Thursday, October 03, 2013

Top 5 Kejadian Misteri Dunia Yang Gagal Dirungkai


Terdapat banyak misteri dalam kehidupan yang masih tidak mempunyai jawapan, walaupun sains, teknologi, dan penyelidikan telah cuba untuk menyelesaikannya dalam suatu jangka masa yang sangat panjang.

Walaupun kita mungkin mengharapkan penjelasan logik untuk perkara-perkara ini pada masa depan, pada masa ini kita hanya perlu berpuas hati dengan spekulasi terbaik.

Ini adalah 5 misteri besar yang tidak pernah diselesaikan sehingga kini.

Tamam Shud

Tamam Shud

Pada bulan Disember 1948, seorang lelaki yang tidak dikenali ditemui mati di Somerton Beach, yang terletak di Adelaide, Australia. Ditemui pada salah satu poket beliau sehelai kertas dengan perkataan “Tamam shud” yang ditulis di atasnya. Kata-kata itu diterjemahkan “siap” atau “berakhir” berdasarkan petikan yang terdapat dalam The Rubaiyat Omar Khayyam. Walaupun kerajaan di seluruh dunia telah cuba untuk mengenal pasti lelaki tersebut, namun identitinya kekal misteri.

Georgia Guidestones

Georgia Guidestones

Juga dikenali sebagai Stonehenge versi Amerika, Guidestones Georgia yang terletak di Elbert County masih diselubungi misteri. Walaupun batu itu telah didirikan pada tahun 1979. Tertulis di dinding adalah 10 ”perintah baru” yang ditulis dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Swahili, Hindi, Hebrew, Arab, China, Rusia dan Sepanyol walaupun tiada siapa yang pasti mengapa atau untuk siapa perintah yang dimaksudkan itu.

The Taos Hum

The Taos Hum

Di bandar kecil Taos, New Mexico, terdapat bunyi tertentu yang sering kedengaran di kaki langit yang  kedengaran seperti bunyi enjin diesel jika di dengar dari jarak jauh. Walaupun ia boleh didengar oleh telinga kasar, pelbagai peranti pengesan bunyi tidak dapat menjejaki bunyi tersebut. Ia dikenali sebagai Hum Taos dan sehingga ke hari ini, tiada siapa yang tahu asal-usul bunyi misteri itu.

Shroud of Turin

Shroud of Turin

Selubung yang mengandungi cetakan wajah manusia telah menjadi salah satu fokus utama dalam penyelidikan para Kristian, kerana ramai telah mencadangkan bahawa muka orang yang terdapat didalam selubung itu mungkin adalah Jesus Christ of Nazareth.

Mackenzie Poltergeist in Greyfriars

Mackenzie Poltergeist in Greyfriars

The Poltergeist Mackenzie merupakan salah satu tarikan yang paling terkenal apabila ada yang memilih Bandar pelancongan Mati dalam Greyfriars Kirkyard di Edinburgh sebagai pilihan. Orang yang menyertai lawatan tersebut mugkin akan mengalami pengalaman seperti lebam, calar dan juga pengsan apabila mereka memasuki dan melihat Makam Black di mana Sir George Mackenzie terletak. Adakah ini semua untuk pertunjukan yang berbaloi untuk dimasuki?

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon