Monday, July 14, 2014

Messi Tidak Layak Terima Anugerah 'Bola Emas'?


Keputusan Persekutuan Bolasepak Dunia (Fifa) untuk menganugerahkan gelaran pemain terbaik kejohanan Piala Dunia 2014 kepada kapten Argentina, Lionel Messi telah disambut dengan perasaan berbelah bahagi di seluruh dunia.

Messi Pemain Terbaik Piala Dunia 2014

Tidak dinafikan Messi memberikan persembahan yang baik di peringkat kumpulan dengan menjaringkan empat gol dalam perlawanan menentang Bosnia, Iran dan Nigeria tetapi penampilannya boleh dikatakan tidak menonjol di peringkat kalah mati, suku akhir dan separuh akhir.

Pemain Barcelona gagal mencipta gol dalam perlawanan di peringkat kalah mati menentang Switzerland, kemudian di suku akhir menentang Belgium, selepas itu di separuh akhir menentang Belanda dan begitu juga dalam perlawanan menentang Jerman di final.

Malah dalam perlawanan akhir, dia gagal mempengaruhi permainan untuk menumpaskan Jerman.

Tetapi Messi tetap memenangi gelaran pemain terbaik kejohanan mengatasi calon-calon yang lebih layak seperti penyerang sensasi Colombia, James Rodriguez, pemain sayap Belanda, Arjen Robben dan trio Jerman, Manuel Neuer, Bastian Schweinsteiger dan Thomas Muller.

Ini mencetuskan cakap-cakap yang Messi selaku duta khas Adidas, telah diberikan keistimewaan tersebut kerana anugerah itu ditaja oleh Adidas.

Miroslav Klose
Lagenda Piala Dunia.

Spekulasi juga tercetus kerana untuk pertama kalinya anugerah itu ditentukan oleh Jawatankuasa Teknikal Fifa. Sebelum ini ia ditentukan oleh wakil-wakil media yang membuat liputan sepanjang kejohanan ini berlangsung.

Bekas pemain antarabangsa England, Rio Ferdinand mengulas dalam BBC: "Saya rasa James Rodriguez lebih layak. Dia telah memperlihatkan permainan yang menarik dengan minda menyerang sepanjang kejohanan ini tetapi Messi memperlihatkan permainan yang tidak konsisten."

Seorang lagi pengulas Piala Dunia, di stesen BBC, Alan Hansen memberi pandangan yang sama.

"Saya rasa Messi tidak melakukan secukupnya untuk menerima anugerah berkenaan sedangkan empat atau lima pemain Jerman lebih berhak untuk menerima gelaran tersebut," kata Hansen.

Messi gagal memahatkan namanya dalam buku sejarah selepas perlawanan akhir itu memberi dia peluang terbaik untuk menyertai senarai pemain tersohor Piala Dunia selepas pemain berusia 27 tahun itu merakamkan segala detik gemilang bersama Barcelona.

Pele, Zinedine Zidane dan Ronaldo, semuanya berjaya menjaringkan gol dalam final manakala Diego Maradona mencipta gol yang mengesahkan kemenangan Argentina selaku juara Piala Dunia 1986.

Tapi, Messi dibayangi gol masa tambahan oleh Mario Goetze yang memberi Jerman gemilang di bumi Amerika.

INFO Senarai anugerah FIFA 2014
  • Pemain terbaik kejohanan: Lionel Messi (Argentina)
  • Penjaring terbanyak: James Rodriguez (Colombia) - 6 gol
  • Penjaga gol terbaik: Manuel Neuer (Jerman)
  • Pemain muda terbaik: Paul Pogba (Perancis)
  • Anugerah Fair Play: Colombia

3 comments

  1. bagi pendapat saya baik bagi neymar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neymar sepatutnya layak menang gelaran Pemain muda terbaik..:)

      Delete
  2. Assalammualaikum...

    mselim3 setuju dengan tarmizi.. neymar. Ini kerana neymar menjadi tulang belakang kepada pasukan.. dan konsisten. Bila neymar patah atau retak 'tulang belakang' Brazil pun patah 'tulang belakang'... takper Brazil boleh cuba lagi..

    mselim3

    pls: harap2 Malaysia dapat masuk WC suatu masa nanti..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon