Wednesday, March 05, 2014

Daft Punk, Keunikan Robot Retro


Daft Punk merupakan nama kumpulan duo Perancis yang tidak asing lagi dalam industri muzik dunia terutamanya dalam genre French House.

Daft Punk Helmets

Kumpulan duo ini terdiri daripada dua jejaka yang bernama Thomas Bangalter dan Guy-Manuel de Homem-Christo, yang mana mereka memperjuangkan muzik 'House Frence' yang menggabungkan elemen house dengan synthpop, satu genre yang pernah popular pada 1980an tapi sudah jarang dihasilkan oleh para pemuzik pada lewat dekad tersebut.

Daft Punk terkenal dengan penghasilan persembahan live yang teliti dimana elemen dan kesan visual digarap bersama muzik.

Thomas Bangalter and Guy-Manuel de Homem-Christo

Mereka juga terkenal dengan imej berhelmet khas dan sarung tangan seperti robot apabila muncul dikhalayak ramai dan apabila membuat persembahan sejak tahun 2001.

Fakta Menarik Tentang Kumpulan Daft Punk

1. Thomas Bangalter memakai helmet yang berbentuk lebih berkotak manakala Guy-Menuel de Homem-Christo memakai helmet yang lebih kebulatan.

2. Helmet original Daft Punk pada era album Discovery mereka ditempah dengan kos lebih $65,000. Helmet ini mempunyai fungsi untuk memaparkan teks dan animasi.

3. Single 'Get Lucky' bersama Pharrell mendapat tempat Top Ten dalam carta muzik di 32 negara dan dijual lebih 7.3 juta salinan pada September 2013.

4. Giorgio by Moroder merupakan lagu oleh Daft Punk sebagai tanda menghargai Giorgio Moroder, seorang penerbit rekod, penulis lagu, pelakon dan DJ yang berpengaruh. Lagu ini merupakan monolog oleh Giorgio Moroder yang bercakap tentang kehidupan awal dan kerjayanya dalam bidang muzik.

5. Muzik video single Harder, Better, Faster, Stronger Daft Punk diarahkan oleh Kazuhisa Takenouchi, pengarah veteran Toei Animation dibawah seliaan Leiji Matsumoto. Babak dalam klip video ini digabung di dalam realisasi visual album Discovery yang berbentuk anime, Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem.

Single Top Daft Punk
  1. Harder, Better, Faster, Stranger (2001)
  2. Get Lucky (2013)
  3. One More Time (2000)
  4. Around The world (1997)
  5. Instant Crush (2013)
  6. Da Funk (1995)
  7. Something About Us (2003)
  8. Digital Love (2001)
  9. Robot Rock (2005)
  10. Technologic (2005)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon