Saturday, October 05, 2013

Top 5 Kejadian Misteri Dunia Yang Gagal Dirungkai [2]


Terdapat banyak misteri dalam kehidupan yang masih tidak mempunyai jawapan, walaupun sains, teknologi, dan penyelidikan telah cuba untuk menyelesaikannya dalam suatu jangka masa yang sangat panjang.

Walaupun kita mungkin mengharapkan penjelasan logik untuk perkara-perkara ini pada masa depan, pada masa ini kita hanya perlu berpuas hati dengan spekulasi terbaik.

Ini adalah 5 misteri besar yang tidak pernah diselesaikan sehingga kini.

Voynich Manuscript

Voynich Manuscript

Manuskrip Voynich telah ditulis dalam bahasa yang tidak diketahui. Banyak yang telah cuba untuk merungkai segala maksud dan ayat yang terdapat pada buku tersebut, namun semuanya gagal. Hanya orang yang mempunyai idea asal pada lukisan serta tulisan yang terdapat pada pelbagai laman tersebut sahaja yang tahu.

Zodiac Letters

Zodiac Letters

Pada tahun 1960-an dan 1970-an, terdapat satu kes jenayah yang terkenal dalam kawasan San Francisco Bay yang dikenal pasti sebagai pembunuh Zodiac melalui sekeping surat yangmempunyai kod serta mesej yang sukar dijelaskan. Dia telah mengirim surat tersebut kepada pihak polis dan kepada pihak media. Walaupun salah satu daripada empat huruf sedikit kabur, yang mengandungi mesej yang sangat membimbangkan seakan seperti ugutan, tiga kod yang lain tidak berjaya dikenal pasti, sehingga kini.

Aluminum Wedge of Aiud

Aluminum Wedge of Aiud

Kembali pada tahun 1974, sekumpulan pekerja di Romania menemui tiga objek yang berbeza pada kedalaman 10 meter di dalam parit pasir. Dua daripada barangan tersebut adalah tulang gajah prasejarah yang berusia 2.5 juta tahun. Objek ketiga bagaimanapun, adalah baji aluminium yang ditemui bersama-sama dengan tulang purba. Penemuan itu menghairankan kebanyakan para penyelidik, aluminium adalah sangat sukar untuk dicipta mengikut piawaian abad ke-19. Sesetengah penyelidik memanggilnya sebagai bukti extraterrestrials (alien), manakala yang lain pula menganggap itu penipuan. Apa pun, kita tidak akan tahu.

Wow! Signal

Wow! Signal

Apabila Jerry R. Ehman bekerja di bawah Projek Halkum Perkins Observatory Ohio Wesleyan University, beliau tidak menyangka bahawa dia akan dapat mendengar frekuensi radio kononnya datang dari ruang angkasa. Dia mampu untuk mendapatkan isyarat 72-kedua dari buruj Sagittarius dan tidak pernah mendengar frekuensi itu lagi. Sehingga ke hari ini tiada siapa yang pasti tentang asal-usul isyarat itu. Ia telah menamakan frekuensi tersebut, sebagai “wow!” yang ditulis oleh Jerry melalui margin cetakan.

Black Dahlia Murder

Black Dahlia Murder

Berusia 22 tahun Elizabeth Short sangat aktif mempromosikan dirinya ke dalam dunia hiburan pada masa pembunuhan Black Dahlia berlaku, walau bagaimanapun, tiada siapa yang tahu pembunuh atau siapa yang sebenarnya melakukan pembunuhan itu.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon