Monday, February 06, 2023

SBDJ Siri 187: Saka Nenek Moyang


Tidak dinafikan, sedikit sebanyak kata-kata yang terhambur dari mulut pemandu lori itu, memang ada kebenarannya. Kami memang keberatan mahu menceritakan peristiwa di rumah batu dan di ladang Mia kepada sesiapa. Biarlah kejadian itu menjadi milik peribadi kami berdua.

Toyol jadi-jadian


"Aku tak percaya, kamu berdua tak mengalami perkara-perkara aneh di situ," si pemandu lori itu seperti bersunggut.

Saya dan Andi Kamarool terus membisu seribu bahasa.

Lori kecil memperlahankan lajunya. Kali ini merempuh kawasan tanah lapang. Pokok-pokok di kiri kanan jalanraya baru saja ditebang. Longgokan kayu yang sudah dipotong, kelihatan dimana-mana, menanti waktu untuk dibakar. Di hadapan kelihatan puncak gunung berbalam diselaputi awan tebal.

"Tak ada apa-apa yang mahu kami rahsiakan," kata saya selamba dan mengharapkan Abu Zaharin percaya dengan apa yang saya cakapkan.

"Masih mahu berahsia dengan aku," kali suara Abu Zaharin keras sekali.

Serentak itu dia menekan berek cara mengejut. Badan saya terdorong kedepan dan dahi berlaga dengan cermin lori. Saya kira perbuatan itu sengaja dilakukan. Tidak ada sebab kenapa, Abu Zaharin menekan berek kecemasan. Tidak ada binatang liar atau ternakan yang melintas di depan.

Sikap yang diperlihatkan oleh Abu Zaharin menimbulkan rasa sangsi dan keraguan dalam diri. Mungkin juga dalam diri Andi Kamarool.

Barangkali, Abu Zaharin panas hati kerana kami tidak mahu berterus lerang dengannya.

Selepas peristiwa yang tidak diduga terjadi, Abu Zaharin terus bungkam buat beberapa ketika.

Sesungguhnya tindak tanduk Abu Zaharin itu amat menyenangkan hati, kalau boleh, biarlah dia terus bungkam hingga dia sampai ke Sungai Penuh.

Dengan itu, saya dan Andi Kamarool terselamat dari dihujani berbagai-bagai pertanyaan yang ada hubungkaitnya dengan rumah batu Mia. Ternyata harapan dan doa saya tidak menjadi kenyataan.

"Pelik, semua orang kata kawasan rumah tu ada penunggu. Tapi, kamu berdua kata, tak ada apa-apa. Jangan-jangan kamu berdua ni, keturunan hantu pontianak tak?" Abu Zaharin mula menyindir dan dia terus ketawa berdekah-dekah.

Dia cuba membakar perasaan kami. Kami tetap bersabar dan hanya mampu mempamerkan senyum tawar sahaja.

"Saya berharap agar segera sampai ke tempat yang ditujui. Cuma dengan cara itu saja boleh menutup mulut Abu Zaharin dari bertanya perkara yang tidak saya senangi.

"Kalau kamu berdua masih mahu berahsia, tak mengapa. Tetapi, bagaimana Kalau aku katakan kepada kamu berdua, rumah batu lama dan kawasan ladang dikawal jin. Sesungguhnya jin boleh menjelma dalam bermacam-macam rupa dan bentuk. Kamu berdua setuju dengan pendapat aku ini."

"Setuju," sahut saya.

"Ertinya, kamu berdua sudah melihat sesuatu yang aneh di rumah batu."

"Ehhh..." cuma setakat itu saja, saya bersuara.

Perlahan-lahan saya garu pangkal leher. Andi Kamarool telan air liur. Kami berdua sudah masuk perangkap pemandu lori kecil yang pintar.

Pandai sungguh dia memasang jerat, kami tak dapat berdalih lagi. Terpaksa berterus-terang. Kami ceritakan apa yang dialami semasa menginap dirumah batu lama itu.

JIN

"Aku kira seluruh kawasan di situ, dijaga oleh jin," terlontar ungkapan dari bibir pemandu lori.

Kata-katanya tidak kami jawap dengan serta-merta. Saya dan Andi Kamarool termenung sejenak.

Semasa lori kecil melanggar ranting kering yang bersepah didada alam, Abu Zaharin mula bersiul membawa lagu SRI BANANG.

"Kamu setuju, kalau aku katakan semua terjadi adalah akibat dari perbuatan nenek moyang Mia yang bersahabat dengan jin," Abu Zaharin merenung ke arah pokok tualang tinggi menjulang di sebelah kanan jalan.

"Boleh jadi Abu," balas Andi Kamarool.

Lori kecil berkepala merah terus meluncur.

"Kamu berdua tahu tak. Allah berfirman dalam surah An-Nissa-38 yang berbunyi, barang siapa jadikan syaitan sebagai temannya, maka temannya itu adalah seburuk-buruknya," Abu Zaharin menyingkap sedikit demi sedikit kebolehannya kepada kami.

Dari situasi yang dihadapi, saya lantas membuat kesimpulan bahawa, dia bukan sebarang orang. Dia pemandu yang berilmu, manusia yang serba boleh.

Andi Kamarool yang bijak menguasai keadaan segera mengalihkan topik pebualan dari hal rumah batu lama kepada kisah peribadi si pemandu lori. Pemandu lori yang suka bercerita masuk ke dalam perangkap Andi Kamarool.

Secara tidak langsung, Abu Zaharin pun mengungkap tentang kisah dirinya. Dia mendapat pendidikan awalnya di tempat kelahirannya Lubuk Pinang. Kemudian dihantar kedua orang tuanya belajar ilmu agama di Padang Panjang.

Meninggalkan Padang Panjang merantau ke Singapura belajar di Al-Junid. Merantau dan menetap di Mekkah selama bebelas tahun mendalami ilmu Agama.

Dua tahun setelah Indonesia mencapai kemerdekaan, Abu Zaharin pulang ke Lubuk Pinang, menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan disamping mengajar kanak-kanak mengaji Quran dan ilmu agama secara sukarela.

"Barangkali awak berniaga kerana mahu mengikut sunnah Rasul," saya melontarkan komen. Dia membisu tetapi, bibirnya mengukir senyuman.

"Kata orang, sepuluh dari sumber rezeki, sembilan darinya datang dari perniagaan," Andi Kamarool menyampuk.

Macam tadi juga, si pemandu lori yang berusia sekitar awal empat puluhan terus senyum.

"Bukan apa- apa kerja sendiri bebas. Tidak terikat dengan sesiapa," itu ungkapan yang diluahkan oleh Abu Zaharin, penuh ketenangan.

"Betul cakap kamu, Abu," kata saya.

“Tetapi kerja sendiri mesti rajin, mesti sanggup tanggung risiko," Abu Zaharin berkata serius.

MERAH

Lori kecil berkepala merah terus meluncur dijalan raya. Sekejap laju, sekejap perlahan. Terus melepasi beberapa kawasan kampung, bukit bukau dan kawasan sawah yang luas.

Ketika itu padi baru menguning. Melintuk lembut disentuh sekawan bayu dari puncak bukit. Nampak beralun dan berombak dibawah sinar matahari pagi.

Akhirnya, lori kecil berhenti di lorong sempit di kawasan pasar. Saya dan Andi Kamarool segera terjun dari perut lori. Beberapa orang lelaki dan perempuan yang lalu di situ merenung ke arah kami seketika. Agaknya, mereka tahu yang kami adalah orang asing.

"Terima kasih, Abu," kata kami serentak. Pemandu lori tersenggih.

"Sebenarnya, kamu berdua ni. Mahu ke mana?"

"Ke Danau Kerinci, kata saya.

"Tak jauh dari sini, kira-kira 16 km saja. Biarku hantar kamu ke sana, tapi.." pemandu lori berhenti bercakap, dia menung ke arah beberapa orang lelaki berwajah serius yang mendekati lori kecilnya.

"Aku terpaksa punggah semua sayur-sayuran ni dulu, apa kamu berdua sanggup menunggu," tambah si pemandu lori kecil.

"Kami bersedia," kata saya.

Seronok juga melihatan mereka menurunkan sayur-sayuran dari lori. Dengan kereta sorong raga-raga sayur diusung ke perut pasar.

Mereka bercakap dalam dialek kerinci yang lucu bunyinya, bagi saya. Lengguk dan patah bahasa hampir menyamai dialek Minangkabau, Panai, Rawa dan Mendaling.

Dalam masa yang singkat itu, saya berjaya menjalin persahabatan kilat dengan seorang lelaki separuh umur. Dia anak jati Sungai Penuh.

Dia mengakui, ada kaum kerabatnya yang sudah berhijrah ke Semenanjung dan tidak mahu pulang ke kampung halaman. Mereka sudah menjadi rakyat semenanjung.

"Orang Kerinci banyak pergi ke Perak terutama di daerah Parit seperti di Sadang, Belanja kiri. Manakala, Orang Panai pergi ke Sungai Rambai, Batu Enam belas dan Air Tawar. Saya cuma tahu sebut nama tempatnya saja, saya sendiri tak pernah sampai ke situ," katanya.

"Tempat-tempat yang pak cik sebut tadi, berada di Negeri Perak. Kawasan tengah," saya memberi penjelasan.

"Begitu," dia mengangguk faham.

Lelaki separuh umur itu meminta diri. Dia mahu membeli barang keperluan seharian di pasar.

Berkali-kali saya mengucapkan terima kasih kepadanya kerana sudi melayani saya. Namanya, Haji Ahmad.

Si pemandu lori tidak mungkir janji. Bila semua urusannya selesai, dia segera menyuruh kami naik lori kecil.

MERANGKAK

"Aku hantar kamu di tempat yang dihajatinya," kata Abu Zaharin sambil menghidupkan enjin lori kecil merangkak keluar dari kawasan pasar Sungai Penuh, menuju ke muara jalan yang besar dan luas.

Kami yang menikmati pemandangan alam yang cukup indah dan cantik. Abu Zaharin kembali kepada kesukaannya iaitu berkasidah.

Tetapi, dia tidak lali memandu, semakin tinggi suaranya, semakin kencang lorinya berlari di jalanraya. Semakin erat setering keretanya dipautnya.

"Aku nak minum."

Abu Zaharin memperlahankan lori sambil menghimpit ke gigi jalanraya, dan akhirnya lori kecil pun berlabuh dipinggir jalan.

"Mari kita minum," ajaknya.

"Terima kasih, pergilah minum," balas saya.

Abu Zaharin melontar keluar. Dia merenung ke arah warung pisang sesikat yang dikeliling pohon pisang dan mempelam. Kelihatan dua tiga orang menikmati sarapan pagi di warung.

"Kalau tak mahu minum temankan saya," mata Abu Zaharin merenung wajah saya dan Andi Kamarool silih berganti.

Pada masa itu, saya teringatkan pesan Mia supaya jangan makan di warung.

"Pergilah, biar kami tunggu di sini," Andi Kamarool tersenyum.

"Oklah, itu keputusan awak berdua, saya tak boleh kata apa-apa," Abu Zaharin mengatur langkah menuju ke warung.

Kira-kira lima belas minit kemudian, Abu Zaharin kembali dengan wajah yang ceria.

"Lama menunggu," tanyanya.

"Tak lama," balas kami serentak.

Beberapa detik kemudian, lori kecil berkepala merah kembali bergerak di atas jalanraya. Sinar matahari bertambah garang. Awan di dada langit, nampak bersih. Sawah padi yang luas dikiri kanan jalan membuat mata terasa sejuk.

Memang tidak dinafikan, panorama alam kerinci masih perawan dengan pengunungan, sungai yang merayap di kaki bukit, serta lembah yang indah menawan.

"Sungai Penuh jadi Ibukota Kebupatan Kerinci sejak tahun 1958," tanpa diminta diminta Abu Zaharin memberi penjelasan yang sekaligus mengusir rasa jemu dalam diri saya, mungkin juga Andi Kamarool.

KERING CAIR

Selanjutnya, Abu Zaharin menyatakan kemungkinan besar nama Kerinci berasal dari kata "KERING CAIR" yang bermula dari sebuah danau.

Kerana proses alam, dasar danau terangkat naik menjadi dataran tinggi. Tanah kering disebelah utara dinamakan GUNUNG KERINCI, sedangkan yang berair berada di bahagian selatan menjadi DANAU KERINCI.

"Senang sungguh orang terdahulu mencari nama," Andi Kamarool memberi komen.

Saya lihat Abu Zaharin anggukkan kepala, setuju dengan pandangan yang diluahkan oleh Andi Kamarool.

"Sebelum Belanda datang, penguasa Alam Kerinci ialah Depati IV Alam Kerinci, semasa Belanda masuk, seluruh rakyat Kerinci bersatu menentang Belanda hingga tercetus perang Kerinci yang hebat pada tahun 1903, salah seorang panglima perang tersebut adalah moyang aku," cukup bersemangat Abu Zaharin bercerita.

"Jadi kamu keturunan pahlawan Kerinci," saya mengusik.

"Kira-kiranya begitulah," sahut Abu Zaharin lalu disambut dengan ketawa.

Tangan kanan memegang setering lori, tangan kiri menepuk bahu saya, Abu Zaharin masih mampu mengendalikan perjalanan lori dengan baik sekali.

"Kita dah mula masuk ke kawasan perkampungan berdekatan Danau Kerinci, kawasan kampung berdekatan ni luas dan ada bermacam-macam nama."

Abu Zaharin mula memperlahankan laju lori. Binatang ternakan orang kampung sekali-sekali melintasi jalanraya terutama ayam dan kambing.

"Di kampung mana kamu nak ikut turun," kata Abu Zaharin.

"Beritahu aku awal-awal, jangan dah sampai baru nak cakap. Terpaksa brek mengejut, nanti kepala berlaga dengan cermin."

"Perkara di mana nak turun, kena tanya dengan Tamar," Andi Kamarool mengelak dengan meyerahkan beban itu kepada saya. Situasi ini membuat saya jadi serba salah.

"Sebenarnya aku dah buat silap," saya memulakan dengan nada yang lemah.

"Janji dengan datuk berjumpa di kedai kopi Saad mata sebelah orang Priaman. Kedainya depan toko kain sebelah kiri jalan besar dekat pasar, tetapi.."

"Tetapi apa lagi? sergah Abu Zaharin.

"Janji dengan datuk dan Haji Basilam naik bas. Bila dah naik kamu lain pula jadinya," tingkah saya.

"Habis macamana kamu sebut Danau Kerinci, kamu ni dah mengarut. Agaknya kamu kena rasuk tak?" Terbayang rasa kecewa dan hampa di wajah Abu Zaharin. Lori kecil terus dipandu dengan tenang.

Saya segera terfikir, barangkali Abu Zaharin kesal dengan apa yang terjadi. Dia sudah membuang masa, tenaga dan minyak untuk menolong kami.

Malangnya, niat baik itu menimbulkan masalah pada dirinya. Walaupun begitu, Abu Zaharin masih dapat mengawal perasaan. Masih dapat memandu dengan baik dan tenang.

"Maafkan aku," saya bersuara.

Sepanjang biji mata Andi Kamarool tertumbuk ke wajah arah saya Abu Zaharin cuma menjeling tajam.

"Kenapa pula?" Soal Andi Kamarool.

"Aku main agak saja tempat Danau Kerinci."

"Jadi?" pintas Abu Zaharin.

"Aku membuat andaian, selepas Sungai Penuh tentulah pergi ke Danau Kerinci," saya membuat penjelasan. Abu Zaharin ketawa terbahak-bahak.

"Kenapa kamu ketawa Abu?" Saya bertanya hairan.

"Mudahnya kamu buat andaian, macam nujum pak belalang," balasnya bersahaja.

Andi Kamarool mengukir senyum sinis. Hati saya mendehem dengan telatah dua sahabat itu.

Perasaan geram dan marah terhadap mereka beransur reda akibat kemunculan sebuah motorsikal jenis Triumph dengan kuasa kuda 500 (500CC). Motorsikal triumph itu muncul sebelah kanan lalu memotong lori kecil yang dipandu oleh Abu Zaharin.

"Dia terus pecut" komen Andi Kamarool.

Saya mengigit bibir, tidak mahu memberi sebarang pendapat.

"Itu Haji moden, kamu tengok ekor serbannya berkibar-kibar macam bendera," itulah komen Abu Zaharin.

Andi Kamarool mengangguk, akur dengan pendapat Abu Zaharin. Perhatian saya masih pada penunggang motorsikal besar. Rasa-rasanya, macam saya kenal dengan penunggang tersebut.

BERUBAH

Telatah si penunggang mula berubah, kalau tadi dia memecut dengan laju, kini diperlahankan. Jaraknya dengan lori yang kami naiki kira-kira tiga atau empat rantai.

Dia memberi isyarat tangan menyuruh lori kami ke tepi dan berhenti. Hati saya mula berdebar. Andi Kamarool nampak resah. Abu Zaharin tetap tenang. Laju lori diperlahankan.

"Kamu berdua kenal penunggang motorsikal tu?"

"Tak kenal," jawab Andi Kamarool.

"Kamu Tamar," Abu Zaharin renung muka saya.

"Rasa-rasa kenal tetapi.."

"Ini bukan main rasa-rasa, kalau kita bertiga tak kenal dia. Kenapa dia suruh berhenti, kila tak buat salah. Lagi pun dia bukan polis ada kuasa nak tahan orang," Abu Zaharin merunggut.

Dia masukkan gear rendah lori yang dipandu mula ketepi dan bersedia untuk berhenti.

Penunggang motorsikal terus beri tangan suruh berhenti. Bila Abu Zaharin memberhentikan lori dibibir jalan, penunggang motorsikal terus melajak ke depan dan berhenti dalam jarak lebih dari seratus kaki dari lori. Motorsikal hitam diletakkannya dalam keadaan melintang jalan.

"Kita tunggu dia datang dekat kita," ungkap Abu Zaharin.

"Kami anggukkan kepala.

"Tunggu dalam lori?" lahir kata lucu dari kelopak bibir saya.

"Kita turun, jangan berkasar dengannya," pesan Abu Zaharin, sebaik saja kami turun dari lori.

Kami berdiri tiga deret di depan lori kecil sambil mengemaskan kedudukan sepasang kaki masing-masing. Bukan apa-apa, sekadar untuk mempertahankan diri. Kiranya, jika terjadi perkara yang tidak diingini.

Enam biji mata tertumpu ke arah lelaki yang sedang melangkah ke arah kami. Entah mengapa, hati kecil saya kuat mengatakan lelaki tersebut ialah Haji Basilam.

Keyakinan saya itu berdasarkan bentuk tubuh dan cara orang itu berjalan. Wajahnya tidak dilihat dengan jelas kerana ditutupi kain hitam, kecuali bahagian mata dan dahi.

Orang itu terus melangkah penuh semangat di bawah sinar matahari yang kian menyengat.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 187/284

BACA: SBDJ Siri 186: Ular Hitam Jelmaan Jin
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon