Thursday, October 17, 2013

Indonesia Atasi China Sumber Serangan Siber Nombor Satu Di Dunia!


Kebanjiran luar biasa serangan siber dari Indonesia awal tahun ini bukan satu kebetulan.

Cyber_Attack

Laporan oleh agensi rangkaian penghantaran internet, Akamai Technologies yang didedahkan semalam menyatakan mengatasi China untuk menjadi sumber nombor satu serangan siber di dunia.

Indonesia mencatat 38 peratus lalu lintas internet dikaitkan penggodaman ke atas pelayan yang dipantau Akamai dalam suku kedua, meningkat 21 peratus sejak awal tahun ini.

Kelajuan purata sambungan Internet di Indonesia meningkat 125 peratus dalam suku kedua berbanding tempoh sama pada 2012” Laporan Akamai Technologies, Agensi rangkaian penghantaran internet

China, jatuh di tempat kedua, dengan satu pertiga serangan lalu lintas global.

Bahagian Amerika Syarikat jatuh kepada 6.9 peratus namun negara itu kekal di tempat ketiga.

Mengenal pasti dengan sebenar di mana pusat operasi sesuatu serangan siber agak sukar kerana seorang penggodam boleh mengambil alih mesin mangsa yang terletak di negara lain.

Bagaimanapun, peningkatan mendadak Indonesia, yang mencatat kurang satu peratus sebelum tahun ini, disifatkan luar biasa.

Akamai mendapati kelajuan purata sambungan Internet di Indonesia meningkat 125 peratus dalam suku kedua berbanding tempoh sama pada 2012.

Ketika jalur lebar menguasai pasaran yang kian maju, serangan siber juga boleh berleluasa.

Kerajaan Indonesia mengakui masalah itu.

Menteri Komunikasi dan Teknologi Maklumat republik itu, Tifatul Sembiring, bercakap bulan lalu untuk mengutamakan keselamatan siber di seluruh negara.

Pejabatnya menganjurkan Forum Keselamatan Maklumat Indonesia minggu lalu untuk membincangkan topik itu.

Jangan terkejut jika isu itu juga akan ditimbulkan minggu depan apabila Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengadakan Forum Tadbir Urus Internet di Bali, Indonesia. -AGENSI

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon