Sunday, September 30, 2012

Kimia Penyebab Kemaluan Lelaki Jadi Pendek


Penggunaan racun kimia yang boleh ditemui dalam kehidupan seharian tidak hanya merosakkan kualiti sperma. Secara fizikal dari mata kasar, saiz kemaluan lelaki juga boleh memendek oleh kerana racun-racun yang berasal dari industri tersebut.


Sebuah lembaga pengawasan racun, EcoWaste Coalition memberi amaran bahawa penggunaan bahan kimia yang berasal dari industri semakin mengancam kesihatan. Baik pada lelaki mahupun perempuan, racun-racun tersebut boleh merosakkan sistem pembiakan.

Para ahli dari lembaga ini menggolongkan racun-racun tersebut dalam kelompok Endocrine disrupting Chemicals (EDC) atau bahan kimia perosak sistem endokrin. Termasuk dalam kelompok ini adalah Bisphenol A (BPA), Poly Chlorinated Biphenyl (PCB), paraben dan phthalates.

Racun BPA banyak ditemui dalam produk berbahan plastik dan bungkusan makanan. PCB banyak terdapat di produk elektronik, serta paraben dan phthalates ada di produk-produk penjagaan seharian seperti sabun dan shampoo.

Selama ini, ancaman dari bahan-bahan tersebut lebih banyak dikaitkan dengan kerosakan sperma dari segi kualiti mahupun kuantiti. Meskipun tidak kelihatan, kerosakan itu sangat menakutkan kerana boleh membuat lelaki tidak mampu menghasilkan keturunan.

Namun para ahli tersebut mengingatkan, ancaman paling serius adalah membuatkan saiz zakar semakin pendek. Semakin banyak menggunakan bahan-bahan tersebut, kemaluan lelaki semakin terancam dan menjadi lebih pendek.

"Bagi perempuan, racun-racun EDC juga mempengaruhi perkembangan sistem pembiakan. Kesuburan menurun, serta lebih cepat mengalami menopause. EDC juga meningkatkan risiko kanser payudara," kata salah seorang ahli, Dr Markus Johansson.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon