Friday, April 29, 2022

Ganja Perubatan Haram, Rasuah Halal


Ganja perubatan di Malaysia perlu dibenarkan segera dan tidak menjadi jenayah demi menyelamatkan pengguna daripada hukuman gantung, kata Adun Kebun Bunga PKR Jason Ong.

Ganja Perubatan

Mengulas perbincangan positif mengenai perkara itu antara Kaukus Ganja Perubatan Parlimen dan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, dia berkata mereka yang mahu menggunakan ganja atas sebab kesihatan akan berdepan hukuman mati.

Oleh yang demikian, katanya pindaan segera perlu dibuat terhadap Akta Dadah Berbahaya 1952 (DDA) untuk memastikan hukuman mati tidak terpakai bagi pengguna ganja perubatan.

Selain itu, Ong turut menggesa supaya penggunaan ganja untuk tujuan perubatan tidak lagi menjadi jenayah.

Dia berkata undang-undang berkenaan perlu dipinda supaya farmasi diberi lesen untuk menjual ganja kepada mereka yang mempunyai preskripsi kesihatan.

Di bawah DDA, individu yang memiliki sekurang-kurangnya 200 gram ganja dianggap mengedar dadah itu dan berdepan hukuman mati.

Sebagai kerajaan yang prihatin, keperluan rakyatnya mesti diutamakan dan melalui pindaan ini, banyak nyawa yang tidak berdosa akan diselamatkan daripada tali gantung.

Umum mengetahui bahawa 'raja dadah' sentiasa berjaya mengelak pihak berkuasa dan keldai dadah dan mereka yang tidak penting kepada masyarakat yang terpaksa berhadapan dengan tali gantung.

Dengan pendekatan yang lebih berperikemanusiaan terhadap kambing hitam ini, keputusan yang boleh diramalkan ialah keldai dadah ganja dan ketum tidak lagi tinggi permintaan kerana tiada hukuman mati yang tergantung di atas kepala mereka.

Jelasnya, menormalkan penggunaan ganja perubatan tidak bermakna semua masyarakat akan menjadi pengguna ganja.

Dengan faedah ganja dan ketum mengatasi aspek negatif, ini berpotensi menjadi tanaman seterusnya yang membawa manfaat ekonomi yang besar kepada negara.

Dalam kes berprofil tinggi membabitkan ganja perubatan, Amiruddin @ Nadarajan Abdullah, 63, menghadapi pertuduhan mengedar 77.84 kilogram ganja.

Veteran tentera itu, yang menggunakan kerusi roda, ditangkap kerana menggunakan ganja untuk merawat kansernya.

40 negara sudah halalkan

Pada 12 April 2022, Kaukus Perubatan Ganja dwi-partisan berkata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob memberi respons positif kepada perbincangan yang tertumpu kepada industri hem, ganja perubatan dan ketum.

Perdana menteri telah memberi respons yang positif dan isu-isu berkaitan industri ini akan dibincang dan diperhalusi dengan lebih teliti dalam mesyuarat kabinet, kata kaukus itu.

Kaukus itu terdiri daripada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muda-Muar), Azalina Othman Said (BN-Pengerang), Khalid Abd Samad (PH-Shah Alam), Dr Xavier Jayakumar (Bebas-Kuala Langat), Ignatius Darell Leiking (Warisan- Penampang), Kelvin Yii (PH-Bandar Kuching) dan Dr Azman Ismail (PH-Kuala Kedah).

Kaukus itu berkata industri ganja perubatan bernilai RM60 bilion setahun dan lebih 40 negara telah menghalalkan ganja perubatan, termasuk negara jiran Thailand.

Kaukus berkenaan juga membangkitkan isu berkaitan rakyat Malaysia yang didakwa di mahkamah dan disabitkan bersalah kerana penggunaan ganja untuk tujuan perubatan.

Hujung Mac 2022 yang lalu, komposer dan penyanyi nasyid Yasin Sulaiman ditahan bersama pokok ganja dan dituduh mengedar dadah.

Yasin atau nama penuhnya Muhammad Yasin Sulaiman, 46, didakwa mengedar ganja dianggarkan seberat 214 gram yang jika sabit kesalahan boleh membawa hukuman gantung sampai mati.

Penggunaan ganja diharamkan di bawah Akta Dadah Berbahaya 1954 manakala ketum dikawal di bawah Akta Racun 1952.

Nota: Memiliki lebih 200 gram ganja akan dituduh mengedar walaupun hanya untuk kegunaan sendiri dan tidak dijual kepada pihak lain.

Kes Scorpene: Perancis Sudah Dakwa, Malaysia Bila?

Sementara itu, Anwar Ibrahim mendesak kerajaan menyatakan pendirian dan menjelaskan bagaimana isu dakwaan rasuah melibatkan pembelian kapal selam Malaysia akan dihadapkan ke muka pengadilan di negara ini.

Kes ini berlangsung dan dibicarakan di Paris, Perancis, dan pihak berkuasa Malaysia seolah mengambil ringan dan aspek keadilan nampaknya tidak menjadi isu besar untuk disegerakan.

Pada tahun 2002 yang lalu, Malaysia memperoleh dua kapal selam kelas scorpene dan sebuah lagi daripada kelas Agosta daripada DCN International (DNCI)–anak syarikat Kumpulan Thales.

Thales mengesahkan mereka disiasat secara rasmi oleh pihak berkuasa Perancis sejak 18 Januari. Siasatan awal pula bermula sejak Mac 2010 lagi.

Dakwaan-dakwaan itu muncul selepas kumpulan hak asasi negara ini, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) membuat aduan di mahkamah Perancis pada tahun 2009 dan 2010.

Dua syarikat Malaysia–Perimekar Sdn Bhd dan Terasasi Sdn Bhd–didakwa mendakwa mendapat komisyen daripada DCNI.

Editor: Ganja perubatan nampaknya lebih berbahaya di negara yang hampir hilang maruah ini. Alahai Malaysia tanah airku.

BACA INI JUGA:
sumber: (1) | (2)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon