Tuesday, September 03, 2013

Morsi Akan Dibicarakan Atas Tuduhan Menghasut Pembunuhan


Bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi dan 14 pemimpin Ikhwanul Muslimin akan dibicarakan di mahkamah jenayah atas tuduhan menghasut pembunuhan.

Morsi
Mohamed Morsi (kiri) dan Mohamed Badie.

Televisyen membuat laporan itu kelmarin tanpa memberi tarikh untuk perbicaraan itu.

Ia menuduh defendan melakukannya pada Disember 2012 apabila penyokong Morsi dan penentang bergaduh di luar istana presiden yang membawa kematian.

(Baca: Akhirnya AS Mengaku Dalang Disebalik Rampasan Kuasa Guling Morsi)

Dituduh melakukan jenayah selepas lari dari penjara pada 2011, Morsi ditahan di lokasi rahsia sejak penggulingannya oleh tentera 3 Julai lalu.

Defendan bersama dalam perbicaraan itu termasuk orang kanan Ikhwan, Mohamed al-Beltagi dan pemimpin lain seperti Essam el-Erian, orang nombor dua Parti Kebebasan dan Keadilan, sayap politik Ikhwan.

Disember lalu, ribuan penunjuk perasaan berhimpun di hadapan istana presiden di sini untuk membantah satu perintah khas presiden yang memperluas kuasa Morsi dan usaha merangka perlembagaan.

Julai lalu, mahkamah mengarahkan Morsi ditahan untuk disoal berhubung hubungannya Hamas berkaitan rusuhan penjara dan serangan ke atas polis.

Kerajaan Mesir berkempen menentang Ikhwan sejak penyingkiran Morsi dan melumpuhkan kumpulan itu dengan menahan pemimpin utamanya, Mohamed Badie akhir bulan lalu.

Pihak berkuasa juga menahan lebih 2,000 ahli Ikhwan sejak menyingkirkan Morsi.

Defendan termasuk Badie, dijangka hadir di mahkamah 25 Ogos lalu namun dibatalkan atas alasan keselamatan oleh pihak berkuasa.

Satu perbicaraan baru dijangka diadakan 29 Oktober ini.

Badie dan timbalannya, Khairat al-Shater dan Rashad al-Bayoumi berdepan tuduhan berkaitan kematian penunjuk perasaan yang menyerbu ibu pejabat Ikhwan di sini 30 Jun lalu.

Tiga lagi anggota Ikhwan dibicarakan dengan pemimpin lain atas tuduhan melakukan pembunuhan akhir Jun lalu.

Presiden sementara Mesir, Adly Mansour mengumumkan satu panel anggota 50 orang akan merangka perlembagaan dengan pindaan tertentu namun tanpa pembabitan pemimpin Ikhwan.

Seorang pegawai atasan Kesatuan Afrika berkata, Ikhwan perlu menyertai peta laluan politik dicadangkan pihak berkuasa baru Mesir, dalam cubaan menamatkan keganasan. -AFP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon