Thursday, August 29, 2013

Siapa Sangka Jambatan Cinta Benar-benar Wujud Di Dunia


Tahukah anda bahawa di dunia ini ada pelbagai jambatan cinta? Jambatan-jambatan ini bukan hanya dilawati dan disukai oleh ramai pasangan yang sedang bercinta, namun boleh menjadi saksi bisu kisah cinta dua hati yang terikat.

Strong Russian Commitment
Tallin, Estonia


Sebuah jambatan yang nampak biasa, namun terkenal dengan sejarah unik, ada di Estonia. Jambatan ini kelihatan biasa, namun bila melihat sejarahnya, akan membuat kita tertanya-tanya.

Rupanya ada sebuah tradisi unik di Estonia. Bagi pasangan di sana yang berkahwin, para pengantin perlu membeli mangga dan menuliskan nama mereka di atasnya. Kemudian mangga itu akan dikunci di pinggir jambatan dan kuncinya dibuang ke aliran sungai. Dengan demikian, kisah cinta mereka akan terikat selamanya.

Unbreakable Bonds
Florence, Itali


Jambatan lain yang tak kalah romantisnya terletak di Itali. Jambatan ini memang memberikan pemandangan indah bagi pasangan yang melawat jambatan ini.

Dan di tempat inilah ramai pasangan mengikat janji dan cinta mereka dengan mangga di pinggir jambatan.

Wah, bayangkan romantisnya mengikat tali kasih dengan pemandangan yang amat besar ala Itali yang romantis.

All Red, All Heart
Penglai Shandong, China


Ehh!! Lucunya bentuk hati berwarna merah ini. Rupanya ini adalah mangga cinta yang dipasang di pinggir jambatan cinta di Penglai.

Bukan hanya penduduk tempatan, namun juga pelancong. Menurut tradisi China, saat pasangan berkahwin, mereka akan memasang mangga di rantai jambatan dan membuang kuncinya ke sungai sebagai lambang keabadian cinta.

Jambatan Tumski
Wroclaw Poland


Ini merupakan jambatan yang dibina pada tahun 1889 untuk menyambungkan dua kota. Namun ternyata jambatan ini juga boleh menjadi tempat untuk menyambung dan mengunci dua hati yang bertaut.

Bagi siapa saja yang melaluinya, akan merasa bahagia melihat mangga-mangga penuh makna lambang cinta sejati dan abadi bertaup di pinggirannya.

Yunagi no Hashi
Jepun


Jepun juga mempunyai jambatan cinta yang mengabadikan kenangan romantis para pasangan. Ini adalah sebuah jambatan istimewa bernama Yunagi no hasih yang terbentang 120 meter dan diperbuat daripada kayu.

Mitosnya, bila anda dan pasangan memasang mangga di sana, maka cinta anda akan berterus selamanya hingga happy ending.

Ramai orang yang mempercayai itu dan mereka memasang mangga mereka sambil menikmati indahnya matahari terbit terbesar dunia di siang hari.

Love In The Rhine
Cologne, Jerman


Anda akan melihat banyak sekali mangga berwarna-warni yang bertaup di jambatan kereta api Jerman ini.

Memang terdapat sebuah mitos yang mengatakan bahawa bila anda mengabadikan cinta anda dan pasangan dengan mangga di jambatan tersebut, maka anda akan merasakan indahnya cinta abadi.

Wow, percaya atau tidak, terpulang kepada individu itu sendiri.

BACA INI JUGA: Wanita-wanita Terkenal Yang Menjadi Korban Kerana Cinta

[Sumber]

1 comment

  1. kat korea pun ada rasanya sebab saya pernah nampak dalam satu drama korea tu. tapi tak tahulah betul ke tak.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon