Wednesday, October 04, 2023

Ke Mana Hilang Beras Tempatan?


Isu kekurangan bekalan beras tempatan (BPT) di pasaran terus berlarutan meskipun pengeluaran beras dikatakan antara 60 sehingga ke 65 peratus setahun sekali gus menimbulkan persoalan ke mana hilangnya bekalan berkenaan yang kini didominasi oleh beras import.

Kartel Beras

Bagi pesawah, mereka melihat isu berkenaan lebih kepada tindakan manipulasi daripada pihak pemborong yang didakwa mencampur 65 peratus beras tempatan ke dalam kampit beras import bagi mengaut lebih keuntungan.

Terus menjadi persoalan, bagaimana beras tempatan boleh berkurangan dengan dalam konteks Perlis sahaja, negeri ini menyumbang kira-kira 11 peratus kepada pengeluaran beras negara?

Bagi pihak pesawah, isu berkenaan disebabkan tindakan manipulasi pihak pemborong mencampur beras tempatan dalam kampit beras import memandangkan harga beras import tidak ada kawalan yang boleh memberi lebih untung.

Sepatutnya bekalan beras tempatan mencukupi memandangkan pengeluarannya sekitar 60 sehingga 65 peratus setahun, cukup untuk menampung dari Januari sehingga Oktober, sekurang-kurangnya pada setiap tahun.

Isu kekurangan beras tempatan tidak pernah berlaku sebelum ini dan pihak bertanggungjawab perlu melihat serius perkara berkenaan memandangkan ia memberi kesan kepada rakyat membeli beras import dengan harga jauh lebih mahal berbanding tempatan.

Agensi berkaitan kena satu langkah ke hadapan dalam berdepan pemborong-pemborong ini, kalau tidak masalah manipulasi beras ini sukar diselesaikan.

Beras import tidak ada kawalan dan harganya boleh meningkat dan pengguna kini tidak ada pilihan apabila bekalan beras tempatan tiba-tiba hilang dari pasaran.

Selain itu pesawah juga terpaksa berdepan dengan kenaikan harga benih padi daripada RM35 sehingga RM60.

Isu manipulasi beras ini menjadi antara faktor kekurangan beras tempatan di pasaran dan persoalannya, bagaimana beras tempatan boleh berkurangan sedangkan hasil padi pesawah banyak dihantar setiap kali musim menuai?

KARTEL BERAS

Kartel padi didakwa sudah lama wujud dalam industri padi negara menyebabkan hasil padi dan pendapatan pesawah tidak meningkat seiring dengan peningkatan teknologi.

Kartel ini akan bertindak dalam senyap tanpa disedari untuk mengawal industri selain meraih keuntungan berganda, sedangkan pesawah terus dihimpit kemiskinan.

Ia juga antara punca rakyat berdepan kekurangan bekalan beras putih tempatan di pasaran akibat didalangi kelicikan kartel padi.

Untuk gambaran lebih jelas, apa yang berlaku ialah apabila diumumkan harga beras import semakin mahal dan tidak terkawal, kartel beras tempatan akan menukar stok beras tempatan menjadi beras import.

Tidak mustahil berlaku penipuan dengan menukar bungkusan atau label beras putih tempatan kepada beras putih import dan dijual pada harga jualan runcit beras putih import.

Perbuatan jijik itu menyebabkan golongan berkenaan mengaut keuntungan berganda, berbanding menjual beras putih tempatan.

Tukar pembungkus bukan kerja payah berbanding mengerjakan sepetak sawah padi. Kartel beras hanya perlu salin pembungkusan. Seterusnya ia menyebabkan beras tempatan akan berkurangan dan mencetuskan polemik bekalan selain berlaku peningkatan harga beras di pasaran.

Demikianlah kartel dan para naga memimpin kerajaan. Bukan kemungkinan lagi (wujud kartel padi), memang ada.

Ini menyebabkan beras import semakin mahal selain bekalan beras tempatan berkurangan akibat mendapat permintaan tinggi.

Siapa jerung disebalik kartel beras ini? Wallahu a'lam.

Semoga memberi manfaat.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon