Saturday, June 29, 2013

Ngeri! Ritual Bunuh Diri Seppuku Masyarakat Jepun Yang Mengerikan


Seppuku atau juga Harakiri, salah satu tradisi yang menjadi kebanggan masyarakat Jepun, yang berasal dari kata hara yang bererti perut dan kiru yang bererti memotong.

Ngeri! Ritual Bunuh Diri Seppuku Masyarakat Jepun Yang Mengerikan

Harakiri juga dikenali dengan istilah seppuku. Kebiasaannya harakiri dilakukan oleh perajurit kelas tinggi dari kalangan samurai sebagai bukti kesetiaan.

Bunuh diri yang dilakukan para Samurai sangat menyeksakan, kerana si pelaku harus menunggu kematian sehingga kehabisan darah setelah merobek dan mengeluarkan isi perutnya.

Ada ritual khusus yang harus dilakukan oleh Samurai jika ingin melakukan harakiri. Seorang samurai akan mandi, menggunakan jubah putih, dan makan makanan kegemaran.

Pelaku harakiri akan ditemani seorang pelayan (kaishakunin), yang dia pilih sendiri. Kaishakunin ini bertugas membuka kimononya dan memberikan pisau yang akan digunakan.

Jika pelaku harakiri menjerit atau menangis kesakitan ketika ia menusuk dan mengeluarkan isi perutnya, perkara tersebut dianggap sangat memalukan bagi seorang Samurai.

Oleh itu, Kaishaku bertugas mengurangkan penderitaan itu dengan mempercepat kematian dengan memenggal kepala samurai tersebut!

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Jenis-jenis Pedang Samurai Jepun?

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon