Thursday, September 12, 2013

Tatu Sebagai Simbol Kuasa Dalam Kumpulan Kongsi Gelap


Ramai di antara ahli kongsi gelap yang cuba lari ke bandar Betong, di selatan Thailand, dikenal pasti sebagai golongan ‘taasub’ tatu apabila mencacah lebih daripada dua tatu termasuk pada leher.

Gambar hiasan.

Mereka beranggapan jumlah tatu yang banyak dan menonjol menjadi simbol ‘kuasa’ serta rasa hormat daripada pengikut masing-masing.

Terdapat pelbagai bentuk tatu terutamanya haiwan pada suspek yang ditangkap dengan setiap simbol membawa makna tersendiri dan imej kumpulan kongsi gelap diwakili.

Malangnya, tatu-tatu ini memudahkan polis untuk melakukan pengecaman dan tangkapan. Sepanjang operasi ‘Op Cantas Khas’ yang dilakukan sejak 18 Ogos hingga semalam, seramai 50 individu sudah ditahan polis dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan kongsi gelap.

Suspek-suspek dipercayai anggota kumpulan beberapa kongsi gelap terkenal dan daripada jumlah itu, seramai 40 individu kini berada dalam tahanan reman polis manakala 10 lagi individu sudah dijamin.

Menurut pihak polis, siasatan awal mendapati 12 daripada suspek ditahan adalah anggota Geng 36, Geng 08 (25), Geng 04 (12) dan seorang daripada suspek yang ditahan di sempadan Pengkalan Hulu-Betong, kelmarin belum dikenal pasti.

Semua suspek berusia 20 hingga 40 tahun dan kebanyakannya mempunyai pelbagai tatu pada anggota badan antaranya berbentuk binatang seperti kala jengking, labah-labah selain matahari yang membawa lambang kepada kumpulan kongsi gelap tertentu.

Ada di antara suspek yang mempunyai rekod lampau dalam kesalahan jenayah dan ada yang tidak mempunyai rekod jenayah.

Mereka ditahan dan disiasat mengikut Seksyen 43 Akta Pertubuhan 1966. -Hmetro

BACA INI JUGA: Panas! Luahan Terbuka Mantan Ketua Gengster 08 Buat Menteri Dalam Negeri!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon