Wednesday, February 01, 2023

SBDJ Siri 186: Ular Hitam Jelmaan Jin


Lori kecil terus melanda dada jalan dengan lancar sekali. Pemandunya sudah berubah selera. Dia mula berkasidah, suaranya boleh tahan juga membuat saya terpesona. Tetapi, dia tetap berhati-hati dan waspada mengendalikan lori yang dipandunya. Laju lorinya diperlahankan bila memasuki selekoh yang tajam atau mendaki bukit.

Toyol jadi-jadian


Adakalanya, lori terpaksa berhenti secara mengejut untuk memberi laluan kepada kumpulan beruk besar menyeberangi jalan. Kumpulan beruk besar itu kelihatan tertib melintas, buat tidak kisah dengan lori kecil yang berhenti.

"Beruk-beruk di sini semuanya jinak, bersopan santun di jalanraya. Mereka melintas dengan baik," kata Abu Zaharin sambil ketawa terkikih.

Lori kecil bergerak kembali, kali ini agak laju. Ketika mahu memasuki satu selekoh yang tajam, pemandu lori kecil menekan berek secara mengejut.

Akibatnya, saya dan Andi Kamarool terdorong ke depan. Dahi kami terkandas di cermin. Aduh sakitnya.

Tetapi, rasa sakit itu terus hilang dengan serta merta akibat kemunculan mendadak tiga ekor gajah dari rimbunan pokok sebelah kiri kami. Muka saya dan Andi Kamarool jadi pucat dan terus berdebar.

Pemandu lori tetap tenang, membiarkan tiga ekor gajah itu menyeberang jalan dengan aman.

"Perkara macam ini, perkara biasa bagi saya. Binatang dan alam Kerinci masih terperlihara," tutur pemandu lori.

Kali ini perjalanan agak lancar, kami melintasi beberapa kawasan perkampungan kecil. Kami sering saja berselisih dengan motorsikal dan agak jarang berselisih dengan kereta.

Kebanyakan motorsikal yang mereka gunakan adalah buatan dari Eropah yang berbadan besar dan mempunyai kuasa kuda yang agak tinggi (masa itu motorsikal Jepun belum popular lagi) seperti jenis Triumph, BSA, Norton dan sebagainya.

Setelah menuruni kawasan berbukit, saya lihat pemandu lori nampak resah semacam. Tidak tenteram seperti tadi, apa yang dibuatnya serba tidak kena.

Dia selalu saja menekan berek dan minyak, akibatnya laju lori tidak seimbang, kami jadi tersengguk-sengguk.

"Kenapa?" tanya Andi Kamarool.

"Entah mengapa, tiba-tiba saja hati saya berdebar cemas. Berpandukan pada pengalaman dulu perkara macam ini membawa pertanda kurang baik. Saya harap tak ada perkara buruk terjadi."

" Insya Allah kita selamat pandu dengan cermat," jawab Andi Kamarool.

"Saya juga harap macam tu" tingkah Abu Zaharin, setering kereta di paut erat dan kejap sekali.

KABUS

Dibawah sinaran matahari yang kian mencacak itu, saya renung kiri dan kanan. Lori kecil sedang melalui kawasan hutan tebal.

Suasana sekitar terasa sepi, tidak ada kenderaan yang lalu kecuali lori yang kami naik, walaupun cahaya matahari bersinar terang tetapi, kawasan sekitar jalanraya agak gelap dengan kabus yang menebal.

"Harimau," jerit Abu Zaharin.

Dengan serta merta dia menekan berek kecemasan. Saya dan Andi Kamarool jatuh terperosok di celah bangku. Lori kecil dengan empat roda terpaku di dada jalanraya.

Saya dan Andi Kamarool segera bangun dan duduk. Dan apa yang kami lihat di jalanraya ialah seekor harimau Sumatera sedang terbaring, berguling di atas batu jalan sesuka hati tanpa mempedulikan lori kecil yang berhenti tidak sampai sepuluh kaki darinya.

"Kita dalam bahaya Abu," kata saya perlahan.

"Bertenang saudara."

Harimau berbadan besar itu berdiri, merenung ke arah kami sambil menguap. Giginya yang tajam jelas kelihatan. Misainya yang panjang dan keras bergerak-gerak.

Kemudian harimau itu duduk mencangkung lalu menjilat-jilat kuku ditelapak kakinya. Abu Zaharin turun dari lori.

"Mahu ke mana Abu?" Andi Kamarool bersuara cemas.

"Biar aku suruh dia ke tepi."

"Merbahaya Abu," celah saya.

Abu Zaharin hanya tersenyum dan saya lihat kelopak bibirnya bergerak-gerak. Dia menarik nafas dalam-dalam. Dihembuskannya ke kiri dan ke kanan.

Dengan tenang dia melangkah ke arah harimau Sumatera yang sedang duduk mencangkung menanti kedatangannya.

Setiap kali Abu Zaharin melangkah mendekati Harimau Sumatera tali jantung saya bergegar hebat, bila menarik dan melepaskan nafas dada terasa sakit.

Dan saya bayangkan, bagaimana mudahnya harimau itu menapar muka Abu Zaharin dan kemudian mematahkan batang lehernya. Darah melimpah dipermukaan jalanraya.

Separuh badan Abu Zaharin berada dalam mulut harimau dan separuh lagi berada di luar. Bahagian badan yang berada di luar mulut harimau (dari dada hingga kaki) mengelitik bagaikan kepala ikan keli diketuk kepala.

Saya renung ke arah Andi Kamarool, sepasang anak matanya tidak berganjak dari merenung ke arah Abu Zaharin.

"Subahanallah.." terpancut kata-kata itu dari kelopak bibir saya.

Apa yang saya fikirkan,tidak terjadi. Empat kali saya mengurut dada.

NASIB

"Dia bukan sebarang orang, kepalanya penuh pengetahuan dan dadanya penuh ilmu,"ungkap Andi Kamarool.

"Cakap kamu benar, Andi."

Perhatian kami tidak berganjak ke arah Abu Zaharin. Dengan tenang dia menepuk-menepuk kepala harimau Sumatera, misai harimau dipintal-pintal.

Penuh mesra harimau Sumatera menjilat kiri kanan pipinya. Abu Zaharin membisikan sesuatu ke telinga harimau, tidak berapa lama harimau itu mengaum lalu beredar.

Abu Zaharin kembali ke lori kecil dengan senyum.

"Aku harap pejalanan selanjutnya tidak ada halangannya."

Abu Zaharin melompat ke dalam perut lori dan beberapa detik kemudian bunyi injin lori kecil terus mengaum menguasai dada jalan raya.

"Saudara memang hebat."

Saya terus menepuk bahu kanan Abu Zaharin, dia tersengih.

"Semuanya dengan izin Allah. Kalau tidak diizinkan, usaha aku tidak menjadi," katanya merendah diri. Lori kecil terus bergerak.

Nyanyian beburung liar dan hembusan bayu memberikan kesegaran kepada diri saya dan mungkin juga diri Andi Kamarool.

"Sudah bertahun aku membawa lori sayur. Macam-macam perkara pelik aku temui. Dengan izin Allah semuanya dapat aku atasinya," lanjutnya lagi. Kami anggukkan kepala.

Dalam asyik bercerita itu, lagi sekali kami mengalami kejutan. Abu Zaharin menekan brek secara mengejut, lori kecil terbabas ketepi jalan. Nasib baik tidak masuk parit.

"Kenapa Abu?" soal Andi Kamarool.

"Kamu lihat, apa ada di tengah jalan," katanya.

Saya dan Andi Kamarool terus merenung ke jalan raya. Ada lingkaran ular hitam berkilat setinggi busut disitu. Kepalanya berada di bahagian atas terlentuk di situ bagaikan sedang tidur dengan lena.

SERAM

Abu Zaharin tidak memperlihatkan rasa cemas atau takut. Dia mengendalikan lori kecil yang terbabas hingga berada di jalanraya.

"Langgar saja Abu," saya mengemukakan usul.

"Jangan terlalu kejam dengan makhluk Allah yang lain."

"Dia ganggu kita," saya meningkah.

Abu Zaharin tersenyum lalu mengajak kami turun dari lori kecil. Berjalan serentak ke arah ular hitam yang berlingkar.

Lebih kurang kira-kira lima langkah mahu sampai ke arah ular berlingkar, saya terdengar nafas ular cukup kuat.

Saya segera memegang bahu kanan Andi Kamarool. Malangnya, saya tidak sempat menahan Ahu Zaharin. Langkahnya cukup cepat sekali.

"Kenapa Tamar?"

"Aku sudah baca doa nabi Allah Sulaiman. Tiba- tiba tengkuk bulu tegak. Aku jadi seram sejuk," bisik saya kepada Andi Kamarool.

"Aku rasa seperti apa yang kamu rasa, ada baiknya kita balik ke lori. Aku yakin apa yang ada di depan kita bukannya ular, seperti jin," Andi Kamarool terus menarik tangan saya.

Langkah selajutnya, kami segera berlari menuju ke lori kecil. Diri jauh kami melihat perkembangan tentang diri Abu Zaharin.

Memang ada kelainannya, Abu Zaharin tidak seberani tadi. Kalau tadi dia nampak mudah menangani harimau Sumatera. Tetapi kali ini, keadaan agak berbeza sekali. Dua tiga kali dia jatuh ketika ular hitam mengangkat kepala.

Dengan sedaya-upaya, dia cuba menjauhkan dirinya dari mendekati longgokkan ular hitam yang sudahpun memanggungkan kepalanya.

Abu Zaharin dongakkan kepala merenung ke arah kepala ular Mereka kelihatan seperti sedang bercakap sesuatu.

Dalam beberapa detik kemudian, Abu Zaharin membelakangi lingkaran ular hitam dan pada ketika itu kedengaran bunyi ledakan yang amat kuat.

Tempat ular hitam berlengkar dipenuhi kepulan asap tebal menghilang. Ular hitam juga turut ghaib entah ke mana.

Abu Zaharin tertiarap di permukaan jalanraya dengan kedua belah kakinya terkangkang. Sepasang tangannya terletak di kepala.

"Jangan."

Andi Kamarool memegang tangan kanan saya dengan sekuat hati. Dan saya tidak jadi melangkah untuk mendekati Abu Zaharin.

"Sekejap lagi dia bangun. Dia sudah menyelesaikan masalahnya dengan baik sekali," Andi Kamarool renung muka saya.

"Abu Zaharin bukan sebarang orang, pendiam dan tak banyak cakap. Bila terdesak semua ilmu habis dimanfaatkannya," komen saya.

Andi Kamarool anggukkan kepala sambil tersenyum panjang. Matanya masih tertumpu ke arah Abu Zaharin yang terkapar di jalanraya, macam katak mati dilanggar lori balak.

"Kamu lihat," suara Andi Kamarool keriangan.

Saya segera renung ke arah yang dimaksudkannya. Saya lihat Abu Zaharin sudah tegak berdiri. Menumbuk angin ke kiri dan ke kanan. Kakinya juga menendang angin. Dia melakukan senaman singkat untuk menegangkan urat.

Sebelum berlari ke arah lori terlebih dahulu Abu Zaharin melambai-lambaikan tangan ke arah saya dan Andi Kamarool. Lambainya kami balas.

"Apa yang kamu lihat tadi bukannya ular sebenar. Tetapi, jin nakal yang nak kacau kita, menjelma jadi ular. Kalau tidak pandai mengatasinya, kita boleh tadi susah, mungkin menderita sakit seumur hidup atau kita terpedaya tunduk pada kemahuannya," ucap Abu Zaharin sambil mengesat peluh di dahi dengan sapu tangan. Kami hanya anggukkan kepala.

BERGERAK

"Jin nakal itu sengaja berusaha supaya kita marah dan bertindak balas. Bila kita bertindak balas, panjanglah ceritanya. Selalunya kita yang rugi. Dalam hal begini, kita mesati sabar, tenang dan pasrah pada Allah," lanjut Abu Zaharin, injin lori kecil dihidupkan kembali dan perjalanan yang tergendala diteruskan.

Sambil memandu Abu Zaharin terus bercerita.

Katanya, jin adalah makhluk Allah yang paling ramai di dunia, tidak dapat dibayangkan jumlahnya oleh akal manusia.

Pokoknya, makhluk jin mengatasi jumlah manusia. Boleh dikatakan tidak ada tempat di dunia ini yang tidak diisi oleh jin, baik di daratan, lautan mahupun di udara.

Lori kecil terus bergerak dengan aman, kali ini kami menempuh kawasan perkampungan yang tidak putus-putus, pokok-pokok buah- buahan kelihatan di mana-mana.

"Jin juga ada pelbagai," sambung Abu Zaharin.

"Mempunyai rumpun bangsa yang berbeza- beza. Dunia jin juga macam dunia manusia, tiap bangsa jin, mempunyai kerajaan dan pegawai takbir, antara bangsa jin terdapat permusuhan antara mereka".

"Oh begitu," kata saya sambil menelan air liur.

"Agama mereka macam mana, Abu?" soal Andi Kamarool. Abu Zaharin tersenyum, setering kereta dipegang penuh cermat.

"Macam manusia juga, ada yang Muslim, ada yang Kristian, Hindu, Buddha, penyembah berhala. Malah ada yang berfaham komunis."

"Abu, aku nak tanya satu perkara, boleh tak," saya lihat Andi Kamarool merenung muka Abu Zaharin yang sedang memandu itu.

"Silakan."

"Apakah iblis itu nenek moyangnya jin, macam manusia adalah keturunan dari Adam alaihissalam."

"Begini, sepanjang yang aku tahu, Iblis ada keturunan Jin, bukannya moyang jin."

"Dari mana kamu tahu?" Potong saya dengan wajah serius.

"Dari para ulama, dari guru aku di Mesir, Makkah juga dari pembacaan dan kajian aku," ada suara Abu Zaharin penuh keyakinan dan kepastian.

Lori terus dipandu, menempuh kawasan tanah berpaya. Monyet- monyet liar bergayut di dalam pokok.

"Kalau begitu, siapa dia datuk nenek jin?" terhambur pertanyaan dari saya.

Abu Zaharin menelan air liur, matanya merenung tajam ke depan. Matahari kian meninggi, sinarnya tersebar di mana-mana.

"Kata guru aku, orang Mesir tetapi, menetap di Istambul, Turki. Dia beritahu aku, sepanjang yang diketahuinya, entah betul, entahkan tidak. Hanyalah Allah saja yang maha mengetahui, nenek moyang jin adalah Jin.."

Andi Kamarool anggukkan kepala beberapa kali. Barangkali dia dapat menerima dengan apa yang diluahkan oleh Abu Zaharin.

"Macam mana dengan iblis," saya memintas.

Abu Zaharin menguap panjang, rasa bosan dan jemu tergambar di wajahnya. Barangkali, dia merasa dengan pertanyaan demi pertanyaan yang kami ajukan kepadanya.

Kali ini, Abu Zaharin seperti hilang minat untuk menjawab pertanyaan saya. Dia kembali berkasidah sambil merenung ke kiri dan ke kanan jalan. Setering kereta di pegang erat.

Kerana Abu Zaharin tidak berminat, saya tidak ingin mendesaknya. Biarlah perkara itu berlalu begitu saja. Saya tidak menyesal atau terkilan.

Abu Zaharin terus berkasidah, seolah saya dan Andi Kamarool tidak wujud di sisinya.

Setering kereta dipegang sebelah tangan, meskipun waktu mengambil selikuh yang tajam. Semuanya membuatkan hati saya berdebar cemas.

"Menurut kata guru aku, juga hasil pembacaan aku dari sebuah buku yang diterbitkan di Mesir menyatakan bahawa iblis adalah keturunan Jin, cukup bijak dan pandai macam malaikat. Tetapi, dia bongkak dan sombong dan dimurkai Allah," gembira bukan kepalang bila Abu Zaharin memulakan percakapan.

PENAT

Rasa puas juga terbayang di wajah Andi Kamarool.

"Kisah iblis durhaka kepada Allah terdapat surah Al-Kahfi: 50 yang berbunyi.." Abu Zaharin tidak meneruskannya, buat beberapa saat dia termenung, dahinya berkerut macam mengingati sesuatu.

"Yang berbunyi lebih kurang begini," dia menyambung kembali.

"Dan ingatlah ketika kami berfirman kepada para malaikat, sujudlah kau kepada Adam. Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia dari golongan jin, lalu dia mendurhakai perintah Tuhannya.."

"Tapi, ramai orang percaya bahawa iblis adalah moyang Jin," saya mencungkil lagi.

"Cukup setakat ini, lain kita bercakap tentang hal ini," dengan cara yang sopan, Abu Zaharin memaksa kami supaya berhenti dari menimbulkan perkara tersebut.

Kami tiada pilihan, terpaksa mematuhinya.

Abu Zaharin kembali dengan keadaan biasaanya, berkasidah sambil memandu lori kecil. Penat berkasidah dia membaca Quran sambil berlagu. Suaranya memang boleh tahan. Kami jadi terhibur.

"Sekarang aku pula nak tanya kamu berdua, boleh tak?"

"Silakan Abu Zaharin," sambut Andi Kamarool.

Abu Zaharin tersenyum, setering lori dipulas dengan teliti dan lori kecil berbelok ke kanan lalu menempuh jalan yang agak curam sedikit.

Sebelah kanan jalan penuh dengan rumpun kelubi yang daunnya bergerak malas merempuh bayu pagi. Manakala sebelah kanan jalan ditumbuhi pepohon besar dari jenis pokok meranti, jelutung dan talang. Semuanya tinggi menjulang.

"Apa hasil yang kamu dapat dari rumah batu lama?"

Pertanyaan yang mengejutkan bagi kami. Saya gigit bibir hingga terasa sakit. Sepasang anak mata Andi Kamarool terpanah ke wajah saya.

"Tak ada apa- apa, biasa saja," tanpa memandang wajah Abu Zaharin, Andi Kamarool bersuara.

"Mustahil," balas pemandu lori sambil senyum sinis.

"Apa yang dikatakannya tu memang benar," saya memberi sokongan padu. Abu Zaharin gelengkan kepala bersama senyum yang bertali. Hati kami terus dijentik keresahan.

"Mustahil, mustahil," ulangnya berkali-kali sambil menjentik-jentik setering kereta dengan hujung jari manis.

"Kami cakap betul, Abu..." nada suara Andi Kamarool agak lemah.

"Mustahil- mustahil," ulangnya berkali-kali sambil menggelengkan kepala.

"Kamu berdua mahu merahsiakannya dari aku," sambungnya lalu menggaru pangkal dagu kiri.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 186/284

BACA: SBDJ Siri 185: Merebut Geliga Naga
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon