Tuesday, April 19, 2022

Alam Semulajadi Ada Caranya Memberi Amaran Bahaya!


Alam, seperti lautan, adalah satu tempat yang indah, menarik dan mempesonakan namun, kecantikan ini hadir bersama dengan amaran kerana tempat ini juga boleh jadi berbahaya.

Bersyukurlah, alam semula jadi ada caranya untuk memberi amaran kepada kita tentang bahaya ini sebelum ianya terjadi, tetapi kalau anda tidak tahu tanda-tanda ini, anda mungkin akan menjadi mangsa kepada bencana alam semula jadi terburuk.

1. Ombak Berkotak Di Laut

Ombak-Petak

Apabila dua sistem ombak bertembung di laut, corak petak atau berkotak akan muncul. Ia memang nampak cantik dan menarik tetapi rupanya boleh menipu kerana ia adalah sangat berbahaya sehingga boleh meragut nyawa anda dan memusnahkan kapal besar.

Terdapat ombak yang sangat deras di bawah permukaan air berkotak ini yang cukup kuat untuk menarik anda ke laut dalam.

2. Aras Laut Yang Surut

Laut surut

Apabila air laut di sepanjang persisiran Laut China Selatan mula surut, anda mungkin diancam bahaya Tsunami. Anda perlu pergi ke tempat yang selamat segera. Tsunami selalunya terjadi apabila gempa bumi terjadi di bawah laut dan air di permukaan atas berkocak dan ombaknya bergerak selaju 500 batu sejam merentasi lautan.

3. Pokok Berbentuk J

Pokok berbentuk J

Sekiranya anda melalui kawasan hutan, mungkin ketika sedang hiking, dan anda menemui sekumpulan pokok berbentuk J, itu adalah petanda jelas bahawa tanah runtuh bakal terjadi.

Pokok-pokok ini telah membengkok secara perlahan-lahan kerana pergerakan tanah yang beransur-ansur susut. Nasib baiklah anda baru sahaja terlepas dari bencana.

4. Awan Dinding Di Langit

Awan dinding

Awan dinding merupakan petanda kepada ribut kilat. Oleh kerana tekanan udara meningkat dengan cepat, awan selalunya turun rendah dari ribut untuk membentuk awan dinding yang boleh mencecah sepanjang 5 batu.

Namun, putaran awan dinding boleh membawa kepada ribut tornado atau puting beliung yang memusnahkan.

5. Haiwan Lari Dari Habitatnya

Apabila tikus, serangga dan ular lari dari habitatnya, sudah masanya untuk anda mempertimbangkan perkara yang sama juga. Sejak 373 Sebelum Masihi, ada laporan tentang insiden pelarian ini oleh haiwan yang melarikan diri dari gempa bumi yang besar.

Tetapi, anda perlu melarikan diri dengan lebih cepat kerana gempa bumi bakal berlaku dalam masa beberapa saat sahaja.

6. Haiwan Berlari Ke Arah Manusia

Apabila burung dan haiwan mamalia berlari ke arah manusia, ia sebenarnya sedang melarikan diri ke arah tempat selamat dari kebakaran hutan. Sekiranya anda tidak pasti, lihat ke belakang mereka dan anda akan melihat asap dari kebakaran hutan. Minta bantuan segera!

7. Rambut Berdiri Tegak

Rambut tegak

Petanda biasa akan terjadinya kilat termasuk: barang kemas bergetar dan rambut anda berdiri tegak. Petanda ini bermaksud kilat akan memancar di kawasan berhampiran, jadi anda perlu cari tempat perlindungan segera.

Sekiranya terlambat, berbaring meniarap di atas tanah dengan muka ke bawah sehingga kilat tersebut berhenti.

8. Cincin Di Sekeliling Matahari atau Bulan

Fenomena Halo

Sekiranya anda ternampak cincin halus bersinar yang nampak seolah-olah halo misteri di sekeliling matahari atau bulan, itu adalah petanda berbahaya.

Ada beberapa perkara yang berlaku sebelum terjadinya ribut. Hujan mungkin sedang menuju ke arah anda dan akan turun dengan lebatnya dalam masa 24 ke 48 jam. Itu masa yang mencukupi untuk segera bergerak ke tempat yang selamat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: thetravelbreeze

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon