Tuesday, October 08, 2013

Top 5 Kejadian Misteri Dunia Yang Gagal Dirungkai [4]


Terdapat banyak misteri dalam kehidupan yang masih tidak mempunyai jawapan, walaupun sains, teknologi, dan penyelidikan telah cuba untuk menyelesaikannya dalam suatu jangka masa yang sangat panjang.

Walaupun kita mungkin mengharapkan penjelasan logik untuk perkara-perkara ini pada masa depan, pada masa ini kita hanya perlu berpuas hati dengan spekulasi terbaik.

Ini adalah 5 misteri besar yang tidak pernah diselesaikan sehingga kini.

Kryptos

Kryptos

Hanya di luar ibu pejabat CIA di Langley, Virginia, anda akan melihat sebuah tugu yang telah dikodkan dengan lakaran encryptions di permukaannya. Tugu yang sangat 'menawan' ini telah dicipta oleh Jim Sanborn untuk menunjukkan bahawa segala-galanya boleh diselesaikan dan dinyahkod dengan penggunaan corak dan petunjuk. Daripada empat bahagian tulisan yang telah dimasukkan, hanya tiga bahagian pertama berjaya diselesaikan maksudnya, tetapi yang keempat? Malah, pekerja cemerlang di CIA juga gagal merungkai kod itu.

SS Ourang Medan

SS Ourang Medan

Apa yang berlaku kepada SS Ourang Medan atau “Man from Medan” mungkin salah satu kejadian yang paling menarik dan sukar dibayangkan menjadikannya salah satu misteri yang pernah wujud dalam sejarah pelayaran. Semuanya bermula dengan mesej SOS pada tahun 1947 yang menyebut bahawa kapten, bersama-sama dengan seluruh anak-anak kapal, telah mati. Apa yang lebih memburukkan keadaan, penghantar telegram telah meninggal dunia semasa menghantar mesej. Apabila Star Silver yang telah menerima panggilan kecemasan dan pergi untuk memeriksa kapal, mereka mengesahkan kematian semua anak kapal. Spekulasi hantu, bahan kimia berbahaya dan juga orang-orang asing telah dibangkitkan, tetapi masih tiada kesimpulan tentang apa yang sebenarnya berlaku.

Shepherd’s Monument Inscription

Shepherd’s Monument Inscription

Di Staffordshire, England, terdapat sebuah tugu yang telah mencabar kecerdasan dan intelek ramai cendekiawan dalam usaha untuk memecahkan kod bacaan tulisan DOUOSVAVVM. Walaupun Tugu Shepherd telah dibina pada abad ke-18, surat-surat yang terdapat di dalamnya tidak pernah diselesaikan, walaupun 250 tahun selepas itu.

Severed Foot Beach in British Columbia

Severed Foot Beach in British Columbia

Bukan sesuatu yang luar biasa bagi kehilangan tubuh badan di pantai tetapi untuk sebuah pantai di British Columbia, kaki terputus yang terapung dilaut telah dihanyutkan ke darat beberapa tahun yang lalu telah menimbulkan banyak teori yang dikemukakan berkenaan empunya kaki tersebut.

Lal Bahadur Shastri

Lal Bahadur Shastri

Apabila eliau meninggal dunia, punca kematiannya tidak dapat dijelaskan kerana sewaktu dia meninggalkan negara. beliau berada dalam keadaan yang sihat. Ramai yang telah mendakwa bahawa beliau meninggal dunia akibat serangan jantung, tetapi doktor-doktor dan pakar-pakar yang telah membedah dan melakukan pemeriksaan ke atas beliau, termasuk isterinya, mengesahkan bahawa dia tiada masalah kesihatan. Ada juga yang mengatakan beliau telah diracun. Ini tidak pernah dibuktikan kerana tiada post-mortem terhadap mayatnya supaya setiap andaian mampu dijawab kerana rahsia itu telah berkubur bersama mayatnya di liang kubur.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon