Tuesday, March 29, 2022

Felda Bukan Gagal, Tetapi Dirompak Oleh Ahli Politik!


Felda dibangunkan pada tahun 1956 melalui pembiayaan kerajaan Persekutuan, Bank Dunia dan institusi kewangan lain dengan nilai RM8.7 bilion. Felda kemudian berjaya melunaskan pinjamannya pada tahun 2000 yang mana terdapat pinjaman tempoh matangnya ialah pada 2020.

Rasuah Halal

Tiba-tiba, pada tahun 2009, Felda mula membuat pinjaman di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk program tanam semula dan pelaburan FGV Holdings Bhd (FGV) serta Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC).

Pada tahun 2018, hutang terkumpul Felda meningkat kepada RM10.67 bilion berbanding RM1.5 bilion pada 2009.

FGV disenaraikan di Bursa Malaysia pada tahun 2012 walaupun mendapat tentangan daripada sebahagian warga peneroka kerana kaedah penyenaraiannya yang dipertikaikan. Ia juga dianggap merisikokan sumber kewangan Felda.

Kebimbangan itu akhirnya menjadi kenyataan apabila laporan kewangan pada tahun 2017 merekodkan kerugian sehingga RM4.9 bilion serta beban hutang RM12 bilion.

Usaha pemulihan berterusan

Isu hutang peneroka dibangkitkan sejak awal 2000 oleh NGO generasi Felda. Pada tahun 2015, tuntutan memuktamadkan hutang peneroka semakin kuat dengan gerakan beberapa NGO dari generasi Felda.

Proses tuntutan itu berjalan dengan penglibatan pelbagai pihak termasuk agensi berkaitan audit dan kewangan.

Laporan Ketua Audit Negara yang berakhir pada 31 Disember tahun 2018 merumuskan bahawa sejumlah RM6 bilion yang direkodkan sebagai hutang peneroka tidak dapat dikenal pasti dan disahkan.

Nilai itulah yang menjadi keraguan dan pertikaian di antara peneroka dan generasinya dengan pihak pengurusan Felda.

Pada 10 April 2019, Kertas Putih Felda dibentangkan di Parlimen oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi ketika itu, Azmin Ali, merangka beberapa langkah pemulihan termasuk memuktamadkan hutang peneroka.

Kerajaan selepasnya menyaksikan usaha memuktamadkan hutang peneroka diteruskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed dan Pengerusi Felda, Idris Jusoh.

Akhirnya penghapusan hutang peneroka dapat dilaksanakan melalui pengumuman perdana menteri ketika itu, Muhyidin Yassin pada 15 Julai 2021 ketika sambutan Hari Peneroka Kebangsaan.

Langkah pemulihan itu ditambah lagi dengan penerbitan sukuk bernilai RM9.9 bilion serta usaha pengambilalihan FGV. Ia adalah langkah yang besar dan berani daripada Idris.

Peneroka dan generasi kemudian masih menunggu penyata kewangan Felda bagi tahun 2019, 2020 dan 2021 untuk memastikan penghapusan yang dibuat benar-benar terzahir dalam laporan kewangan.

Mereka juga menunggu penyata kewangan interim dan tahunan sebagaimana termaktub dalam perjanjian tanam semula yang telah mereka tandatangani.

Usaha pemulihan diteruskan lagi melalui Belanjawan 2022 apabila Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan peruntukan RM1.3 bilion untuk pakej pemulihan dan program pembangunan peneroka.

Kembali ke landasan asal

Melalui garis masa ini, warga Felda boleh menilai siapa sebenarnya juara. Ianya juga menunjukkan bahawa semua yang terlibat dalam kerajaan - sepanjang proses pemulihan, sama ada pemulihan urus tadbir dan juga sosioekonomi peneroka - adalah usaha merentasi sempadan politik kepartian.

Hal itu kerana semua pihak bersetuju bahawa Felda perlu dipulihkan daripada kerosakan teruk yang sudah berlaku.

Felda bukan gagal, tetapi ia dirosakkan oleh masalah tadbir urus dan kepentingan individu dan pihak tertentu pada satu tempoh yang singkat, oleh para penyamun yang agamanya Islam!

Pada hari ini, warga Felda telah matang dengan pengalaman. Semua proses pemulihan dilakukan dengan libat urus di semua peringkat.

Menjadi tanggungjawab bagi sesiapa sahaja yang menjadi kerajaan untuk memastikan proses pemulihan berkenaan diteruskan.

Ia perlu bagi mengembalikan Felda ke landasan asal serta kegemilangannya.

Warga Felda menghargai dan menyokong segala usaha yang dibuat oleh kerajaan yang peka dengan mereka sama ada kerajaan ini, sebelumnya atau yang akan datang.

Hero sebenar Felda ialah warga Felda itu sendiri jika mereka cakna dan sentiasa bermuafakat agar tiada pihak dapat mengambil kesempatan sehingga memungkinkan kerosakan yang pernah berlaku kembali berulang.

NEGARA PENGAMAL RASUAH

Di Malaysia saat ini, apa yang berlaku ialah seolah-olah rasuah menjadi nadi penggerak negara. Begitulah bayangan jenayah rasuah di Malaysia. Ianya telah meresap ke dalam seluruh sistem pentadbiran awam dan sektor swasta.

Kesimpulan paling mudah dan ringkas untuk memahami gejala rasuah di Malaysia ialah apabila tokoh-tokoh politik dan pemimpin masyarakat terlibat dengan rasuah, bermakna ia merupakan pencetus kepada penyebaran rasuah.

Pemimpin dari serendah-rendah kedudukan hingga setinggi-tingginya terlibat dengan rasuah, telah cukup menjadikan amalan rasuah nadi dan pencetus penyebaran rasuah.

Tidak cukup hanya dengan kempen antirasuah dan amaran dari pihak berkuasa bahawa rasuah telah berada pada tahap amat kritikal. Amaran dan kempen tersebut ibarat debu yang berterbangan.

Apa yang peliknya, pengamal rasuah di Malaysia masih bebas berbicara, bahkan mereka sedikitpun tidak berasa bersalah.

Mereka masih tamak untuk berada di puncak kepimpinan dan masih diberi kepercayaan untuk memimpin negara.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon