Tuesday, February 23, 2021

Kapal Angkasa NASA 'Perseverance' Berjaya Mendarat Di Planet Marikh!


Selepas tujuh bulan berada di angkasa lepas, kenderaan robotik yang dilancarkan agensi Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA), Perseverance, akhirnya berjaya mendarat di permukaan planet Marikh dengan selamat (19/2/2021).

Perseverance

Pendaratan itu sekali gus menandakan permulaan bagi kapal angkasa seberat satu tan itu mencari kehidupan mikrob di planet tersebut.

Perseverance yang bersaiz kenderaan utiliti sukan (SUV) dilengkapi lengan robot sepanjang dua meter, 19 kamera, dua mikrofon dan kelengkapan instrumen canggih untuk membantu mencapai tujuan saintifiknya.

Ketua Operasi Makmal Pelepasan Jet NASA, Swati Mohan mengesahkan pendaratan itu, sekitar pukul 3.55 petang di Pasadena.

Kapal angkasa yang dipandu secara autonomi selesai 11 minit awal, iaitu tempoh yang diperlukan untuk isyarat radio kembali ke Bumi.

Pentadbir NASA, Thomas Zurbuchen melahirkan kegembiraan terhadap kapal angkasa itu dan memuat naik gambar hitam putih pertama kenderaan itu dari kawah Jezero di hemisfera utara Marikh.

Selama beberapa tahun, kapal angkasa itu akan berusaha mengumpulkan 30 sampel batu dan tanah dalam tiub tertutup, yang kemudian akan dihantar kembali ke Bumi pada tahun 2030 untuk dianalisis.

Perseverance

Sebelum memulakan operasi pencarian, kenderaan robotik itu melakukan pendaratan berisiko dan hampir menjejaskan 50 peratus misi keseluruhan ke planet itu.

Perseverance memasuki atmosfera Marikh dengan kelajuan 20,000 kilometer sejam, dilindungi oleh pelindung haba selepas pukul 3.30 petang.

Kenderaan robotik itu berjaya mendarat dengan berhati-hati ke permukaan Marikh dengan satu set kabel selepas melepaskan lapan enjin beg jet untuk mengelakkan ia menjunam lebih jauh.

Kenapa Marikh Menjadi Planet Pilihan untuk Manusia Menetap?

Marikh

Marikh menjadi planet pilihan sebagai penempatan baru manusia adalah disebabkan kedudukan Marikh di dalam sistem suria dan bersebelahan dengan bumi.

Perjalanan dari bumi ke Marikh mengambil masa yang singkat berbanding ke planet lain iaitu 6 hingga 9 bulan.

Dan sebab yang utamanya adalah dikatakan Marikh hampir menyerupai bumi dari sudut teras planet, permukaan yang berbatu, terdapat lapisan atmosfera dan halaju putaran Marikh di atas paksinya hampir sama (mempunyai 4 musim, dan 1 hari di Marikh hampir sama dengan bumi iaitu 24.6 jam).

Sejak 1960an, manusia telah menghantar beratus kapal angkasa ke Marikh bagi tujuan penyelidikan pelbagai bidang (astrobiologi, astrofizik, astrokimia, geologi dan lain lain) bagi mencapai tujuan untuk cuba membuka penempatan manusia di sana. Walaupun begitu, bukan semua misi yang dilakukan berjaya.

Misi penghantaran kapal angkasa ke Marikh cukup mencabar sehingga ada satelit yang hilang tanpa jejak dan yang paling sukar serta mencabar adalah untuk mendaratkan kapal angkasa di permukaan Marikh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon