Thursday, January 20, 2022

Ayahanda Stroke Selepas Vaksin Booster, Mufti Perlis 'Perli' Pihak Berkuasa!


Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin berkata, KKM dan kerajaan Malaysia tidak seharusnya menafikan kesan mudarat serius yang menimpa orang ramai susulan mengambil suntikan penggalak vaksin Covid-19.

Bapa Dr Asri Kena Strok Selepas Vaksin Booster

Katanya, dia tidak menafikan peranan vaksin sebelum ini yang telah mengurangkan penularan wabak Covid-19 dan mereka yang mengalami kesan buruk adalah golongan minoriti tetapi menegaskan kerajaan harus bertanggungjawab terhadap keselamatan setiap nyawa.

"Banyak aduan tentang kesan yang serius selepas dos ketiga. Ia bukan kisah dongeng tapi memang ramai yang mengalami atau melihat sahabat atau ahli keluarga alami. Tidak guna untuk menafikan.

"Benar, majoriti yang ambil tiada masalah. Saya dah ambil dos ketiga, tiada masalah. Ibu saya pun ambil, tiada masalah. Alhamdulillah.

"Namun ramai juga yang datang jumpa saya cerita kesan yang mereka alami. Ada mendakwa kematian berlaku mengejut selepas dos ketiga. Oleh kerana mereka orang kampung, mereka tiada saluran aduan rasmi," katanya.

Justeru, Dr Asri mencadangkan penangguhan pemberian dos ketiga sehingga dikeluarkan garis panduan dengan jelas mengenai siapa yang tidak wajar mengambil dos ketiga atau penggalak itu.

"State of denial (berada dalam penafian) tidak berfaedah jika masyarakat melihat realiti sebenar di hadapan mata mereka. Biar ada panduan jelas siapa yang layak dan siapa tidak layak ambil dos ketiga ini," katanya.

KKM Siasat Bapa Mufti Perlis Diserang Strok Selepas Vaksin Penggalak (Booster)

KKM Bohong Kesan Bahaya Vaksin

Sementara itu, Kementerian Kesihatan (KKM) berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan berhubung kejadian kesan adverse - mudarat - susulan kes imunisasi (AEFI) membabitkan bapa Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin.

Dr Asri sebelum itu menyatakan kebimbangan kerana bapanya telah dimasukkan ke hospital selama lebih seminggu selepas keadaan kesihatannya menjadi lebih teruk selepas mendapat dos penggalak vaksin Covid-19.

"Pihak NPRA telah menghubungi hospital yang berkenaan dan mereka dalam proses menyiasat dan menyediakan laporan AEFI," kata Program Perkhidmatan Farmasi KKM pada satu kenyataan ringkas.

Bahagian Regulatori Farmasi Negara (singkatan NPRA) bertanggungjawab terhadap ujian, kelulusan dan pengawasan produk kesihatan termasuk penggunaan vaksin di Malaysia.

Dr Asri berkata bapanya muntah dan menjadi sangat lemah selepas menerima suntikan dos penggalak vaksin Covid-19 yang ketiga.

Menurutnya, seorang doktor menyatakan bapanya sekali lagi diserang angin ahmar di bahagian sensitif kepalanya.

Menulis di Instagram, asri membangkitkan soalan jika ia ada kaitan dengan vaksin.

"Punca masih tidak jelas. Apakah ada kaitan dengan dos penggalak atau tidak? Saya tidak pasti.

"Hanya pakar yang dapat menjelaskan," kata mufti itu pada hantaran gambar dia menziarahi bapanya di hospital.

Dr Asri tidak menyatakan bila bapanya menerima dos penggalak atau jenis vaksin yang diterimanya.

Dia juga menggesa KKM supaya mengambil aduan yang serius mengenai AEFI dan menjalankan siasatan mengenai kesan sampingan vaksin terutamanya melibatkan kes vaksin didapati tidak sesuai kepada penerima.

Menurut Dr Asri, dia bimbang selepas mengetahui beberapa kes penerima vaksin meninggal dunia selepas mendapat dos penggalak.

Apa Harapan Yang Ada?

Negara Rasuah

Ahli politik yang mencuri terang-terangan didepan seluruh rakyat pun boleh terlepas dari hukuman, inikan pula setakat nyawa warga yang hina.

Lagipun, KOMISEN dari bisnes nyawa ini sangatlah lumayan.

Kerajaan haram tidak akan pernah peduli nyawa rakyat. Apa sangatlah kalau setakat 2-3 nyawa.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon