Monday, November 26, 2012

Tahukah Anda Kehidupan Manusia Di Tentukan Alam?


Sedar atau tidak, aktiviti manusia sebenarnya bergantung pada fenomena alam. Waktu dalam kehidupan manusia sebenarnya akan bermula dan diukur melalui fenomena alam dan bukannya jam.

Sebab itulah, jam kadang-kala tidak tepat walaupun secara fiziknya jam itu mampu mengukur tanpa ralat.

Masa menentukan Kehidupan

Setakat ini, saintis masih tidak dapat menentukan apakah detik itu menjadi permulaan pada minit dan jam hingga boleh menentukan hari, minggu, bulan dan tahun.

Apa yang jelas ialah, hari, minggu dan bulan ditentukan oleh fenomena matahari dan bulan yang terbit dan terbenam di ufuk langit.

Masa Yang Sangat Berharga

Masa adalah wang – dan tidak pernah sejelas ini berbanding pada 09:59:59.985 Waktu Timur, pada 3 Jun 2013.

Disebabkan gangguan dalam penyimpanan masanya, agensi berita Reuters secara tidak sengaja mengeluarkan data dagangan hanya 15 milisaat lebih awal.

Hasilnya ialah $28 juta transaksi, kerana peniaga robot mula berurusan sebelum orang lain boleh melihatnya.

Teknologi kini telah mencapai tahap di mana percanggahan yang paling kecil pun boleh mendatangkan kos yang besar, mendorong kita ke arah era baharu menjaga masa.

Jam yang paling tepat boleh berdetik selama lebih daripada 300 juta tahun tanpa kehilangan rentak - dan itu sama sekali bukan hadnya.

Pemilik masa itu boleh mempengaruhi segala-galanya daripada pasaran kewangan sehinggalah GPS kereta anda. Mereka juga mungkin membenarkan kita menguji bahan alam semesta itu sendiri.

Penambahbaikan dalam menjaga masa sentiasa menjadi tumpuan kepada kemajuan masyarakat, sejak manusia berhenti mengukur laluannya dengan pergerakan matahari.

Penciptaan jam mekanikal merevolusikan pelayaran laut, misalnya - kerana mereka membenarkan pelaut menganggarkan longitud mereka dan dengan berbuat demikian ia memacu zaman penemuan dan kolonialisme.

Ia juga memacu kemajuan dalam astronomi, kerana pengamat bintang boleh mengukur laluan benda-benda langit dengan lebih tepat.

Kekerapan yang tepat

Walaupun jam mekanikal terbaik tidak akan sesuai untuk piawaian hari ini.

Sebagai contoh, jam lama kehilangan kira-kira 15 saat sehari – satu eon berbanding dengan ketepatan yang dicapai oleh piawaian terkini, jam atom.

Dicipta 60 tahun yang lalu, jam atom berfungsi dengan memandikan bola atom cesium dalam gelombang mikro.

Gelombang mikro ditala supaya ia diserap sepenuhnya dan kemudian dipancarkan semula oleh cesium - yang teori memberitahu kita harus berlaku apabila gelombang mikro mencapai frekuensi tepat 9,192,631,770 ayunan sesaat.

Oleh itu, mengukur ayunan tersebut menawarkan "tanda" yang sangat tepat yang digunakan untuk mengukur masa berlalu - dengan cara yang sama seperti ayunan bandul biasa yang menggerakkan jam mekanikal.

Semoga memberi manfaat.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon