerika Syarikat menerangkan bahawa fenomena awan Hole Punch berlaku apabila suhu air di dalam awan berada pada paras beku tetapi air tersebut tidak dapat dibekukan disebabkan kekurangan zarah penukleusan ais.

Apabila sebahagian air di dalam awan mula membeku dan membentuk kristal ais, ia akan mencetuskan efek domino iaitu berlaku penolakan antara molekul ais dengan ais yang lain seperti jatuhnya kepingan domino disebabkan oleh proses Bergeron (proses pertumbuhan hablur ais).

Hole Punch Cloud [3]

Akibat proses Bergeron, wap air di sekeliling kristal ais tersebut turut membeku dan membentuk kristal ais dengan pantas lalu jatuh ke bumi dan mewujudkan lubang yang besar pada awan.

Fenomena yang menarik ini biasanya berlaku pada awan Cirrocumulus atau Altocumulus. Apabila awan Hole Punch terbentuk, ia akan kekal lama dengan saiz yang cukup besar dan boleh dilihat dari jarak yang jauh.

Hole Punch Cloud [5]

Selain itu, pesawat yang terbang melaluinya juga boleh menyebabkan awan Hole Punch ini terbentuk.

Kajian oleh beberapa ahli sains menunjukkan bahawa pesawat yang melalui lapisan awan Hole Punch boleh mencetuskan pembentukan kristal ais yang kemudian jatuh ke Bumi dan kemudian meninggalkan lubang bulat dalam awan.

BACA INI JUGA: 8 Panorama Alam Yang Sangat Menakjubkan

-Sentiasapanas.com

4 comments

  1. subhanallah... cantik nyerr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fenomena luar biasa kan, memang sangat indah..:)

      Delete
  2. Subhanallah... sungguh menakjubkan! Gambar ke 3 tu paling menarik sekali!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon