Wednesday, April 20, 2022

Lelaki Pun 'Datang bulan' Juga!


Satu kajian terbaharu mendapati bahawa kaum lelaki juga sebenarnya mempunyai kitaran hormon bulanan seperti wanita dan menurut kajian saintis, mereka mengalami tidur yang terganggu dan tekanan yang lebih besar setiap kali fenomena bulan purnama berlaku.

Lelaki Bad mood

Walaupun perubahannya tidak begitu ketara, saintis mendapati bahawa kitaran bulan mempengaruhi tahap testosteron hormon seks dan hormon stres kortisol dalam darah lelaki.

Penyelidik mencadangkan kajian lebih lanjut dijalankan untuk menentukan apakah tarikan gravitasi bulan menciptakan perubahan 'pasang surut' dalam tubuh dan otak golongan lelaki.

Pakar dari pusat-pusat penyelidikan di Tunisia dan Qatar berpendapat radiasi matahari yang dipantulkan oleh bulan purnama dapat menyebabkan perubahan dalam aktiviti otak dan kimia darah.

"Kajian kami mengesahkan untuk pertama kalinya bahawa kitaran bulan mempengaruhi profil hormon dan hematologi manusia terutamanya kaum lelaki," kata pengarang bersama kajian, Ismail Dergaa.

Beliau menggunakan sampel darah yang diambil dari lelaki pada bulan penuh dan mendapati bahawa tahap hormon tidur melatonin dan testosteron lebih rendah ketika bulan purnama.

Namun begitu tahap kortisol, yang dianggap sebagai sistem penggera semula jadi badan menjadi lebih tinggi pada masa itu menjadikan kaum lelaki lebih mudah tertekan atau emosional ketika kejadian bulan purnama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon