Aug 27, 2014

Berkahwin Dengan Buah Nanas Sebagai Pasangan Hidup!

Bagi manusia normal, perkahwinan atau memilih pasangan hidup sudah semestinya melibatkan dua golongan iaitu lelaki dan wanita.

Ulli Hopper
Dilaporkan dalam akhbar online UK.

Kebiasaannya, ia akan disempurnakan melalui upacara keagamaan atau sivil sebelum dua golongan ini boleh menjalinkan hubungan intim yang sah di sisi undang-undang.

Tetapi, lain pula halnya bagi seorang warganegara Jerman yang bernama Ramma Damma atau Ulli Hopper. Percaya atau tidak, lelaki ini yang juga seorang bintang pop terkenal negara itu memutuskan untuk mengahwini sebiji buah nanas sebagai pasangan hidupnya.

Mungkin kedengaran agak aneh namun bagi lelaki ini dia menganggap keputusan untuk mengahwini buah nanas tersebut adalah tepat.

Jelasnya lagi, dia bertindak sedemikian bukan untuk mendapatkan publisiti murahan, sebaliknya dilakukan atas dasar perasaan cinta yang mendalam terhadap buah nanas itu yang dinamakan sebagai Tippi.

Menurut Hopper, dia tidak berbelanja besar dan tiada majlis perkahwinan rasmi dijalankan. Sebaliknya, lelaki itu hanya mengeluarkan wang sebanyak lapan Pound Sterling sahaja untuk melamar kekasihnya.

Kemudian, kata Hopper lagi, dia membawa bakal isterinya menaiki kenderaan miliknya yang dihiasi aksesori serba hijau ke sebuah lokasi yang terletak di sempadan antara Jerman dan Scotland. Lokasi tersebut adalah sebuah hotel yang dikenali sebagai Gretna Green Hall.

Disitu, pasangan pelik berkenaan dikahwinkan secara sah oleh seorang individu yang memakai kilt - sejenis pakaian rasmi bagi lelaki warganegara Scotland yang memakai skirt berlipat-lipat daripada paras pinggang hingga ke lutut.

Sepanjang tempoh tersebut, menurut Hopper, dia dan pasangannya banyak menghabiskan masa bersama. Mereka meraikan hari perkahwinan dengan suasana romantik seperti makan bersama di restoran dan menonton wayang.

Penangan mengambil keputusan mengahwini sebiji buah nanas, populariti Hopper naik mendadak dalam masa yang singkat. Selain itu, kisah mengenai lelaki tersebut turut mendapat liputan meluas oleh media cetak dan elektronik tempatan dan luar negara.

Ia menjadi satu berita hangat yang diperkatakan oleh semua orang. Kebanyakan mereka ingin tahu mengapa lelaki itu sanggup menjadikan sebiji nanas sebagai pasangan hidup.

Mengulas mengenai persoalan itu, Hopper menyedari dia mula jatuh cinta dengan Tippi kira-kira 38 tahun yang lalu!

Bagaimanapun, dia terpaksa memendamkan perasaannya ekoran masa yang belum sesuai. Namun, lama-kelamaan perasaan cinta terhadap buah hatinya itu sukar dibendung sekali gus mengambil keputusan mengahwini Tippi.

Akibat perbuatannya itu, lelaki tersebut juga pernah disangka sebagai seorang yang tidak waras dikalangan jiran dan ahli keluarganya sendiri.

Walaupun Hopper menyedari ramai yang tidak menyenangi perangai peliknya, dia tetap gembira bersama Tippi. Ia merupakan satu pengalaman berharga buat dirinya yang kini berstatus seorang suami.

Selain dikenali sebagai manusia pertama yang mengahwini buah, bintang pop dari Jerman ini turut terkenal sebagai aktivis tumbuh-tumbuhan. Selain itu, Hopper turut mengambil inisiatif dengan menubuhkan sebuah taman perlindungan yang meliputi 300 jenis spesis tumbuh-tumbuhan di negara itu.

Jadi, apa pendapat pakar-pakar psikologi mengenai fenomena manusia yang berkahwin selain daripada manusia lain?

Rata-rata pakar yang ditanya sukar untuk memberikan jawapan kerana masih belum ada kajian dilakukan mengenai tabiat sebegini.

Kebanyakan pengkaji berpendapat, mereka tidak menolak kemungkinan disebabkan oleh sejarah hitam masa lampau individu sebegini seperti didera, dipulaukan atau kurang mendapat kasih sayang menjadi faktor kenapa mereka bertindak sebegitu.

Justeru, keadaan sejarah hitam ini mungkin akan mengakibatkan individu seperti ini hilang kepercayaan dan ingin lari daripada tekanan lalu beralih kepada perkara-perkara yang tidak menyakitkan hari, tiada penderaan, selamat dan berasa lebih berkuasa.

Keadaan ini biasanya akan mewujudkan perasaan cinta dan suka kepada sesuatu benda yang tidak bernyawa.

Bagaimanapun, kelakuan individu seperti ini tidak ditakrifkan. Cuma, dari segi tahap kepercayaan mereka menganggap objek-objek ini yang diklasifikasikan sebagai 'kekasih', mempunyai roh, perasaan dan boleh menjalinkan hubungan intim.

Tapi, dari segi logiknya, ia hanyalah sekadar objek atau benda yang tidak bernyawa.

BACA INI JUGA: Budaya Pelik Perkahwinan Mayat Di China

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon