Thursday, April 18, 2013

Pendirian Karpal Singh Kekal, Tiada Hudud!


Nampaknya, PAS memang nyata bermimpi di siang hari apabila mahu memperjuangkan negara Islam dan memperkenalkan hudud melalui kerjasama politik dengan DAP.


Bayangkan, Pengerusi DAP, Karpal Singh sanggup membuat video profesional yang kemudiannya disebarkan menggunakan promote button Facebook semata-mata mahu memastikan pendirian beliau berhubung hudud difahami seramai mungkin orang.

Kesungguhan itu mencerminkan betapa Karpal mahu semua orang terutama ahli PAS faham bahawa hudud sama sekali tidak boleh dilaksanakan di negara ini dalam apa keadaan pun.

Dalam video sepanjang 4:21 saat yang dimuat naik ke Youtube sejak Ahad lepas, Karpal menjelaskan bahawa Malaysia adalah negara sekular, menjadikan undang-undang Islam tidak boleh dilaksanakan.

“Pada 1988, lima hakim Supreme Court memutuskann bahawa undang-undang di Malaysia adalah undang-undang sekular, bermakna kita adalah negara sekular.

“Dan dalam negara sekular, kita tidak boleh ada undang-undang selain sekular, jadi pendirian kami sudah jelas, kami harap rakan kami dalam PAS akan faham pendirian kami,” katanya.

Kenyataan beliau dengan jelas memperlihatkan pintu kerjasama dengan DAP untuk memperkenalkan undang-undang Islam ditutup rapat.

Jika begitu keras sekali pendirian DAP, temberang apa yang PAS suapkan kepada para pengikutnya setiap hari?

Dalam video yang sama, Karpal dilihat memberikan isyarat bahawa Pakatan Rakyat akan mendakwa bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad atas kesalahan guna kuasa jika mereka memenangi pilihan raya umum.

Agak pelik untuk seorang peguam yang senior seperti beliau memberitahu untuk mendakwa Dr Mahathir sedangkan belum ada penyiasatan dan bukti jelas berlaku sebarang penyalahgunaan kuasa.

Apa yang ada hanyalah persepsi yang diwujudkan pembangkang sendiri berhubung pentadbiran Dr Mahathir dan Karpal nyata membuat kenyataan berdasarkan persepsi itu.

“Saya harap, orang seperti Dr Mahathir dan yang lain sepertinya akan mampu menahan dakwaan penyalahgunaan kuasa ketika era pentadbiran Dr Mahathir,” katanya.

Jelas beliau, adalah penting untuk rakyat tahu bahawa tidak ada sesiapa pun yang berada di atas undang-undang.



Dalam klip berkenaan, Karpal juga menzahirkan sistem perundangan melibatkan raja-raja di negara ini perlu diubah.

-Mynewshub

1 comment

  1. Hahaha. Bagi 5 mintak 10. Bagi sepuluh nak sampai mampos. Sebelom mampus, bagi anak beranak jadi pelapis. Dah mampos anak ko plak pegang. Kepala hotak ko.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon