Tuesday, January 17, 2023

SBDJ Siri 185: Merebut Geliga Naga


Barangkali cara terbaik yang wajar saya lakukan ialah, keluar dari ruang rumah yang melemaskan itu. Tinggallah Andi Kamarool yang tidur mati. Tetapi cara itu bukanlah perbuatan yang terpuji. Hanya orang yang mementingkan diri sendiri saja yang sanggup melakukan perkara tersebut. Adat berkawan sudah senang sama-sama dilalui dan dirasai.

Toyol jadi-jadian


Persoalan itu, muncul secara mendadak dalam kepala. Agak sukar untuk membuat keputusan. Setelah difikirkan dengan semasak-masaknya, saya memutuskan tidak akan meninggalkan Andi Kamarool sendirian.

Biarpun apapun yang akan berlaku, saya tetap bertahan di ruang tamu. Tidak akan lari ke mana-mana, tetap bersama-sama Andi Kamarool.

Saya renung lelangit ruang tamu semuanya nampak macam biasa. Saya toleh ke arah dupa, asap kemenyan tetap mengepul. Dengan hati-hati tubuh Andi Kamarool saya goncang. Dia tidak juga membuka mata, malah makin lena tidurnya. Saya dekatkan bibir ke telinganya.

"Andi bangun," bisik saja.

"Hummm..." terdengar suara dengan mata terpejam.

Gegendang telinga saya menangkap, suara orang sedang bercakap dalam bahasa yang sukar dimengertikan. Tidak dapat dipastikan dari arah mana suara itu datang. Dan suara itu hilang begitu saja.

HATI

Supaya hati jadi tenang dan aman, saya pun membaca surah-surah Quran mana yang teringat oleh saya ketika itu. Pada peringkat awalnya, saya tidak dapat membaca dengan baik. Ada saja benda-benda pelik yang berlari di lantai.

Semuanya saya tentang dan semakin hebat saya membaca, makin hebat pula kejadian-kejadian luar biasa yang saya alami.

"Ya Allah, beri aku kekuatan," pohon saya dalam hati.

Andi Kamarool yang terbujur terus bangun, berjalan ke setiap sudut ruang dengan mata tertutup. Bersilat dan menari. Semua yang terjadi membuat saya lemas dan cemas. Lebih dari sepuluh minit Andi Kamarool melakukan perkara tersebut. Ayat-ayat Al-Quran yang saya baca mula jadi lintang pukang. Tidak tentu arah.

"Bummmmmm.......Ahhhh..."

Saya lihat Andi jatuh di lantai. Bergolek macam gasing dan berhenti sebaik saja tubuhnya terkandas di tepi dinding.

Aneh sungguh, dia tidak juga terjaga atau membuka mata. Tidurnya bertambah lena dengan dengkur yang memang. Saya mengigit bibir sambil merenung ke arah dupa yang baranya sedang marak.

Secara mengejut, bara dalam dupa terus menyala. Apinya menjulang mencecah langit rumah. Beberapa ekor cicak yang terkena bahang panas, jatuh terkapar di lantai.

Belum pun sempat saya memadamkannya, api yang menjulang segera mengecil dan akhirnya hilang. Tetapi, ketul-ketul bara dalam dupa terus merah menyala serta mengeluarkan bunga api kecil, berterbangan berlegar-legar dalam ruang. Macam ada kuasa tertentu yang meniup atau menghembusnya.

ASAP

Semua kejadian aneh yang tidak masuk akal itu, berlangsung kira-kira setengah jam lebih. Mungkin kerana dimasuki asap kemenyan atau memang sudah kepenatan menyebahkan mata saya berair.

Dua tiga kali saya menguap, badan terasa amat letih. Akhirnya, saya rasa mengantuk sekali.

Saya sedar, kalau saya terlena atau tertidur dengan sendirinya saya tidak dapat membaca ayat-ayat Quran.

Akibatnya, mungkin saya berdepan atau mengalami perkara- perkara yang lebih dahsyat lagi. Kerana itu, saya harus berjuang agar tidak terlelap walaupun sesaat.

Sepasang biji mata saya jengkilkan. Tangan terus mencampakkan butir-butir kemenyan ke perut dupa menambahkan lagi keadaan pengap di dalam ruang oleh asap kemenyan. Saya renung ke arah Andi Kamarool. dia tetap seperti tadi, tidur mati dengan dengkur yang keras.

"Andi....," pekik saya dengan harapan Andi akan terjaga.

Harapan saya tidak berhasil. Andi Kamarool terus berdengkur.

"Huuuhhhhh....."

Ada suara dari arah belakang. Saya segera menoleh. Tidak ada apa yang saya lihat kecuali asap kemenyan. Sayup-sayup terdengar kokok ayam bersahut-sahutan. Badan saya mula mengigil kesejukan.

Saya terus berhempas pulas menahan kelopak mata dari bercantum. Lima enam kali saya tersengguk-sengguk.

Dalam batas sempadan antara terjaga dan menjelang tidur, saya ada rasa seekor binatang yang mendekati.

Dalam keadaan yang samar itu, saya dapat mengenali binatang yang mendekati saya itu ialah seekor naga (yang selalu dimainkan oleh kaum Cina dimusim perayaan tahun baru mereka). Mata naga memancar cahaya merah, biru dan warna kuning keemasan.

Kerana kehadirannya memperlihatkan sikap untuk bersahabat membuat saya tidak takut dan cemas kepadanya.

Tanpa berfikir panjang saya terus berdiri di depannya. Kerana si naga menjunjung emas berlian dan intan permata di sisi geliganya, kepingin saya memiliki barangbarang berharga itu.

"Boleh aku minta emas berlian milik kamu," kata saya.

Dengan serta merta si naga mendengus kemarahan dan menghembuskan nafas kepada saya. Badan saya melayang dan terus terdampar ke dinding, seluruh kulit badan terasa panas bagaikan terbakar.

Memang tidak di duga, kata-kata yang dihamburkan beberapa saat tadi boleh menyebabkan si naga naik darah dan terus mengamuk. Saya ketakutan dan berlari ke setiap sudut ruang.

Si naga terus memburu sambil mulutnya mengeluarkan bebola api ke arah saya. Seluruh badan menjadi lemah, tidak bermaya mahu melangkah.

Dan akhirnya saya terjaga dengan dada yang berdebar, tercunggap-cunggap cemas sekujur tubuh di basahi peluh.

"Kenapa Tamar? Muka kamu pucat badan kamu berpeluh".

Pertanyaan Andi Kamarool tidak dapat saya jawab. Mukanya, saya renung. Hidungnya kembang-kempis menyedut udara dalam ruang. Matanya mula berair akibat dimasuki asap kemenyan. Seluruh sudut ruang jadi sasaran biji mata Andi Kamarool.

'Kamu bakar kemenyan, Tamar?"

"Iya," saya mengangguk.

"Patutlah satu ruang tamu bau kemenyan, pening kepala aku dibuatnya. Kamu sengaja mencari penyakit Tamar."

"Aku tak sengaja Andi."

"Tak sengaja atau memang disengajakan untuk mencari sesuatu," tokok Andi Kamarool dengan wajah serius. Saya terus membisu.

"Jangan fikir apa-apa lagi, pergi mandi. Subuh dah masuk, kita sembahyang bersama. Sebelum masuk bilik air, buka semua jendela. Biar bau asap kemenyan hilang," Andi Kamarool menambah.

Gesaannya saya patuhi. Bila daun tingkap terbuka, bau kemenyan beransur kurang. Udara pagi, mula berlegar-legar dalam ruang. Kicau burung mula kedegaran. Di kaki langit fajar mula bangkit. Dengan langkah yang lemah saya menuju ke bilik air.

HIDANGAN

Setelah selesai menunaikan fardu subuh, kami dapati hidangan untuk sarapan sudah tersedia.

"Cuma ini saja yang ada, kuih jemput pelapik perut dan kopi panas," Mia yang berdiri diambang pintu bersuara.

Terkejut juga saya, bagaimana Mia boleh masuk sedangkan pintu berkunci.

Tetapi, bila memikirkan rumah miliknya, pasti dia ada kunci pendua.

"Bila keluar nanti, pintu jangan dikunci. Kalau dikunci susah pula Kak Sun nak mencuci rumah. Ada bekal untuk kamu berdua di situ," jari telunjuk Mia menunding ke arah sumpit mengkuang yang tersandar di dinding.

"Apa bekalnya?" tanya saya.

"Nasi lemak sambal tumis ikan bilis, sebaik-baiknya, kamu berdua jangan makan di kedai, aku ucapkan selamat jalan."

"Mia....," suara Andi Kamarool terus mati.

Dia tergamam. Melihat Mia melangkah keluar. Wajah Andi Kamarool nampak sedih sekali.

"Barangkali dia sedih, tidak sampai hati nak bercakap dan melihat wajah kamu," saya menenangkan perasaannya.

"Barangkali," keluh Andi Kamarool penuh kelesuan.

Ketika kami berada di gigi jalan menanti kenderaan untuk ke Sungai Penuh. Haji Simpul datang menemui kami. Setelah berjabat tangan. Haji Simpul menghadiahkan senyum mesra untuk kami.

"Apa yang kamu buat malam tadi Tamar?"

Itu yang ditanyakan oleh Haji Simpul kepada saya. Sukar untuk menjawabnya.

Haji Simpul terus menentang anak mata saya Renungannya membuat dada berdebar dan ada resah semacam.

"Berterus-terang saja dengan aku, Tamar," Hai Simpul terus mendesak, bila melihat saya enggan membuka mulut.

Kerana tidak mahu menghampakan harapannya, saya ceritakan apa yang telah saya alami malam tadi.

Selesai saja saya bercerita Haji Simpul dan Andi Kamarool gelengkan kepala.

Dan dalam suasana dingin pagi, Haji Simpul dan Andi Kamarool menyesali perbuatan saya. Menurut mereka, perbuatan tersebut boleh mengundang kecelakaan pada diri.

Sesungguhnya, saya menyesali dengan apa yang saya lakukan. Hati kecil saya berjanji tidak akan mahu mencuba atau berusaha menemui hantu atau apa saja yang ada hubungan dengan makluk ghaib.

Saya tak sanggup menerima atau menanggung risiko. Ada pelbagai risiko yang menanti.

Takdirnya, saya jatuh gila terpaksa mencari orang yang lebih handal untuk mengubatinya.

Andainya, tidak ada orang yang mampu mengubatinya, meranalah saya sepanjang hidup. Saya terus jadi gila sampai mati.

Mengenangkan itu saya termenung panjang dan bersyukur kerana saya tidak mengalami apa- apa.

MEMBISU

"Lain kali, jangan buat perkara macam itu," tutur Haji Simpul sambil membetulkan hujung serbannya yang menutup hidung akibat ditiup bayu pagi yang agak kencang.

Saya terus membisu. Tidak wajar untuk saya memberikan sebarang komen. Mungkin kerana kesejukan, Andi Kamarool terus memeluk tubuh.

“Aku tahu, apa mulanya kamu memang tidak sengaja. Tetapi, dari tidak sengaja itu mendorong kamu untuk mencuba meminta sesuatu, betul tak cakap aku Tamar?" Haji Simpul merenung biji mata saya.

"Betul tuan haji."

"Kamu minta harta kerana kamu mahu kaya?"

Saya mengangguk. Senyum Haji Simpul kian lebar. Saya semakin sedar, apa yang saya lakukan malam tadi, memang kerja yang sia-sia.

"Perbuatan yang membuang masa, nasib baik kamu tidak ditimpa celaka," kali ini suaranya agak meninggi.

Bunyi deru injin kederaan yang melintas di depan membuat perasaan kami kurang aman. Nasib baik tidak banyak kenderaan yang lalu lalang. Rasa dingin terus menguasai diri saya.

"Kamu mesti ingat Tamar, Allah telah menciptakan manusia sebagai makhluk yang sempurna dan mulia. Kepada Allahlah manusia mohon restu dan pertolongan, bukannya kepada makhluk atau roh yang tidak tentu asal usulnya," bisik Haji Simpul ke telinga.

"Saya faham tuan haji."

“Kalau dah faham, jangan buat lagi."

"Saya berjanji," itu ikrar saya di depan Haji Simpul dan Andi Kamarool turut mendengar ikrar tersebut.

TAHAN

Tetapi, berusaha melepaskan manusia dari jadi hamba jin, hamba syaitan adalah kerja yang murni. Kerana itulah aku bersedia membantu kamu berdua, tujuan kamu untuk menyelamatkan Mia dan Harison."

Kali ini sepasang biji mata Andi Kamarool tertumbuk ke paras Andi Kamarool.

Kami melihat sebuah lori kecil datang dari arah depan. Haji Simpul segera ke tengah jalanraya lalu menahan lori kecil yang sarat membawa sayur-sayuran. Dengan serta-merta lori itu berhenti.

"Ada apa halnya ayah cik?"

Pemandu lori kecil menjulurkan kepala. Injin segera dimatikan. Tiada jawapan dari Haji Simpul untuk pemandu lori kecil berkepala merah.

Haji Simpul segera menghampiri si pemandu. Mereka bercakap, bagaikan orang berbisik. Saya kurang senang dengan cara yang dilakukan oleh Haji Simpul macam ada sesuatu yang mahu disembunyikan daripada kami berdua.

Dengan langkah yang lemah. Haji Simpul menjarakkan diri dari si pemandu dan lori. Dia segera mendekati kami.

"Drebar lori itu anak saudara aku. Dia setuju bawa kamu berdua ke Sungai Penuh," semacam ada nada bangga terlontar dari kelopak bibir Haji Simpul.

Dia segera mengambil beg pakaian kami lalu belakang lori.

Tanpa mahu berfikir panjang, saya terus meluru ke bahagian belakang lori. Andi Kamarool juga turut berbuat demikian.

Kami sama-sama memanjat lori dan segera duduk di celah bakul sayur, beberapa dari kelopak kobis yang gugur segera jatuh atas riba saya.

Bau dari bakul sayur yang kurang menyenangkan itu membuat kami terbatuk. Andi Kamarool seperti merunggut, mungkin dia merasa tidak selesa duduk berhimpit dengan bakul sayur.

"Tamar, Kamarool bukan di belakang, duduk di depan dekat drebar," suara Haji Simpul meninggi.

Kami segera turun dari belakang lori dan melangkah lemah menuju ke bahagian depan. Sebaik saja kami sampai dekat pintu lori, pemandunya melompat turun lalu menghulurkan tangan. Kami sambut salam perkenalan dan persahabatan penuh mesra.

"Duduk di belakang tak selesa, nanti seluruh badan bau sayur. Duduk di depan dekat saya," turut si pemandu dengan mesra.

Harga senyumannya murah sekali. Haji Simpul yang berdiri dalam jarak sepuluh kaki dari kami tersenyum bangga.

"Ayah cik belum perkenalkan, siapa mereka kepada saya," pemandu lori merenung tepat ke wajah Haji Simpul.

"Oh ya, aku terlupa."

Dengan serta merta Haji Simpul kerutkan kening. Kemudian dia menerpa ke arah saya dan Andi Kamarool dan kami segera dipeluknya. Ketawanya tidak putus.

"Ini, yang di sebelah kiri aku, namanya Tamar. Disebelah kanan aku namanya Andi Kamarool," tutur Haji Simpul.

Ketawa yang terputus disambungnya kembali. Telapak tangannya terus menepuk-nepuk bahu kami.

"Ada kaitan keluarga dengan kita?" soal pemandu lori.

"Ada."

"Dari sebelah mana? Barangkali dari sebelah isteri ayah cik agaknya," si pemandu kian ghairah bertanya.

"Dari aku tak ada. Dari sebelah bini aku pun tak ada."

"Habis dari keluarga mana ayah cik?"

"Keluarga dan saudara sesama Islam," balas Haji Simpul. Si pemandu anggukkan kepala.

"Mereka dari mana, ayah cik?"

"Tamar dari tanah semenanjung, Andi dari Kalimantan, mereka ke mari kerana nak cari pengalaman baru di rumah batu dan ladang misteri."

"Kalau begitu, mereka berdua memang hebat orangnya ayah cik."

"Aku tak berani nak kata apa-apa, kamu tanyalah mereka," ujar Haji Simpul.

Si pemandu ketawa kecil. Saya dan Andi Kamarool saling berpandangan.

Ungkapan-ungkapan yang terhambur dari bibir Haji Simpul tidak saya senangi. Ada unsur menyindir dan mengejek.

Sebenarnya, dia tidak perlu menyebut yang kami mahu cari pengalaman di rumah batu da di ladang Mia. Saya kira kata-kata itu terlalu peribadi.

Apakan daya, kami tidak mempunyai kuasa untuk menutup mulutnya.

"Sekarang kamu berdua boleh pergi."

Haji Simpul segera menjatuhkan tangan sebelah kiri dan kanan yang memeluk pinggang saya dan Andi Kamarool.

"Aku ucapkan Selamat Jalan," tambahnya lagi.

"Mari ikut, saya terlupa pula nak cakap, nama saya Abu Zaharin, panggil saya Abu, sudahlah," si pemandu yang bertubuh kecil, sulah dahinya luas tetapi, rambutnya tidak lebat. Agak jarang di bahagian tengah kepala, menarik tangan kami ke tempat duduk. Saya dan Andi Kamarool mengikut saja, macam kerbau dicucuk hidung.

Injin lori kecil segera dihidupkan.

"Kami pergi dulu, tuan haji," saya dan Andi Kamarool bersuara serentak.

"Semoga Allah memberkati perjalanan kamu bertiga, jauh dari bahaya dan petaka," Haji Simpul menadah kedua belah tangannya kelangit.

"Pergi dulu ayah cik."

Haji Simpul anggukkan kepala.

JAMU

Lori kecil, kepala merah pun bergerak perlahan-lahan. Saya lihat Haji Simpul melambai-lambaikan tangannya ke arah kami. Makin lama makin laju lori bergerak meninggalkan Haji Simpul dan kawasan ladang milik Mia.

Sudah dua puluh minit perjalanan, kami bertiga tidak bercakap sepatah apapun. Masing-masing dengan hal sendiri.

Abu Zaharin begitu tenang memaut dan memulas setering kereta. Sesekali dia bersiul kecil membawa lagu padang pasir.

Mata saya terus dijamu dengan pepohon yang menghijau di kiri kanan jalanraya. Dan matahari pun mula memancarkan ke arah pepohon di kaki dan puncak gunung.

Bila sinarnya tertampar di permukaan air sungai yang mengalir lembut akan memantulkan cahaya yang kilau-kemilau.

Suasana begini, membuat saya terasa segar, tidak jemu dan sekaligus merasa kagum dengan ciptaan Allah Yang Maha Besar.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 185/284

BACA: SBDJ Siri 184: Pengawal Bertelinga Kuda
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon