Sunday, December 30, 2012

Top 5 Haiwan Laut Yang Paling Berbisa


Jangan pandang haiwan-haiwan ini sebelah mata, tersilap langkah maut jadinya. Inilah haiwan-haiwan didalam laut yang memiliki racun yang sangat berbisa.

Box Jellyfish

Box Jellyfish

Haiwan ini mencatatkan rekod dengan kematian sebanyak 5667 orang sejak tahun 1954.

Racunnya sangat berbisa sehingga mampu menyebabkan kesakitan yang teramat sangat, mangsa diserang sakit jantung dan akhirnya mati.

Marbled Cone Snail

Marbled Cone Snail

Marbled Cone Snail ni sedap dipandang kerana bentuknya yang cantik. Tapi, jangan tertipu dengan bentuknya yang cantik itu kerana disebalik haiwan ini mempunyai racun yang sangat berbisa yang mampu membunuh lebih daripada 20 manusia.

Racunnya berbentuk air garam. Kesan racun ini boleh menyebabkan bengkak-bengkak, kekejangan otot dan seterusnya membawa kepada kematian.

Blue-Ringed Octopus

Blue-Ringed Octopus

Blue-Ringed Octopus sangat kecil dengan saiznya yang hanya sebesar bola golf, tetapi racunnya adalah sangat kuat sehingga mampu membunuh 26 orang dewasa dalam masa beberapa minit.

Gigitannya mungkin tidak berapa merbahaya dan sakit, tetapi ia boleh menyebabkan otot kejang, nafas terhenti dan akhirnya membawa kepada kematian.

Haiwan ini boleh ditemui di Kolam Air Pasang di Lautan Pasifik dari Jepun ke Australia.

Stonefish

Stonefish

Stonefish ialah sejenis ikan yang paling berbisa didunia. Racun Stonefish ini boleh menyebabkan kesakitan yang teruk, kelumpuhan dan anggota badan perlu dipotong sekiranya terkena racun ini bagi mengelakkan racun itu daripada merebak.

Puffer Fish

Puffer Fish

Puffer Fish biasanya dijumpai di Jepun dan Korea. Ia merupakan salah satu makanan kegemaran di kedua-dua negara tersebut. Kulit dan organ Puffer Fish ni sangat beracun.

Sesiapa yang terkena racun ni akan mati dalam masa 24 jam. Tidak ada penawar bagi racun tersebut!

BACA INI JUGA: 15 Haiwan Paling Pelik Di Dunia

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. pehh...hebatnya haiwan ciptaan Allah nie... kena sengat atau gigit aje bawa maut...nauzubillah...

    mselim3

    ReplyDelete
  2. hanya Allah yg maha mengetahui.memang cantik tp berbisa

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon