Monday, February 07, 2022

SPRM Sekadar Senjata Politik Dan Rasuah Yang Semakin Menjengkelkan!


SPRM, yang berikrar memberi perhatian serius terhadap penurunan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) negara selama dua tahun berturut-turut, bukanlah penyelesaian kepada isu rasuah tetapi sebaliknya merupakan masalah itu sendiri.

Rasuah Malaysia

Ini kerana SPRM digunakan sebagai senjata politik terhadap ahli politik pembangkang dan ia gagal bertindak sewajarnya dalam beberapa kes salah guna kuasa yang ketara.

Malaysia merekodkan prestasi terburuk dalam penarafan TI-CPI dan SPRM hanya mampu berkata bahawa akan memberikan perhatian serius serta mengemukakan cadangan yang serius terhadap penurunan CPI negara selama dua tahun berturut-turut sejak kerajaan pintu belakang menggantikan kerajaan yang dipilih rakyat pada 2020.

Yang pelik adalah, SPRM masih tidak tahu punca penurunan kedudukan CPI daripada tangga 51 dalam Laporan TI-CPI 2019 dengan 53 mata berbanding kedudukan semasa iaitu tangga 62 dengan hanya 48 mata dalam Laporan 2021.

Sejak dua tahun kebelakangan ini, SPRM secara konsisten dan berterusan membenarkan badan tersebut digunakan sebagai senjata politik terhadap ahli politik pembangkang dengan ancaman penyiasatan dan pendakwaan yang hanya akan gugur secara ajaib apabila ahli parlimen pembangkang tersebut berpaling tadah dan menyokong perdana menteri yang tidak dipilih.

SPRM telah gagal melaksanakan kewajipan undang-undangnya untuk bertindak secara adil, bebas dan profesional dalam cara yang telus tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Lebih teruk lagi, SPRM sendiri dipenuhi dengan salah guna kuasa dan amalan rasuah apabila penguatkuasa undang-undang menjadi penjenayah.

CPI 2021, yang dikeluarkan oleh Transparency International-Malaysia (TI-M) pada 25 Jan, menunjukkan skor negara merosot kepada 48, berbanding 51 pada tahun sebelumnya dan 53 mata pada 2019.

Malaysia juga turun lima anak tangga dalam CPI 2021, ke kedudukan ke-62 daripada 180 negara dari segi rasuah sektor awam.

Dalam maklum balas segera, SPRM berikrar memberi perhatian serius mengenai perkara itu dan berkata ia akan menyemak semula penemuan laporan TI-CPI 2021 dan mengeluarkan cadangan.

Setakat ini juga, ada 17 kes salah guna kuasa yang ketara, tetapi tidak diambil tindakan sewajarnya oleh SPRM.

Ini termasuk kontroversi pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki, kertas Pandora, dakwaan kes melibatkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun, Timbalan Menteri Pertahanan Ikmal Hisham Abdul Aziz, Ahli Parlimen Tajuddin Abdul Rahman dan Dr Xavier Jeyakumar.

SPRM mesti tampil membersihkan namanya dan menjelaskan mengapa masih tiada tindakan terhadap 17 kes ini.

Kegagalan untuk melaksanakan tugas secara profesional dan bertanggungjawab, hanya akan menyebabkan kedudukan CPI Malaysia merosot lagi tahun 2022 ini dan menyebabkan keyakinan pelabur dan daya saing Malaysia semakin merosot.

SEMAKIN MENJENGKELKAN!

Sementara itu, Gerakan Anti Rasuah Nasional (GARAS) menyifatkan kemerosotan negara untuk Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2021 adalah satu keputusan memalukan dan menjengkelkan seluruh rakyat Malaysia.

Pengerusinya, Dr Maimunah Sargeant berkata, kajian dapatan yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI) itu bukan sahaja memalukan rakyat, malah imej kerajaan di mata dunia

Keputusan tersebut menunjukkan Malaysia sedang menuju ke arah kemerosotan dari segi membanteras rasuah, menyokong hak asasi manusia dan demokrasi secara keseluruhannya.

Kedudukan Malaysia yang terus merosot iaitu di tangga 62 daripada keseluruhan 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2021 amat menjengkelkan dan pastinya ini amat mengecewakan seluruh rakyat Malaysia.

Antara menjadi penyebab utama menyumbang kepada kemerosotan Malaysia dalam CPI 2021 adalah tindakan terpilih dan berhati-hati oleh pihak kerajaan dalam membendung aktiviti rasuah politik yang semakin 'membarah' dalam masyarakat.

Selain itu, kemerosotan CPI negara juga terjadi akibat kegagalan berterusan pihak kerajaan dalam mengukuhkan hak asasi manusia di peringkat Parlimen.

Malah, isu Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki mengenai 'integriti' telah menambah luka kemerosotan Malaysia dalam CPI 2021.

Isu Azam menjadikan SPRM seolah-olah sebuah institusi yang benar-benar tidak bebas, di samping kurangnya ketelusan dalam hal berkepentingan awam seperti kontrak rundingan langsung disebabkan tafsiran longgar mengenai Akta Rahsia Rasmi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon