Sunday, August 25, 2013

Aneh! Lelaki Yang Obses Menjadi Bayi


Nama Stanley Thornton, seorang lelaki warganegara Amerika Syarikat, tiba-tiba menjadi sebutan ramai di kalangan masyarakat tempatan dan juga luar negara kerana obses peliknya yang suka menjadi bayi.


Gara-gara perlakuan anehnya, dia terkenal dengan jolokan sebagai 'The Adult Baby'.

Ia bermula selepas kisah hidupnya yang disiar secara langsung dalam sebuah rancangan dokumentari bertajuk National Geographic, 'Taboo: Fantasy Lives'.

Menerusi rancangan tersebut, gelagat Thornton tidak ubah seperti seorang bayi. Tanpa segan-silu, dia melakukan perkara sama seperti mana yang dilakukan oleh seorang bayi. Termasuklah minum dengan menggunakan botol susu, tidur di atas katil bayi, memakai lampin, bermain alat permainan dan sebagainya.

Mengikut laporan sebuah portal berita, Mail Online, kecenderungan lelaki tersebut untuk menjadi seorang bayi dipercayai berpunca akibat kecelaruan psikologi yang dikenali sebagai Paraphilic Infantilism.

Individu yang mengalami masalah ini selalunya mengalami situasi tertekan, tidak tenang, sentiasa cemas, trauma atau berkemungkinan terdapat masalah perkembangan sejak daripada kecil lagi.

Menurut Thornton, ketika berusia 14 tahun dia sering mengalami gangguan emosi yang sangat serius. Ia disebabkan simptom kencing malam yang dihadapinya berlarutan sehingga umurnya mencecah 20 tahun.

Keadaan itu telah menyebabkan beliau berasa sangat malu dengan orang di sekelilingnya. Lebih-lebih lagi terpaksa memakai lampin setiap kali hendak tidur. Biarpun kini sudah pulih sepenuhnya daripada masalah itu, Thornton masih lagi memakai lampin sehingga hari ini.

Bagaimanapun, timbul pula masalah lain apabila perwatakan Thornton dikatakan berubah apabila minatnya cenderung untuk bermain permainan bayi. Malah, beliau sanggup mereka sendiri beberapa alat kelengkapan bayi lain seperti katil, playpen (kandang permainan kanak-kanak) dan banyak lagi.

Seperti kehidupan bayi lain, lelaki ini turut mempunyai seorang pengasuh bernama Sandra Diaz. Setiap hari, pengasuh terbabit akan melakukan rutin hariannya seperti mengejutkan Thornton daripada tidur, menyuapkan makanan dan menyusukannya.


Jelas bekas pengawal keselamatan ini lagi, menjalani kehidupan sebagai seorang bayi merupakan satu pengalaman yang sangat menyeronokkan. Ia bagaikan berada di satu dunia lain yang sangat indah dan penuh kasih sayang. Keadaan itu menyebabkan lelaki yang berasal dari California ini bagaikan kembali semula ke zaman kecilnya.

Sungguhpun begitu, kelakuan ganjil ini hanya dilakukan ketika dia berada di rumah sahaja. Apabila dia berada di luar rumah, dia akan berkelakuan seperti biasa. Sama seperti manusia dewasa normal lain.

Perangai pelik ini mendapat reaksi berbeza daripada orang ramai termasuklah dari dalam dan luar negara. Kebanyakandaripada mereka sangat terhibur melihat gelagat lelaki tersebut.

Tidak terkecuali ada juga meluahkan rasa terkejut selepas mendapat tahu individu dewasa sepertinya sanggup menjadi bayi semula.

Akibat obsesnya yang suka meniru aksi bayi, dia pernah disangka sebagai seorang yang tidak waras dikalangan jiran tetangganya. Thornton menyedari ramai yang tidak senang dengan perlakuan ganjilnya itu. Tetapi dia tetap gembira dengan kehidupannya kini.

Tidak berhenti di ditu, kisah beliau turut mendapat liputan meluas daripada pihak media. Kebanyakan mereka ingin tahu punca mengapa Thornton berkelakuan seperti itu.

Mengulas mengenai persoalan itu, kata Thornton, pada mulanya idea menjadi seperti seperti seorang bayi hanya bertujuan untuk keseronokan.

Namun, lama-kelamaan ia menjadi ketagih sehinggakan sukar baginya untuk meninggalkan tabiat itu. Tambahan pula, ia dianggap sebuah terapi yang ia anggap sebuah terapi yang bagus bagi mengelak dirinya daripada tekanan emosi.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon