Monday, July 15, 2013

Info Fakta Menarik Dunia #20


Selamat berpuasa diucapkan kepada pembaca yang beragama Islam. Bertemu lagi dalam ruangan info fakta menarik dunia. Minggu ini SentiasaPanas akan membawakan kepada anda beberapa lagi info fakta menarik yang berlaku disekeliling kita dan diserata dunia.

1. Kerlipan Mata


Kerlipan mata diumpamakan seperti wiper cermin kereta. Setiap kerlipan akan membawa dan meratakan air keseluruh permukaan mata.

2. Negara Paling Banyak Telefon Bimbit


Hanya di Taiwan dan Luxembourg yang mana jumlah telefon bimbitnya melebihi jumlah penduduknya.

3. Sumber Air Terbanyak


Negara Kanada mempunyai sumber air terbanyak berbanding mana-mana negara di dunia.

4. Negara Paling Taksub Tonton Wayang


Orang-orang India akan keluar untuk menonton wayang sebanyak 3 bilion kali bagi setiap tahun.

5. Pembedahan Plastik


Negara yang paling banyak melakukan prosedur pembedahan plastik ialah Amerika Syarikat dan diikuti seterusnya oleh Mexico.

6. Demokrasi


Daripada lapan buah negara yang terkandung dalam nama negaranya perkataan 'Demokratik', tiga buah daripadanya ialah sebenarnya negara yang mengamalkan konsep diktator iaitu Korea Utara, Laos dan Congo.

7. Nepal


Bendera negara Nepal tidak berbentuk segiempat tepat ataupun segi empat sama sebaliknya ialah dua buah segitiga.

8. Chernobyl


Sehingga hari ini, debu tanah daripada Chernobyl masih lagi mengandungi sinaran radioaktif. Keadaan itu menimbulkan kebimbangan dikalangan saintis kerana debu halus ini boleh mengancam nyawa penduduk dunia.

Setakat ini, belum ada satu pun kaedah yang berjaya dicipta untuk membuang radiasi pada debu tanah yang terdapat di bumi Chernobyl.

9. Nauru


Di Nauru, hampir 90 peratus penduduknya mempunyai berat badan yang berlebihan. Di percayai makanan ala barat yang diambil penduduknya menyebabkan masyarakat di kepulauan berkenaan menghadapi masalah obesiti.

Selain itu, budaya masyarakat ini yang memandang tinggi individu yang bersaiz besar juga menyebabkan wabak obesiti melanda negara kepulauan itu.

10. Mongolia


Dianggarkan di Mongolia, kepadatan penduduknya ialah empat orang untuk satu batu persegi. Keadaan itu menjadikan Mongolia sebagai negara paling kurang padat didunia.

11. Penduduk Paling Padat Di Dunia


Mong Kok, sebuah daerah di Hong Kong didiami oleh 340 ribu orang bagi setiap sebatu persegi. Keadaan itu menyebabkan Mong Kok menjadi kawasan paling sibuk dan padat di dunia.

12. Ulat Bulu


The Stinging Rose Caterpillar merupakan ulat bulu paling lucu. Ini kerana tubuhnya menyerupai kek lapis kerana berwarna-warni - merah, oren, kuning, hijau dan ungu. Mempunyai kepanjangan badan kurang daripada satu inci.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon