Tuesday, July 02, 2013

Luarbiasa! Akhal-Teke Kuda Berbulu Emas


Spesis kuda berbulu emas, Akhal-Teke, berasal dari Turkmenistan. Selain mempunyai penampilan yang berkemilau seperti emas, kuda jenis ini juga dikenali kerana kepantasannya serta mempunyai daya tahan yang hebat untuk menampung beban yang berat.

Luarbiasa! Akhal-Teke Kuda Berbulu Emas

Dikatakan jumlah spesis Akhal-Teke semakin berkurangan. Kuda yang juga menjadi lambang negara Turkmenistan, menurut wikipedia hanya tinggal kira-kira 3,500 ekor di serata dunia.

Banyak pendapat mengenai asal-usul ‘kuda emas’ ini. Salah satu teori menyebut bahawa Akhal-Teke sudah ada sejak ribuan tahun lalu namun disembunyikan oleh suku terpencil di padang pasir Kara Kum.

Namun ada pula yang mendakwa bahawa kuda jenis ini sudah digunakan ketika bangsa Mongol menjadi penakluk dunia di abad ketiga belas dan keempat belas.


Sebagai haiwan yang unggul, Akhal-Teke terus dikacuk dengan baka lain agar keturunan baru tidak pupus. Kuda emas ini sudah terbukti sangat tangkas dan sering dijadikan kuda pertandingan.

Prestasinya tercatat pada Grand Prix de Dressage di Sukan Olimpik 1960 di Rom, serta Sukan Olimpik 1964, serta membantu pasukan Soviet meraih pingat emas pada Sukan Olimpik 1968 di Mexico City.

[Sumber][EDITED by SP]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon