Friday, July 01, 2022

Tiga Peristiwa Penting Sempena Hari Raya Aidil Adha


Hari Raya Haji, juga dikenali sebagai Hari Raya Korban atau Aidil Adha di Malaysia, disambut oleh umat Islam di seluruh dunia, dari dua hari yang penting dalam Islam.

Peristiwa Sempena Hari Raya Aidil Adha

Hari Raya Haji jatuh pada hari ke sepuluh di bulan Zulhijjah iaitu bulan terakhir dalam kalendar Islam ataupun dikenali sebagai Kalendar Hijriah. Hari Raya Haji disambut pada 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah di seluruh dunia.

Bagi meraikan kejayaan Umat Islam mengerjakan Fardu Haji, terdapat tiga peristiwa sejarah yang perlu dijadikan iktibar.

1. Kisah Siti Hajar dan anaknya Ismail a.s.

Peristiwa pertama adalah kisah Siti Hajar dan anaknya Ismail a.s. yang diperintahkan oleh Allah SWT kepada Nabi Ibrahim a.s. agar meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yang tandus. Ia kini menjadi tumpuan jutaan umat islam menunaikan rukun islam yang ke lima iaitu Mekah.

2. Asal-usul Ibadah Korban

Peristiwa kedua adalah ibadah korban dilakukan sempena memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yang sanggup menyembelih anak kesayangannya Nabi Ismail a.s.

Namun, berkat kesabaran serta ketaatan kedua-dua ayah dan anak ini, maka ALLAH telah menggantikannya dengan seekor binatang ketika Nabi Ibrahim a.s. sudah bersedia menyembelih anaknya itu.

Peristiwa ini telah dirakamkan oleh ALLAH sebagaimana firman ALLAH S.W.T:

"Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku bahawa aku akan menyembelihmu. Apakah pendapatmu?"

Anaknya menjawab: "Wahai ayah, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya ALLAH, ayah akan mendapati aku termasuk orang-orang yang sabar."

Setelah kedua-duanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah ALLAH itu), Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah. (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami).

Lantas Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim! Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan."

"Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar serta kami kekalkan baginya (nama yang harum) di kalangan orang-orang yang datang terkemudian." Surah al-Soffaat: 101-108.

3. Pembinaan Kaabah

Peristiwa ketiga ialah pembinaan semula Kaabah oleh kedua-dua Nabi Allah yang mulia ini.

Allah mengutuskan Nabi Ibrahim untuk membina semula Kaabah. Mematuhi perintah Allah itu, Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail membina Kaabah di atas timbunan batu dan tanah liat daripada bekas binaan Kaabah yang pernah dibuat oleh Syith yang runtuh akibat banjir dan taufan pada zaman Nabi Nuh.

Pembinaan Kaabah oleh Nabi Ibrahim daripada batu dari tujuh bukit di sekitar kota Mekah.

Binaan Kaabah kali ini mempunyai dua sudut utama iaitu sudut Rukun Al-Hajarul Aswad dan Rukun Yamani dan satu sudut berbentuk melengkung pada bahagian yang bertentangan dengan kedua-dua sudut.

"Dan (ingatlah), ketika kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Jadikanlah sebahagian makam Ibrahim tempat solat."

Kisah Nabi Ibrahim

Nabi Ibrahim mempunyai dua orang anak Ismail dan Ishak. Ismail adalah anak lelaki pertama dan Ishak adalah anak kedua. Apabila Nabi Ismail meningkat remaja Nabi Ibrahim melalui mimpinya telah diperintahkan oleh Allah SWT untuk menyembelih anak kesayangannya itu. Nabi Ibrahim berasa sangat sedih kerana beliau amat mengasihi anaknya.

Nabi Ibrahim dengan berat hati memberitahu berita buruk itu kepada anaknya Ismail.

Ismail anak yang patuh kepada ayahnya tanya kesedihan atau keraguan menyuruh Nabi Ibrahim s.a. menjalankan perintah Allah SWT itu.

Namun tidak semudah itu, hati Nabi Ibrahim amat berat kerana terpaksa menunggu lama untuk mendapat anak laki-laki iaitu Ismail dan sekarang dia terpaksa menjalankan perintah yang diturunkan oleh Allah SWT.

Nabi Ibrahim juga beberapa kali digoda oleh iblis supaya tidak mengikut perintah yang diwahyukan oleh SWT kepadanya.

Namun kepercayaan Nabi Ibrahim terhadap Allah SWT tidak goyah. Ismail juga tetap patuh terhadap orang tuanya dan percaya setiap yang diwahyukan kepada ayahnya adalah satu perintah yang harus dipatuhi.

Tibalah hari yang Nabi Ibrahim harus mengorbankan anaknya Ismail. Ismail dibaringkan sambil kedua tangan dan kakinya diikat. Nabi Ibrahim mengeluarkan pedang yang tajam dan dengan air mata yang berlinangan dia memandang wajah anaknya Ismail buat kali yang terakhir.

Parang diletakkan dileher Ismail sambil Nabi Ibrahim memejamkan matanya kerana tidak sanggup melihat dirinya menyembelih anak kesayangannya Ismail. Dia tidak teragak-agak terus menjalankan perintah Allah SWT tersebut.

Tetapi Allah telah menggantikan Ismail dengan seekor biri-biri. Alangkah gembiranya Nabi Ibrahim apabila dia membuka matanya bukan Ismail yang disembelih tetapi seekor biri-biri.

Teladan yang dapat dipelajari dari kisah Nabi Ibrahim ini adalah bagaimana patutnya anak terhadap perintah ayahnya, dan kepercayaan dan keimanan Nabi Ibrahim terhadap Allah SWT.

Peristiwa penting ini berlaku pada 10 Zulhijjah. Ini adalah tarikh permulaan Hari Raya Haji atau Korban yang diraikan oleh umat Islam diseluruh dunia sehingga ke hari ini.

Daging korban akan dibahagikan kepada umat Islam yang memerlukan seperti fakir miskin. Iannya adalah satu amalan mulia iaitu bersedekah khas bagi majlis korban tersebut.

Tradisi Sambutan Hari Raya Haji di Malaysia:
  • Pada pagi 10 Zulhijjah umat Islam di Malaysia berpakaian baru, bersih dan cantik lagi berwarna-warni pergi ke masjid bagi menunaikan sembahyag sunat Aidil Adha.
  • Upacara korban selalunya berlangsung selepas selesai sembahyang sunat Hari Raya Haji.
  • Sebahagian besar umat Islam juga akan ke pusara menziarahi dan bersedekahkan doa buat sanak saudara yang sudah tiada.
  • Sama seperti waktu Hari Raya Puasa, mereka yang muda akan memohon kemaafan dari mereka yang lebih tua. Contohnya anak-anak memohon kemaafan daripada ibu bapa, datuk dan nenek.
  • Adalah menjadi kelaziman selepas sembahyang sunat Hari Raya semua akan menjamah pelbagai juadah yang lazat dan beraneka jenis sebelum menziarahi sanak saudara dan sahabat handai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon