Jumaat, Jun 28, 2013

Unik! Kolam Yang Berbentuk Zip Seluar


Loading...

Info Unik Dunia. Kolam pada umumnya berbentuk bulat atau sedikit bujur. Tapi jika anda berkunjung ke Taiwan, anda akan menemui sebuah kolam dengan bentuk yang sangat unik!


Jika berkunjung ke Muzium Juming, seperti yang kita boleh lilihat dari laman web rasmi Muzium Juming,  muzium ini berada di Xishihu, Jinshan, di luar bandar Taipei, Taiwan.

Muzium ini ditubuhkan oleh seorang pematung terkenal di Taiwan. Namanya pun diabadikan sebagai nama muzium. Pelbagai bentuk patung pun ada di sana.

Selain patung, yang paling menarik minat pelancong, iaitu kolam berbentuk zip seluar. Bentuknya yang unik sangat menarik minat ramai pelancong untuk datang melihat.

Kolam yang diberi nama Zipper Pond bukanlah kolam semulajadi yang berbentuk zip. Kolam ini sengaja dibuat oleh Ju Chun, pematung yang juga anak pemilik muzium.


Dengan teliti dia menghias kolam dengan bentuk zip yang mengelilingi kolam. Kerana mempunyai bentuk yang luar biasa, Zipper Pond telah menjadi salah satu tarikan pelancongan yang terkenal di Taiwan.

Melihat ke dalam kolam, anda boleh melihat ada banyak daun teratai terapung di atas air. Bentuknya yang unik, memerlukan anda mengabadikannya dengan kamera.

Muzium Juming dibuka pada hari Selasa-Ahad dengan bayaran NT $ 4,250 seorang untuk dewasa. Khusus untuk pelajar, harga tiket muzium lebih murah, iaitu NT$125 seorang.

Pada bulan Mei-Oktober, muzium ini dibuka dari jam 10.00-6.00 petang.

Namun, pada bulan November-April, muzium ini dibuka sehingga jam 5.00 petang.

[Sumber]

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon