Friday, January 07, 2022

KKM Sahkan Dua Kematian Dan 18 Kes Serius Di Penjara Kajang Selepas Suntikan Dos Penggalak Covid-19!


Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan surat daripada pengarah penjara Kajang yang memperincikan 18 kes serius kejadian kesan mudarat berikutan imunisasi (AEFI), termasuk dua kematian banduan, selepas gambar surat itu tular di media sosial.

Meninggal Selepas Booster

KKM menyatakan bahawa mereka telah menerima laporan insiden AEFI dan kini masih menyiasat mereka yang diklasifikasikan sebagai AEFI serius.

KKM melalui Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) memantau secara berterusan keselamatan penggunaan semua vaksin termasuk vaksin Covid-19 melalui pemantauan laporan AEFI.

Kesemua laporan yang dinyatakan dalam surat tersebut telah diterima oleh pihak NPRA, yang diklasifikasikan sebagai serius termasuk yang melibatkan kematian sedang dalam proses penyiasatan, menurut Pengarah NPRA Dr. Roshayati Mohamad Sani.

Pejabat Kesihatan Daerah Hulu Langat serta Jabatan Kesihatan Selangor kemudiannya akan membentangkan hasil siasatan kepada Jawatankuasa Farmakovigilans Khas Vaksin (JFK) Vaksin Covid-19 untuk menentukan sekiranya terdapat hubungan sebab akibat antara vaksin dan kesan buruk, merujuk kepada surat bertarikh 30 November 2021 yang dihantar oleh pengarah penjara Kajang kepada pejabat kesihatan daerah tempatan.

Dalam surat itu, pengarah berkenaan telah memperincikan 18 kes AEFI yang serius dan meminta penjelasan berhubung suntikan dos penggalak vaksin Covid-19.

Daripada 18 kes itu, dua yang maut melibatkan penerima vaksin Pfizer, menurut surat itu.

Berdasarkan data yang tersedia secara umum daripada Kementerian Kesihatan, terdapat 124 laporan AEFI serius yang dikemukakan kepada NPRA berhubung vaksin Pfizer, daripada 5,788,459 dos yang diberikan sejak 1 November 2021.

APA SEBENARNYA DOS PENGGALAK DAN DOS KETIGA?

Berikut adalah 5 perkara yang antara perlu tahu tentang dos ketiga dan dos penggalak:

1. Dos ketiga vaksin COVID-19 adalah didefinisikan sebagai pemberian dos vaksin tambahan apabila tindak balas imun seseorang di peringkat awal berkemungkinan tidak mencukupi berikutan daripada pemberian awal vaksin secara berturut-turut (primary vaccine series).

2. Dos penggalak vaksin COVID-19 merupakan dos pemberian vaksin bagi seseorang yang pada awalnya mempunyai tindak balas imun yang cukup terhadap pemberian vaksin secara berturut-turut (primary vaccine series) tetapi mungkin menjadi semakin berkurang dari semasa ke semasa.

3. Vaksin Pfizer COVID-19 telah diluluskan sebagai dos penggalak.

4. Selang tempoh dari dos terakhir vaksin COVID-19 untuk pemberian dos ketiga adalah sekurang-kurangnya 28 hari selepas penerimaan dos kedua dan untuk dos penggalak adalah sekurang-kurangnya 6 bulan selepas dos kedua.

5. Golongan yang diberikan keutamaan untuk pemberian dos ketiga dan dos penggalak vaksin COVID-19 pada masa ini adalah:
  • i. Dos Ketiga: Golongan immunocompromise atau yang mempunyai sistem imun (ketahanan badan) yang lemah akibat penyakit atau rawatan perubatan yang dianggarkan seramai 11,900 orang.
  • ii. Dos Penggalak: Warga Usia Emas iaitu mereka yang berusia lebih 60 tahun seramai 80,300 orang dan Petugas Barisan Hadapan Perubatan seramai 30,340 orang.

JANGAN TIPU RAKYAT

Secara berasingan, NGO Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menuntut penjelasan lanjut mengenai proses vaksinasi untuk banduan penjara, yang mereka dakwa tidak memerlukan vaksinasi kerana mereka terpencil di dalam penjara.

"PPIM amat prihatin dengan fenomena ini memandangkan penjara adalah sebuah persekitaran yang tertutup yang mempunyai interaksi yang minimal dengan pihak luar.

"Kami menggesa pemberian vaksin untuk tahanan penjara ini dikaji semula, mungkin memberikannya atas keperluan sahaja, misalnya vaksin hanya diberikan kepada mereka yang bakal dibebaskan,” kata Presiden PPIM Nadzim Johan pada sidang akhbar di Kuala Lumpur.

PPIM menggesa kerajaan mendedahkan sama ada banduan Kajang telah menerima suntikan penggalak mereka atau tidak.

Mereka juga ingin tahu berapa ramai banduan dalam negara yang telah menerima suntikan vaksin mereka dan pada tahap mana dos vaksin mereka.

Akhir sekali, mereka ingin tahu berapa banyak kes AEFI telah direkodkan dalam kalangan banduan penjara di seluruh negara setakat ini.

Nadzim menyoal jika ujian patologi terperinci telah dijalankan untuk semua kematian.

Adakah ahli keluarga si mati diberi maklumat yang benar, soalnya lagi.

Dan bagaimana dengan kes-kes kematian selepas vaksin covid-19 dan dos penggalak diseluruh negara?

Adakah KKM dan kerajaan yang sedang memerintah berbohong kepada rakyat?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon