Monday, January 14, 2013

Pencipta Aplikasi RSS Feed Dan Reddit Bunuh Diri


Aaron Swartz, yang sebelum ini pernah membangunkan RSS dan Reddit sebelum menjadi aktivis digital, membunuh diri kelmarin.


Menurut jurucakap pejabat perubatan New York, Ellen Borakove, mayat Swartz ditemui di Brooklyn petang kelmarin.

Beliau berusia 26 tahun itu dan ditemui mati dengan menggantung diri.

Swartz sebelum ini dibelenggu masalah undang-undang yang berbangkit akibat aktiviti agresif beliau dan turut menghadapi masalah kemurungan, antara satu perkara peribadi yang beliau kongsikan dalam blog peribadinya, lapor CNN.

Seorang aktivis teknologi, Cory Doctorow mendedahkan melalui blognya yang Swartz sudah menghadapi masalah kemurungan sejak bertahun-tahun lalu.

“Apa saja masalah yang dihadapi, bunuh diri bukanlah satu penyelesaian, apa saja masalah yang dihadapi Swartz, pasti ada penyelesaian,” tambah beliau.

Pada usia 14, beliau pernah bersama-sama Swartz menulis bagi spesifikasi RSS.

Swartz kemudian meneruskan pengajian di Universiti Stanford tetapi digugurkan setahun selepas menulis di dalam blognya.

Beliau kemudian membantu membangunkan Reddit, lama web berita sosial yang kemudian dibeli oleh penerbit Conde Nast pada tahun 2006.

Swartz kemudian terlibat dengan aktiviti internet digital melibatkan kempen penapisan internet besama Demand Progress.

Pada tahun 2011, beliau ditangkap di Boston atas dakwaan terlibat dengan penipuan komputer dan mendapatkan dokumen dalam komputer secara haram.

Beliau didakwa mencuri berjuta-juta dokumen online dari Massachusetts Institute of Technology dan mengaku bersalah pada September lalu.

Dua tahun sebelum itu, FBI menjalankan siasatan terhadap beliau, dipercayai mengeluarkan berjuta-juta dokumen mahkamah persekutuan Amerika Syarikat (AS) melalui internet.

Pada 27 November 2007, beliau ada menulis dalam blognya mengenai tekanan perasaan yang dihadapinya.

“Sesungguhnya jika anda bersedih, mungkin orang yang anda sayang telah pergi meninggalkan anda. Mungkin anda menangis dan berasa tidak bernilai,” katanya melalui blog.

“Semua yang anda fikirkan seolah-olah suram. Perkara yang anda lakukan, apa yang anda harapkan ke atas orang-orang sekeliling anda. Anda hanya mahu berbaring di atas katil dan menyimpan tekanan perasaan sendirian,” katanya.

“Anda mungkin memberitahu diri anda sendiri yang ia hanyalah gangguan perasaan yang anda perlu mendapatkan kehidupan sendiri. Anda juga akan merasakan jalur-jalur kesakitan di segenap tubuh dan cuba melarikan diri dari keadaan itu dan dengan cara ini, adalah salah satu bentuk yang sederhana,” ujar beliau.

–SinarHarian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon