Thursday, February 28, 2013

Fesyen Tudung Bonggol Haram?


Pada pandangan anda mengenai gambar di bawah ini? Gambar yang memberi maksud perumpamaan fesyen bertudung bonggol ini sama sahaja seperti alien mamakai tudung.

Tudung Bonggol

Ini perumpamaan sahaja dan bukan bermaksud memperkecilkan hati kaum hawa. Ada yang mengatakan ianya HARAM dipakai jika dilakukan seperti ini. Terdapat ada hadis yang mengatakan :

Daripada Abu Hurairah r.a kata beliau: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Dua golongan daripada Ahli Neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitulah: Kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lembu, memukul manusia, dan kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang, mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah, kepala mereka seakan-akan bonggol-bonggol unta yang senget, mereka ini (dua golongan ini) tidak masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya sedangkan baunya dapat dihidu dari jarak sekian dan sekian."

(H.R. Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat).

BACA INI JUGA: 5 Jenama Tudung Paling Popular Di Malaysia

2 comments

  1. Assalammualaikum... SP,

    terim kasih atas ingatan nie... nice! . Pernah dahulu sering diingatkan oleh guru2 .. pasal wanita yang berfesyen tudung berbonggol 'unta' nie...

    mselim3

    pls: untuk ingatan diri nie ... untuk anak2 dan isteri..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon