Thursday, December 01, 2022

Roti Perancis 'Baguette' Disenarai Sebagai Warisan Dunia UNESCO


Badan warisan dan budaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berpangkalan di Paris, mengundi untuk memasukkan 'pengetahuan artisan dan budaya roti Baguette' dalam senarai Warisan Budaya Tidak Ketara, seiring hampir 600 tradisi daripada lebih 130 negara.

Roti Perancis Baguette

Ketua UNESCO, Audrey Azoulay, menyifatkan ia meraikan gaya hidup, dengan Perancis: Baguette adalah ritual harian, elemen penstrukturan hidangan, sinonim dengan perkongsian dan kemesraan.

Baguette, roti gebu dan memanjang dengan kerak yang rangup adalah simbol Perancis di seluruh dunia dan menjadi makanan utamanya sekurang-kurangnya sejak 100 tahun lalu, meskipun ada yang mendakwa ia telah wujud lebih lama.

Menurut sejarah, pembuat roti kepada pemimpin tentera Perancis, Napoleon Bonaparte menghasilkan bentuk memanjang agar ia mudah dibawa tentera, manakala yang lain berpendapat sebenarnya tukang roti Austria bernama August Zang yang mencipta Baguette.

Berdasarkan anggaran Fiducial 2019, Perancis masih menghasilkan kira-kira 16 juta roti itu setiap hari, hampir 6 bilion Baguette setahun, biarpun kadar pengambilan berkurangan sejak beberapa dekad lalu.

Sejarah

Perkataan baguette tidak digunakan untuk mengungkapkan sejenis roti sehingga tahun 1920, tetapi apa yang kini dikenali sebagai baguette mungkin telah wujud sebelum itu.

Perkataan itu bermakna tongkat atau baton, seperti dalam ungkapan baguette magique (tongkat sihir), baguettes chinoises (penyepit) atau baguette de direction (baton konduktor); ia serapan kata Bahasa Itali: bacchetta.

Walaupun baguette kini sering dianggap sebagai salah satu simbol budaya Perancis dilihat dari luar negara, perkaitan Perancis dengan roti panjang wujud sebelum itu lagi.

Roti panjang lebar telah dibuat sejak zaman Louis XIV, manakala roti panjang yang menirus pula dihasilkan sejak pertengahan abad kelapan belas dan pada abad kesembilan belas ada yang jauh lebih panjang daripada baguette:

"...roti enam kaki panjang yang kelihatan seperti tuil besi!" (1862);

"Pembantu rumah akan bergegas ke rumah dengan pembelian mereka untuk pelbagai sarapan Gaul dan roti panjang, seela atau dua panjangnya, yang dibawa di bawah tangan mereka, meninggalkan kesan yang aneh kepada saya." (1898)

Penghasilan dan cara hidangan

"Baguette de tradition française", iaitu baguette mengikut resipi asal, secara asasnya diperbuat daripada tepung gandum, air, yis dan garam.

Bahan keringnya barangkali mengandungi sehingga 2% tepung kacang parang, 0.5% tepung soya dan 0.3% tepung malt gandum.

Negara-negara lain turut menghasilkan roti jenis sebegini dengan bahan tersendiri yang mudah didapati - roti bánh mì dari Vietnam menggunakan tepung beras yang agak banyak manakala roti yang dihasilkan di Amerika Utara pula lebih menggunakan doh daripada gandum penuh, bijian penuh dan doh masam (sourdough).

Roti ini biasanya digunakan untuk membuat sandwic atau dihidangkan dalam potongan bersama pâté atau keju.

Ia dimakan dalam hidangan sarapan Perancis sama ada disapu dengan mentega atau jem mahupun dicicah dalam kopi atau coklat panas.

Di Amerika Syarikat pula, ia kadangkala digunakan sebagai kerak asas dalam pembuatan piza apabila roti ini dipotong dua.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1) | (2)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon