Sunday, October 06, 2013

Top 5 Kejadian Misteri Dunia Yang Gagal Dirungkai [3]


Terdapat banyak misteri dalam kehidupan yang masih tidak mempunyai jawapan, walaupun sains, teknologi, dan penyelidikan telah cuba untuk menyelesaikannya dalam suatu jangka masa yang sangat panjang.

Walaupun kita mungkin mengharapkan penjelasan logik untuk perkara-perkara ini pada masa depan, pada masa ini kita hanya perlu berpuas hati dengan spekulasi terbaik.

Ini adalah 5 misteri besar yang tidak pernah diselesaikan sehingga kini.

Rongorongo

Rongorongo

Di Kepulauan misteri, Easter Island di mana Moai berdiri, satu set glyphs telah ditemui, yang dipanggil Rongorongo. Glyphs tidak pernah berjaya ditafsir walaupun ia mungkin mengandungi petunjuk tentang kepala besar yang didapati bertaburan di sekitar pulau itu.

The Lost City of Atlantis

The Lost City of Atlantis

Kota Atlantis telah dibayangkan sebagai bandar pertabalan Neptune, di mana ikan duyung dan mermen hidup. Tetapi berdasarkan apa yang Plato telah bincangkan pada zamannya, khususnya dengan dua sesi dialognya dengan Timaeus dan Critias, ia menyatakan secara khusus tentang kewujudan Atlantis berdasarkan cerita-cerita yang didengar semasa pengembaraan dan bagaimana Atlantis semasa zaman pemerintahannya. Sekarang bandar tersebut tenggelam ke dalam laut dan ramai yang masih tertanya-tanya jika ia sebenarnya wujud walaupun mengetahui bahawa terdapat sisa runtuhan bangunan tersebut masih berada didalam keadaan utuh didasar laut.

Extraterrestrials (Alien)

Extraterrestrials (Alien)

Dari misteri yang ditemui di Kepulauan Timur, untuk Segitiga Bermuda, dan walaupun dengan Insiden Roswell semasa Perang Dunia II, persoalan sering timbul, adakah kita tidak bersendirian di alam semesta ini. Dengan beberapa orang mendakwa diri mereka telah diculik dan yang lain pula menganggap itu hanyalah penipuan. Masing-masing hanya mampu mengeluarkan pendapat mereka sendiri.

Bigfoot

Bigfoot

Juga dikenali sebagai Sasquatch, Bigfoot kononnya makhluk yang tinggal di kawasan-kawasan pergunungan bersalji di Amerika Syarikat dan Kanada. Pada mulanya ia hanya dianggap seekor gorila, bagaimanapun, postur kaki yang ditemui mempunyai persamaan dengan tapak kaki seorang lelaki.

Jack the Ripper

Jack the Ripper

Nama Jack the Ripper telah didengar dalam pelbagai rancangan dan filem, yang berkaitan dengan pembunuh bersiri yang membunuh 11 wanita di timur London pada akhir 1800-an tetapi tidak pernah dikenal pasti. Kebanyakan mangsa adalah pelacur, dimana badan mereka telah dikerat sehingga tidak dapat dikenali dan leher mereka juga dikelar. Pembunuh ini terus kekal misteri.

-Sentiasapanas.com

3 comments

  1. Assalammualaikum...sentiasa panas,

    rongorongo tu x faham apa?..

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulisan purba yang misteri..

      Delete
  2. bestlah berada diblog ini... banyak benda2 menarik

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon